Remko de Waal wint Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020

21-01-2021 17:39 | 1 jaar geleden

Dit is een origineel bericht van
ANP I Hollandse Hoogte

Fotograaf Remko de Waal heeft met zijn foto van een burgemeester die een bloemetje komt brengen in coronatijd de Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020 gewonnen. De prijs werd coronaproof uitgereikt aan de deur. De volledige uitreiking was via een livestream te volgen.

De jury, die dit jaar bestond uit Wilco Willemsen (AD), Leo Blom (ANP), Jorien de Waard (ANP), Kristel Casander (Voordekunst) en Freek Staps (ANP), koos unaniem de foto van Remko uit 150 geselecteerde nieuwsfoto’s uit het jaaraanbod van ANP en Hollandse Hoogte.

De bekroonde foto toont burgemeester Theo Weterings van de gemeente Tilburg. Hij stond op een keukentrap en werd bijgestaan door twee medewerkers om een bloemetje te brengen naar ouderen die door het coronavirus minder bezoek mogen ontvangen.

“Een vertederend beeld: het oogt wat knullig, maar oer-Hollands en het is een duidelijk gebaar dat uit de beste bedoelingen voortkomt. Dit was ook de coronacrisis in Nederland: het zal ons nog lang heugen”, aldus jurylid Leo Blom.

De fotograaf vertelde: “Ik had niet verwacht dat de burgemeester op een wankel trappetje de twee oudere dames op het balkon een bloemetje zou geven, maar hij deed het gewoon. Het was een leuk moment.”

Publieksprijs

Ook het publiek koos. De hele week kon er gestemd worden op de twaalf kanshebbers, een foto voor elke maand van 2020. Fotograaf Robin Utrecht kreeg met zijn foto van de zoektocht naar de vermiste surfers in Scheveningen de meeste stemmen en won daarmee de Jos van Leeuwen Publieksprijs.

Jong Talent

De prijs voor het beste fotoverhaal gemaakt door jong fotografietalent is gewonnen door Remco Koers. Zijn fotoserie ‘Cultuur in tijden van corona’ heeft volgens de jury op een indrukwekkende wijze de verstrekkende gevolgen van de coronacrisis belicht.

Prijzen

De winnaar van de Jos van Leeuwen Fotoprijs werd op gepaste afstand aan de deur verrast met een kleurrijke Jos van Leeuwen-award en een fotocheque van Colorwood Photo.

Dezelfde prijs werd uitgereikt aan de winnende fotograaf van de Publieksprijs. De winnaar in de categorie Jong Talent ontving een geldbedrag van 2.000 euro. Ook zal de winnaar worden uitgenodigd als gast in de podcast ANP Beeldspraak en worden de winnende foto’s tentoongesteld tijdens een foto-expositie in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag.

Jos van Leeuwen

De prijzen zijn vernoemd naar Jos van Leeuwen, een rasechte Haagse nieuwsfotograaf die al decennia lang het regionale nieuws in beeld brengt. Vorig jaar ging de juryprijs naar Eric Brinkhorst met zijn foto van de vonkenregen in Scheveningen. Ook won zijn foto de Publieksprijs.

Andere persberichten van deze organisatie

Clemens van den Broek is de nieuwe Landelijke Ambassadeur mbo 2022

Clemens van den Broek is de nieuwe Landelijke Ambassadeur mbo 2022. De prijs is uitgereikt tijdens het Dit is mbo Ambassadeursgala 2022 in Apeldoorn, waarop het middelbaar beroepsonderwijs wordt gevierd.

Tijdens het feestelijke Ambassadeursgala zijn in totaal vijf prijzen uitgereikt: de ‘Best of Excellence’ Award voor de beste deelnemer aan een vakwedstrijd, het Onderwijsteam van het Jaar, Beste Leerbedrijf, Beste Praktijkopleider en tot slot de Landelijk Ambassadeur mbo.

