Remko de Waal wint Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020

8 maanden geleden

Dit is een origineel bericht van
ANP I Hollandse Hoogte

Fotograaf Remko de Waal heeft met zijn foto van een burgemeester die een bloemetje komt brengen in coronatijd de Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020 gewonnen. De prijs werd coronaproof uitgereikt aan de deur. De volledige uitreiking was via een livestream te volgen.

De jury, die dit jaar bestond uit Wilco Willemsen (AD), Leo Blom (ANP), Jorien de Waard (ANP), Kristel Casander (Voordekunst) en Freek Staps (ANP), koos unaniem de foto van Remko uit 150 geselecteerde nieuwsfoto’s uit het jaaraanbod van ANP en Hollandse Hoogte.

De bekroonde foto toont burgemeester Theo Weterings van de gemeente Tilburg. Hij stond op een keukentrap en werd bijgestaan door twee medewerkers om een bloemetje te brengen naar ouderen die door het coronavirus minder bezoek mogen ontvangen.

“Een vertederend beeld: het oogt wat knullig, maar oer-Hollands en het is een duidelijk gebaar dat uit de beste bedoelingen voortkomt. Dit was ook de coronacrisis in Nederland: het zal ons nog lang heugen”, aldus jurylid Leo Blom.

De fotograaf vertelde: “Ik had niet verwacht dat de burgemeester op een wankel trappetje de twee oudere dames op het balkon een bloemetje zou geven, maar hij deed het gewoon. Het was een leuk moment.”

Publieksprijs

Ook het publiek koos. De hele week kon er gestemd worden op de twaalf kanshebbers, een foto voor elke maand van 2020. Fotograaf Robin Utrecht kreeg met zijn foto van de zoektocht naar de vermiste surfers in Scheveningen de meeste stemmen en won daarmee de Jos van Leeuwen Publieksprijs.

Jong Talent

De prijs voor het beste fotoverhaal gemaakt door jong fotografietalent is gewonnen door Remco Koers. Zijn fotoserie ‘Cultuur in tijden van corona’ heeft volgens de jury op een indrukwekkende wijze de verstrekkende gevolgen van de coronacrisis belicht.

Prijzen

De winnaar van de Jos van Leeuwen Fotoprijs werd op gepaste afstand aan de deur verrast met een kleurrijke Jos van Leeuwen-award en een fotocheque van Colorwood Photo.

Dezelfde prijs werd uitgereikt aan de winnende fotograaf van de Publieksprijs. De winnaar in de categorie Jong Talent ontving een geldbedrag van 2.000 euro. Ook zal de winnaar worden uitgenodigd als gast in de podcast ANP Beeldspraak en worden de winnende foto’s tentoongesteld tijdens een foto-expositie in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag.

Jos van Leeuwen

De prijzen zijn vernoemd naar Jos van Leeuwen, een rasechte Haagse nieuwsfotograaf die al decennia lang het regionale nieuws in beeld brengt. Vorig jaar ging de juryprijs naar Eric Brinkhorst met zijn foto van de vonkenregen in Scheveningen. Ook won zijn foto de Publieksprijs.

Andere persberichten van deze organisatie

Albert Heijn opent eerste verbouwde voormalige DEEN-winkel in Avenhorn

Vandaag openden Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn en supermarktmanager Jelle Blouw op feestelijke wijze de gloednieuwe Albert Heijn in Avenhorn. Het is de eerste van de in totaal 38 winkels die Albert Heijn heeft overgenomen van DEEN. Klanten vinden hier de allernieuwste formule met veel vers, gemak en digitale innovaties. De vernieuwde winkels hebben allemaal het goede van DEEN, gecombineerd met het lekkere van Albert Heijn. De komende weken staan er nog eens 37 openingen op het programma.  

1 dag geleden

Louis van Gaal geeft startschot van sponsorprogramma Voetbalpassie bij oude jeugdclub

Vandaag lanceren Albert Heijn en de KNVB samen met bondscoach Louis van Gaal Voetbalpassie, een digitaal spaarprogramma waarmee klanten Voetbalpassiepunten kunnen sparen om zo hun lokale voetbalclub te sponsoren. De punten die door klanten gespaard zijn, gaan rechtstreeks naar de desbetreffende clubs. Zij kunnen deze bijdrage goed gebruiken. Afgelopen seizoen stond het amateurvoetbal door corona voor een groot deel stil.

