Remko de Waal wint Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020

21-01-2021 17:39 | 12 maanden geleden

Dit is een origineel bericht van
ANP I Hollandse Hoogte

Fotograaf Remko de Waal heeft met zijn foto van een burgemeester die een bloemetje komt brengen in coronatijd de Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020 gewonnen. De prijs werd coronaproof uitgereikt aan de deur. De volledige uitreiking was via een livestream te volgen.

De jury, die dit jaar bestond uit Wilco Willemsen (AD), Leo Blom (ANP), Jorien de Waard (ANP), Kristel Casander (Voordekunst) en Freek Staps (ANP), koos unaniem de foto van Remko uit 150 geselecteerde nieuwsfoto’s uit het jaaraanbod van ANP en Hollandse Hoogte.

De bekroonde foto toont burgemeester Theo Weterings van de gemeente Tilburg. Hij stond op een keukentrap en werd bijgestaan door twee medewerkers om een bloemetje te brengen naar ouderen die door het coronavirus minder bezoek mogen ontvangen.

“Een vertederend beeld: het oogt wat knullig, maar oer-Hollands en het is een duidelijk gebaar dat uit de beste bedoelingen voortkomt. Dit was ook de coronacrisis in Nederland: het zal ons nog lang heugen”, aldus jurylid Leo Blom.

De fotograaf vertelde: “Ik had niet verwacht dat de burgemeester op een wankel trappetje de twee oudere dames op het balkon een bloemetje zou geven, maar hij deed het gewoon. Het was een leuk moment.”

Publieksprijs

Ook het publiek koos. De hele week kon er gestemd worden op de twaalf kanshebbers, een foto voor elke maand van 2020. Fotograaf Robin Utrecht kreeg met zijn foto van de zoektocht naar de vermiste surfers in Scheveningen de meeste stemmen en won daarmee de Jos van Leeuwen Publieksprijs.

Jong Talent

De prijs voor het beste fotoverhaal gemaakt door jong fotografietalent is gewonnen door Remco Koers. Zijn fotoserie ‘Cultuur in tijden van corona’ heeft volgens de jury op een indrukwekkende wijze de verstrekkende gevolgen van de coronacrisis belicht.

Prijzen

De winnaar van de Jos van Leeuwen Fotoprijs werd op gepaste afstand aan de deur verrast met een kleurrijke Jos van Leeuwen-award en een fotocheque van Colorwood Photo.

Dezelfde prijs werd uitgereikt aan de winnende fotograaf van de Publieksprijs. De winnaar in de categorie Jong Talent ontving een geldbedrag van 2.000 euro. Ook zal de winnaar worden uitgenodigd als gast in de podcast ANP Beeldspraak en worden de winnende foto’s tentoongesteld tijdens een foto-expositie in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag.

Jos van Leeuwen

De prijzen zijn vernoemd naar Jos van Leeuwen, een rasechte Haagse nieuwsfotograaf die al decennia lang het regionale nieuws in beeld brengt. Vorig jaar ging de juryprijs naar Eric Brinkhorst met zijn foto van de vonkenregen in Scheveningen. Ook won zijn foto de Publieksprijs.

Andere persberichten van deze organisatie

Bart Maat wint ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021

Freelance ANP-fotograaf Bart Maat heeft met zijn foto van Kajsa Ollongren die het Binnenhof verlaat met de leesbare notitie 'Omtzigt functie elders' de ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021 gewonnen. Hij werd door zowel de jury als het publiek verkozen tot winnaar. De winnende foto werd bekendgemaakt tijdens de prijsuitreiking, die via een livestream vanuit Beeld en Geluid Den Haag was te volgen.

De jury, die dit jaar bestond uit Leo Blom (ANP), Dick Möller (de Telegraaf) en fotojournalist Angeliek de Jonge, koos de foto van Bart uit 150 geselecteerde nieuwsfoto’s uit het jaaraanbod van ANP en Hollandse Hoogte.

De bekroonde foto toont verkenner Kajsa Ollongren, die na een positieve coronatest de Stadhouderskamer verliet op 25 maart 2021. Ze hield een stapel documenten in haar handen, waarvan een aantal leesbaar waren op de foto. Op de notitie was onder andere 'Omtzigt functie elders' te lezen. 

Jurylid Leo Blom: "De foto is een treffend voorbeeld van het juiste moment en veroorzaakte een politieke crisis die de formatie maanden vertraagde." De jury koos de foto als winnaar uit vijf genomineerde ANP-foto’s van gezichtsbepalende nieuwsonderwerpen van 2021. De overige nominaties waren voor fotografen Ramon van Flymen, Koen van Weel, Robin van Lonkhuijsen en Remko de Waal.

Publieksprijs

Ook het publiek koos voor de foto van Bart Maat. De hele dag, tot aan de bekendmaking op 11 januari, kon er gestemd worden op twaalf kanshebbers, die gedurende het jaar tijdens maandelijkse verkiezingen al de meeste stemmen hebben ontvangen. De foto van Bart kreeg de meeste stemmen van de twaalf (47%) en won daarmee ook de ANP Nieuwsfoto van het jaar Publieksprijs.

Prijzen

Bart ontvangt als winnaar van de ANP Nieuwsfoto van het jaar en de Publieksprijs een dubbele geldprijs.

ANP Nieuwsfoto van het jaar

ANP reikt dit jaar voor de vierde keer een prijs uit voor de beste nieuwsfoto van het jaar. De prijs is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de nieuwsfotografie die dagelijks door Nederlandse fotojournalisten wordt gemaakt. De prijs heette voorheen de Jos van Leeuwen Fotoprijs.