1 week geleden

Snelle verrast busreizigers in Leiden met live halteconcert

Leiden, 12 mei 2022 – Popartiest Snelle, bekend van zijn hits ‘Reünie’ en ‘Blijven Slapen’, verraste vandaag busreizigers in Leiden met een mini-concert. De artiest die voor shows, studiosessies en afspraken veel onderweg is, liet tijdens dit ludieke optreden voor het eerst de song ‘Geen plek als onderweg’ horen. Hiermee brengt Snelle, in samenwerking met reisapp glimble, een ode aan het reizen en onderweg zijn. 

Vanaf station Leiden Centraal werden passagiers en fans met een “Snelle dienst” naar een speciale halte gebracht, omgetoverd tot podium. Hier werden zij verrast met een mini-concert waar de artiest een akoestische en intieme set speelde van 10 minuten. 

Snelle over de nieuwe song Geen plek als onderweg’: “Ik ben altijd onderweg naar shows, naar de studio, naar interviews, ga zo maar door. Ik ging vroeger altijd met de trein naar mijn bijbaantje en ook in het begin van mijn carrière hebben we met de crew veel gereisd met het openbaar vervoer naar optredens. Achteraf gezien was dit echt een van de leukste periodes tot nu toe, omdat we hier veel inspiratie uit haalden. Daarom heb ik voor de lyrics mijn herinneringen verzameld en deze song ontwikkeld die iedereen kan luisteren onderweg”. 

In de nieuwe samenwerking met reisapp glimble staat het plezier van onderweg zijn dan ook centraal.

Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland, over de nieuwe glimble reisapp: “Wij combineren met glimble de moderne digitale wereld met fijn bewegen in een fysieke wereld. Reizen is een ervaring op zich. Ik ben trots dat we nu samen met Snelle onderweg zijn om bestemmingen en mensen met elkaar te verbinden. Een schitterende samenwerking!”

De campagne ‘Geen plek als onderweg’ loopt tot eind juni en vormt de aftrap voor een langdurige samenwerking van 15 maanden tussen Snelle en glimble.

2 weken geleden

Het ANP lanceert nieuw zakelijk label ANP Business: “Wij snappen media”

Het Algemeen Nederlands Persbureau lanceert ANP Business, het nieuwe label dat zich primair richt op pr- en communicatieprofessionals van organisaties buiten de media. 

ANP Business positioneert zich als mediaspecialist met een uniek distributiekanaal naar de media en een grote hoeveelheid gelicentieerde nieuws- en informatiebronnen. Met deze middelen ondersteunt ANP Business organisaties bij het bereiken van media, het maken van nieuwswaardige content en het omzetten van informatie in kennis.

Al meer dan vijftien jaar helpt het ANP organisaties buiten de media met bijvoorbeeld mediamonitoring en het realtime volgen van ANP-nieuws. Twee jaar geleden is daar de dienst Expert Support bij gekomen, waarmee inhoudelijke expertise van organisaties onder de aandacht wordt gebracht van nieuwsmedia. Dit jaar heeft ANP ook de monitoringdiensten flink uitgebreid, naar nieuws- en marktmonitoring in binnen- en buitenland. 

Commercieel directeur Edwin de Groot: “Ondertussen is het zakelijke portfolio van het ANP uitgebouwd tot een volwaardig pakket aan oplossingen voor organisaties die aangesloten willen zijn op nieuws en media. Het was daarom tijd voor een apart label om onze diensten helder te positioneren. Ik ben blij dat we ANP Business hebben geïntroduceerd omdat het voor de pr- en communicatieprofessionals nu nog duidelijker is dat we ons op de zakelijke markt begeven.”

Algemeen directeur Martijn Bennis: “Het ANP is en blijft het persbureau waarop alle Nederlandse nieuwsmedia bouwen. ANP Business is opgericht om een helder onderscheid te kunnen maken tussen de zakelijke dienstverlening en de onafhankelijke nieuwsredactie.” 

Om het onderscheid nog beter te verduidelijken heeft ANP Business een eigen visuele (sub)identiteit, ontworpen door creatief bureau Verve Agency. De campagne gaat van start met de payoff “ANP Business. Wij snappen media.”