2 weken geleden

Karel Turkesteen uit Veenendaal is Nationale Buurheld van het Jaar

Karel Turkesteen is Nationale Buurheld van het Jaar 2021. De inwoner van Veenendaal werd uitgroepen tot winnaar van de landelijke verkiezing, waar hij een van de drie finalisten was. Karel werd genomineerd door buurvrouw Anja Lorié, vanwege al zijn inspanningen voor de buurt. Zo helpt hij buren die dat zelf niet meer kunnen bij het boodschappen doen, houdt hij de omgeving rondom hun wooncomplex schoon en zet hij zich in voor de bewonerscommissie.

De Nationale Buurheld van het Jaar-verkiezing werd dit jaar voor het eerst georganiseerd, en iedereen in heel Nederland kon zijn of haar buur voor de titel voordragen. Bijna 200 mensen werden door hun buren voorgedragen. Ontroerende, grappige en inspirerende verhalen van mensen die zich inzetten voor hun buurt. Uit al deze inzendingen werden drie finalisten geselecteerd, op wie mensen online een stem konden uitbrengen.

Met elkaar en voor elkaar

Buurheld Karel vindt het een eer dat hij is uitgeroepen tot Nationale Buurheld van het Jaar, maar is tegelijkertijd bescheiden: “Wat ik doe vind ik eigenlijk helemaal niet bijzonder. Het is belangrijk om elkaar te helpen waar dat kan en er samen iets moois van te maken. Met elkaar en voor elkaar. Daar hebben we uiteindelijk allemaal plezier van.”

Toen buurvrouw Anja hoorde van de verkiezing voor de Nationale Buurheld van het Jaar, moest ze gelijk aan Karel denken: “Een fantastische buurman die het verdient om in het zonnetje te worden gezet. Karel staat altijd voor je klaar. Of hij het zelf nu druk heeft of niet, je kan altijd bij hem terecht. Met zo’n buurman voel ik me echt thuis.”

Hechte gemeenschap

Nationale Buurheld van het Jaar is een initiatief van woningverhuurder Heimstaden, die zich inzet voor een vriendelijk woonklimaat. “De gedachte is om mensen die klaarstaan voor hun buren een keer per jaar extra in het zonnetje zetten,” zegt Edward Touw, hoofd marketing en communicatie van Heimstaden Nederland. “Wij moedigen het aan dat bewoners een echte gemeenschap vormen, en met deze verkiezing willen we buurcontact op een positieve manier stimuleren.”

Naast Karel waren ook Angela van Mullem uit Rotterdam en het koppel Jos en Jeanet Foet uit Zoetermeer finalisten voor de landelijke titel. Meer informatie over de verkiezing is, net als de verhalen over de finalisten, te vinden op www.buurheld.nl.

2 weken geleden

Koningin Máxima opent het mbo-jaar 2021-2022

Voor de vierde maal gaat het nieuwe mbo-jaar van start met een grandioze Nationale Opening en wel op 3 september 2021 bij Yuverta in Houten. Niemand minder dan Hare Majesteit Koningin Máxima opent het nieuwe mbo-jaar en spreekt alle mbo-studenten, docenten, schoolbestuurders en medewerkers toe.

3 weken geleden

NN Group en North Sea Jazz verlengen succesvolle samenwerking met drie jaar

North Sea Jazz en NN Group blijven de komende jaren samenwerken. Sinds de editie van 2018 is NN titelsponsor van het festival, dat de naam NN North Sea Jazz Festival draagt. Het partnership is verlengd met drie jaar.

De 45e editie is verschoven naar 8, 9 en 10 juli 2022, maar het komend weekend trekt North Sea Jazz onder de noemer NN North Sea Jazz Downtown eenmalig de stad in. In de aankomende dagen worden er in vier Rotterdamse zalen concerten georganiseerd. De optredens in Bird, De Doelen, LantarenVenster en de RTM Stage (de nieuwe concertzaal in Rotterdam Ahoy) zijn voor publiek toegankelijk en te bekijken via een gratis livestream op northseajazz.com. 

Goede match

Dailah Nihot, lid van de Management Board NN Group: ‘We zijn trotse sponsor van het NN North Sea Jazz festival en zetten dit mooie en inspirerende partnership graag voort. Het past goed binnen ons streven om actief bij te dragen aan verschillende culturele activiteiten in de Nederlandse samenleving. In onze partnerships zetten we ons in voor het behalen van gezamenlijke doelstellingen, zoals de beleving van een evenement, of het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Het NN North Sea Jazz festival wordt al jaren door vele duizenden gasten bezocht en gewaardeerd. Het festival geeft de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en samen van topartiesten en hun muzikale kunsten te genieten. Wij kijken uit naar de komende drie jaar!’