2 maanden geleden

ANP, Pointer en Nieuwscheckers starten factcheck-marathon over gemeenteraadsverkiezingen

Het ANP, Pointer (KRO-NCRV) en Nieuwscheckers (Universiteit Leiden) starten op 1 maart, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, met een factcheck-marathon. Twee weken lang zoeken de redacties gezamenlijk, met hulp van studenten journalistiek, naar mis- en desinformatie die met name via sociale media en online verspreid wordt. De journalistieke partners onderzoeken berichten, van onder andere politici en lokale politieke partijen, op foutieve informatie die van invloed kan zijn op het stemgedrag en de uitslagen tijdens de verkiezingen op 16 maart. De marathon wordt afgesloten met een publieksprogramma over misinformatie rond de verkiezingen bij Beeld en Geluid Den Haag.

Gedeelde thema’s 

De factcheck-marathon vindt plaats van 1 tot en met 16 maart op de redactie van het ANP. Tijdens de marathon wordt ingezoomd op belangrijke thema’s die in meerdere regio’s spelen, zoals bijvoorbeeld stikstofuitstoot, de komst van asielzoekerscentra en de woningmarkt. De deelnemende journalisten checken onder meer de haalbaarheid van plannen in verkiezingsprogramma’s en het waarheidsgehalte van berichten op sociale media over dit soort thema’s. De bevindingen worden aangeboden via het ANP en gepubliceerd op de websites van Pointer en Nieuwscheckers.

Freek Staps, hoofdredacteur ANP: "Veel regionale issues die spelen bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn van nationaal belang. Daarom is het noodzakelijk dat de juiste feiten en cijfers voorhanden zijn. Het unieke team van factcheckers, researchredacteuren en datajournalisten toetst de info uit verkiezingsprogramma's en controleert uitspraken van (lokale) politici op waarheidsgehalte. De afnemers van het ANP - die verspreid over heel het land actief zijn - kunnen vervolgens met deze berichten aan de slag. Zo zetten we de feiten tijdens deze verkiezingen voorop."

René Sommer, eindredacteur van Pointer (KRO-NCRV): “Vorig jaar zijn we gestart met het factchecken van berichten rondom de landelijke verkiezingen. Voor de kiezer is niet altijd goed te bepalen wanneer iets waar of niet waar is en daarmee kan indirect het stemgedrag beïnvloed worden. Wat dit interessant maakt, is wanneer er op lokaal niveau bewust foute informatie wordt verspreid. En waarom.”

Alexander Pleijter en Peter Burger van Nieuwscheckers (Uni. Leiden): “We hebben bij de Tweede Kamerverkiezingen vorig jaar al proefgedraaid door met onze journalistiekstudenten samen met Pointer beweringen van politici te checken. Dat smaakte naar meer, dus we zien ernaar uit het dit jaar op grotere schaal te herhalen met Pointer en het ANP.”

Afsluiting 16 maart: Beeld en Geluid Den Haag

De marathon wordt afgesloten op 16 maart om 17.00 uur met een publieksprogramma over misinformatie rond de verkiezingen bij Beeld en Geluid Den Haag. Op deze avond hoor je de grootste ontdekkingen van de journalisten, komen politici aan het woord, en krijg je een spoedcursus factchecken van de experts zelf.

Elke Smelt (Algemeen Directeur): “Nieuwswijsheid is voor Beeld en Geluid Den Haag een vertrekpunt van veel van onze activiteiten. Tijdens deze avond nemen we het publiek mee in de werkwijze van de factcheckers, en maken we de balans op van hoe het gesteld is met mis- en desinformatie rond de verkiezingen. Dat helpt ons om nog bewuster te leren omgaan met nieuws.”

3 maanden geleden

Bart Maat wint ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021

Freelance ANP-fotograaf Bart Maat heeft met zijn foto van Kajsa Ollongren die het Binnenhof verlaat met de leesbare notitie 'Omtzigt functie elders' de ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021 gewonnen. Hij werd door zowel de jury als het publiek verkozen tot winnaar. De winnende foto werd bekendgemaakt tijdens de prijsuitreiking, die via een livestream vanuit Beeld en Geluid Den Haag was te volgen.

De jury, die dit jaar bestond uit Leo Blom (ANP), Dick Möller (de Telegraaf) en fotojournalist Angeliek de Jonge, koos de foto van Bart uit 150 geselecteerde nieuwsfoto’s uit het jaaraanbod van ANP en Hollandse Hoogte.