Jan Willem Luyken, directeur van North Sea Jazz: ‘Wij zijn trots op NN Group als naamgevend partner en zijn ontzettend blij met deze voortzetting. Dat wij ons partnerschap continueren geeft rust en zorgt voor stabiliteit waardoor we ons met gerust hart op de toekomst kunnen richten. Zeker na twee jaar gedwongen stilstand staan we te trappelen om ons publiek weer te verwelkomen in een vernieuwd Ahoy. Ik ben enorm tevreden over de hechte samenwerking met NN, we hebben elkaar op meerdere fronten geïnspireerd en versterkt de afgelopen jaren en ik ben er van overtuigd dat we dat ook de komende jaren blijven doen.’

Over de samenwerking

De afgelopen edities van NN North Sea Jazz hebben verschillende initiatieven de beleving van het evenement versterkt. Zo bezochten duizenden muziekliefhebbers de pop-up exposities van het Nederlands Fotomuseum, en brachten Nederlandse artiesten een ode aan jazzlegendes in Homage to Heroes. Op het NN Hudson Terrace vond in 2018 een late night show plaatst met achtergrondverhalen en interviews met artiesten, en in 2019 alle ‘Talking Jazz’ programmaonderdelen. Een nieuwe online keuzetool op nn.nl heeft vele muziekliefhebbers geholpen op basis van hun persoonlijke voorkeuren de ideale festivalroute samen te stellen. Bezoekers kregen zo de gelegenheid hun keuzestress - er waren meer dan 150 optredens -  te verlichten en deel uit te maken van iets bijzonders. De gasten die NN ontving, waardeerden het totale festivalbezoek met een ruime 9 als rapportcijfer.

Partnerships

De sponsoractiviteiten van NN richten zich op hardlopen, cultuur, en muziek. Als supporter van alle hardlopers is NN sponsor van toonaangevende hardloopevenementen in Nederland, zoals NN Rotterdam Marathon en NN CPC Loop Den Haag en helpt hardlopers bij het behalen van hun sportieve doelen. Ook is NN ook medeoprichter van het NN Running Team, het eerste professionele hardloopteam ter wereld.  

In de kunst- en cultuursector is het voornaamste doel kunst toegankelijker te maken voor een breed publiek. NN is onder meer hoofdsponsor van het Mauritshuis in Den Haag, en partner van het Nederlands Fotomuseum, kunstbeurs Art Rotterdam en het Kunstmuseum Den Haag. Naast het NN North Sea Jazz festival is NN in muziek ook founding partner van de Dutch Dance Quiz, een online ode aan 30 jaar Nederlandse dance cultuur. 

NN Group

NN Group is een internationale verzekeraar, vermogensbeheerder en bank, actief in 20 landen, met een sterke aanwezigheid in een aantal Europese landen en Japan. Samen met onze medewerkers biedt NN Group producten en diensten aan op het gebied van pensioenen, verzekeringen, investeringen en bankactiviteiten. De meer dan 18 miljoen klanten variëren van particulieren en het midden- en kleinbedrijf, tot grote ondernemingen en institutionele banken. Wij bedienen onze klanten via onafhankelijke adviseurs, verzekeringsagenten, banken, eigen websites en call centers. NN Group omvat Nationale-Nederlanden, NN, NN Investment Partners, ABN AMRO Verzekeringen, Movir, AZL, BeFrank en OHRA. NN Group is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

3 maanden geleden

Vanaf nu verplicht statiegeld op kleine plastic flesjes

Vanaf nu zit er € 0,15 statiegeld op kleine plastic flesjes frisdrank en water. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de Nederlanders die kleine plastic flesjes koopt, van plan is de statiegeldflesjes in te leveren bij innamepunten. Om geld terug te krijgen óf als een donatie aan het goede doel. Staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat leverde op 1 juli symbolisch het eerste flesje in voor het goede doel bij voetbalvereniging Graaf Willem II-VAC. De voetbalclub spaart met de inzameling van de statiegeldflesjes voor een nieuw materialenhok.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Na 20 jaar politieke discussie is het vandaag zo ver, de invoering van statiegeld op plastic flesjes is een feit. Ik vind het dan ook een feestelijke dag vandaag, en zie dit als een doorbraak voor het milieu. Samen voorkomen we zwerfaval en gaan we de plastic soep tegen.

De meeste kleine plastic flesjes worden gekocht in de supermarkt. Veel Nederlanders die van plan zijn kleine plastic flesjes in te leveren (98,3%) zijn van plan de flesjes ook daar te retourneren, blijkt uit onderzoek in opdracht van Statiegeld Nederland. Maar ook nieuwe innamepunten, zoals bioscopen en filmtheaters (36,7%), grotere cateringlocaties in bijvoorbeeld het voortgezet onderwijs (31,3%) en tankstations langs de snelweg (27,8%), lijken populaire plekken te worden. Zes op de tien Nederlanders zijn van plan hun flesjes in te leveren bij een innamepunt waar ze het statiegeld altijd retour krijgen, zoals (grotere) supermarkten, tankstations langs de snelweg en straks ook een aantal NS-stations.

Nu statiegeld op kleine plastic flesjes verplicht is, zal het aantal innamepunten verder toenemen. Denk bijvoorbeeld aan sportclubs die bij Statiegeld Nederland speciale donatiebakken voor statiegeldflessen kunnen aanvragen. Als mensen hun statiegeldflesje in zo’n bak inleveren, steunen ze een goed doel. Bij sportclubs is dat vaak de club zelf.

Elke fles overal in te leveren

Vier op de vijf Nederlanders zegt weleens bij het verkeerde innamepunt te staan met een statiegeldfles. Daar komt met het nieuwe statiegeldsysteem een einde aan. Vanaf nu maakt het niet meer uit waar je grote of kleine plastic flessen gekocht hebt. Elk innamepunt neemt ze aan, zolang het statiegeldlogo op de fles staat, de streepjescode goed te scannen is en de fles onbeschadigd wordt ingeleverd.

Statiegeld Nederland startte een publiekscampagne om mensen te stimuleren ook hun kleine plastic statiegeldflesjes in te leveren. Bij mooi weer worden meer kleine flesjes frisdrank en water gekocht. Daarom is op zomerse dagen de campagne ook zichtbaar op digitale abri’s in bijvoorbeeld badplaatsen. Verder is er een app ontwikkeld waarmee consumenten gemakkelijk kunnen zien hoeveel statiegeld er op een plastic flesje zit.

900 miljoen kleine flesjes per jaar

Jaarlijks worden er in Nederland 900 miljoen kleine en 600 miljoen grote plastic flessen frisdrank en water verkocht. “Met statiegeld op kleine plastic flesjes komen er dus flink meer statiegeldflessen bij”, zegt Raymond Gianotten, directeur van Statiegeld Nederland. “Om het zo makkelijk mogelijk te maken flesjes in te leveren, komen er steeds meer innamepunten. Het is mooi om te zien dat zoveel vrijwillige punten zich al registreren bij Statiegeld Nederland, zoals bioscopen en sportclubs.

Statiegeld Nederland zorgt in nauw overleg met producenten en innamepunten voor de invoering van het nieuwe statiegeldsysteem. De doelstelling is om 90% van alle statiegeldflessen gescheiden in te zamelen. De ingezamelde flessen worden gerecycled en hergebruikt, bijvoorbeeld voor de productie van nieuwe flessen.

Over Statiegeld Nederland

In april 2020 besloot staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) het bestaande statiegeldsysteem uit te breiden met kleine plastic flesjes frisdrank en water om zo de hoeveelheid zwerfafval te verminderen. Het afgelopen jaar is de invoering van het nieuwe statiegeldsysteem voorbereid, onder andere door producenten en verkopers van kleine plastic flesjes. Zij zijn verenigd in Statiegeld Nederland, de uitvoeringsorganisatie van het nieuwe statiegeldsysteem.

Voor meer informatie over statiegeld op kleine plastic flesjes ga naar https://statiegeldnederland.nl/

Over het onderzoek

Het onderzoek is van 3 tot en met 7 juni 2021 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Statiegeld Nederland. Aan het onderzoek namen 1.023 Nederlanders van 16 jaar en ouder deel, die weleens kleine flessen (< 1 liter) water en/of frisdrank kopen. Het onderzoeksrapport is op aanvraag beschikbaar.

3 maanden geleden