De bekroonde foto toont verkenner Kajsa Ollongren, die na een positieve coronatest de Stadhouderskamer verliet op 25 maart 2021. Ze hield een stapel documenten in haar handen, waarvan een aantal leesbaar waren op de foto. Op de notitie was onder andere 'Omtzigt functie elders' te lezen. 

Jurylid Leo Blom: "De foto is een treffend voorbeeld van het juiste moment en veroorzaakte een politieke crisis die de formatie maanden vertraagde." De jury koos de foto als winnaar uit vijf genomineerde ANP-foto’s van gezichtsbepalende nieuwsonderwerpen van 2021. De overige nominaties waren voor fotografen Ramon van Flymen, Koen van Weel, Robin van Lonkhuijsen en Remko de Waal.

Publieksprijs

Ook het publiek koos voor de foto van Bart Maat. De hele dag, tot aan de bekendmaking op 11 januari, kon er gestemd worden op twaalf kanshebbers, die gedurende het jaar tijdens maandelijkse verkiezingen al de meeste stemmen hebben ontvangen. De foto van Bart kreeg de meeste stemmen van de twaalf (47%) en won daarmee ook de ANP Nieuwsfoto van het jaar Publieksprijs.

Prijzen

Bart ontvangt als winnaar van de ANP Nieuwsfoto van het jaar en de Publieksprijs een dubbele geldprijs.

ANP Nieuwsfoto van het jaar

ANP reikt dit jaar voor de vierde keer een prijs uit voor de beste nieuwsfoto van het jaar. De prijs is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de nieuwsfotografie die dagelijks door Nederlandse fotojournalisten wordt gemaakt. De prijs heette voorheen de Jos van Leeuwen Fotoprijs.

4 maanden geleden

Dit zijn de nominaties voor de ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021

De vijf nieuwsfoto’s die zijn genomineerd voor de ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021 zijn bekend. Deze prijs, voorheen Jos van Leeuwen Fotoprijs, wordt voor het vierde jaar op rij uitgereikt en is door het Algemeen Nederlands Persbureau en fotobureau Hollandse Hoogte in het leven geroepen om aandacht te genereren voor de nieuwsfotografie die de fotojournalisten in Nederland dagelijks produceren.

Genomineerden

De vijf genomineerde beelden zijn gemaakt door Robin van Lonkhuijsen, Bart Maat, Koen van Weel, Ramon van Flymen en Remko de Waal. Hun foto’s maken kans om tot de beste nieuwsfoto van 2021 verkozen te worden. Op dinsdag 11 januari 2022 om 16:00 uur wordt de winnaar in Den Haag via een online-uitreiking bekendgemaakt.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit freelance beeldadviseur Leo Blom, chef foto Dick Möller van De Telegraaf en fotograaf Angeliek de Jonge. 

Publieksprijs

Naast de juryprijs wordt op 11 januari 2022 ook de publieksprijs uitgereikt. Elke maand kan het publiek via social media en een webpagina stemmen op hun favoriete nieuwsfoto. Maandelijks komt daar één winnaar uit, die daarmee is genomineerd voor de jaarlijkse ANP Nieuwsfoto van het jaar publieksprijs. Op de dag van de uitreiking kan het publiek op de twaalf winnende nieuwsfoto’s stemmen via een online tool. 

Kanshebbers op de publieksprijs zijn tot nu toe: Sander Koning, Jeroen Jumelet, Bart Maat, Robin van Lonkhuijsen (2x), Robin Utrecht (2x), Remko de Waal, Siese Veenstra en Remco Koers.

Demonstranten tegen het coronabeleid op het Museumplein. Foto: ANP / Robin van Lonkhuijsen

Kajsa Ollongren verlaat Binnenhof na een positieve coronatest. Foto: ANP / Bart Maat

Mensen laten steunbetuigingen aan Peter R. de Vries achter. Foto: ANP / Koen van Weel

Gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire tijdens de 'Mars met de Moeders'. Foto: ANP / Ramon van Flymen

Max Verstappen na het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1. Foto: ANP / Remko de Waal

5 maanden geleden