7 dagen geleden

Dit zijn de nominaties voor de ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021

De vijf nieuwsfoto’s die zijn genomineerd voor de ANP Nieuwsfoto van het jaar 2021 zijn bekend. Deze prijs, voorheen Jos van Leeuwen Fotoprijs, wordt voor het vierde jaar op rij uitgereikt en is door het Algemeen Nederlands Persbureau en fotobureau Hollandse Hoogte in het leven geroepen om aandacht te genereren voor de nieuwsfotografie die de fotojournalisten in Nederland dagelijks produceren.

Genomineerden

De vijf genomineerde beelden zijn gemaakt door Robin van Lonkhuijsen, Bart Maat, Koen van Weel, Ramon van Flymen en Remko de Waal. Hun foto’s maken kans om tot de beste nieuwsfoto van 2021 verkozen te worden. Op dinsdag 11 januari 2022 om 16:00 uur wordt de winnaar in Den Haag via een online-uitreiking bekendgemaakt.

Jury

De jury bestaat dit jaar uit freelance beeldadviseur Leo Blom, chef foto Dick Möller van De Telegraaf en fotograaf Angeliek de Jonge. 

Publieksprijs

Naast de juryprijs wordt op 11 januari 2022 ook de publieksprijs uitgereikt. Elke maand kan het publiek via social media en een webpagina stemmen op hun favoriete nieuwsfoto. Maandelijks komt daar één winnaar uit, die daarmee is genomineerd voor de jaarlijkse ANP Nieuwsfoto van het jaar publieksprijs. Op de dag van de uitreiking kan het publiek op de twaalf winnende nieuwsfoto’s stemmen via een online tool. 

Kanshebbers op de publieksprijs zijn tot nu toe: Sander Koning, Jeroen Jumelet, Bart Maat, Robin van Lonkhuijsen (2x), Robin Utrecht (2x), Remko de Waal, Siese Veenstra en Remco Koers.

Demonstranten tegen het coronabeleid op het Museumplein. Foto: ANP / Robin van Lonkhuijsen

Kajsa Ollongren verlaat Binnenhof na een positieve coronatest. Foto: ANP / Bart Maat

Mensen laten steunbetuigingen aan Peter R. de Vries achter. Foto: ANP / Koen van Weel

Gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire tijdens de 'Mars met de Moeders'. Foto: ANP / Ramon van Flymen

Max Verstappen na het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1. Foto: ANP / Remko de Waal

2 weken geleden

ANP koopt datapersbureau LocalFocus

Redactie ANP

Het ANP neemt LocalFocus over, een gespecialiseerd persbureau op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. De drie eigenaren en de medewerkers van LocalFocus worden onderdeel van de ANP-organisatie. 

Volgens de ANP-directie versterkt het persbureau met de overname de kern van het bedrijf. “De diensten van LocalFocus vullen die van het ANP perfect aan. LocalFocus is in staat om actuele data direct om te zetten in grafieken en kaarten waarbij de afnemer zijn eigen focus kan aanbrengen, bijvoorbeeld een regionale. De infographics worden bovendien automatisch in de eigen huisstijl van de afnemer beschikbaar gemaakt”, aldus Martijn Bennis, algemeen directeur van het ANP. 

LocalFocus is in 2013 opgericht en voorziet inmiddels tientallen landelijke, regionale en lokale media-organisaties van nieuwsberichten op basis van cijfers en de bijbehorende visualisaties. De visualisatiesoftware wordt daarnaast gebruikt door tal van organisaties, zowel binnen als buiten de journalistiek. Naast deze diensten heeft het bedrijf ruime ervaring met het inzichtelijk maken van verkiezingsuitslagen. Ook verzorgt LocalFocus geregeld cursussen, workshops en webinars over data- en onderzoeksjournalistiek. 

LocalFocus-directeur Jelle Kamsma en zijn compagnons wilden hun bedrijf onderbrengen bij een grotere organisatie met hetzelfde profiel. “Het ANP richt zich in eerste plaats op mediabedrijven maar heeft ook veel klanten buiten de journalistiek. Wij krijgen alle ruimte om te doen waar wij goed in zijn en het meest plezier uithalen: het bedenken en uitvoeren van innovatieve journalistieke diensten op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. Ook gaan we verkennen of ons model door buitenlandse persbureaus kan worden toegepast.  Zaken als sales, marketing en administratie worden ondergebracht in de organisatie van het ANP.”

De Ondernemingsraad van het ANP is zeer verheugd over de overname, omdat deze ‘het ANP versterkt en tot nieuwe klanten kan leiden waarbij arbeidsplaatsen niet in het geding zijn’, aldus de OR in haar adviesrapport. 

2 maanden geleden

Verkeerd afdanken e-waste geeft zes op de tien Nederlanders schuldgevoel

Zes op de tien mensen voelen zich schuldig wanneer ze een afgedankt apparaat niet op de juiste manier inleveren voor recycling. Er is nog veel potentie om mensen meer afgedankte apparaten te laten inleveren voor recycling. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction. Producenten die zich inspannen voor inzameling en recycling van ‘e-waste’ noemen de uitkomsten uit het onderzoek ‘hoopgevend’. Ze verwachten dat consumenten meer gaan recyclen.

Momenteel wordt zo’n 50 procent van alle afgedankte apparaten ingezameld. Die worden gerecycled. De rest dus niet, en dat is zonde, want in afgedankte apparaten zitten veel grondstoffen die opnieuw kunnen worden gebruikt. Een oude laptop of oude ijskast bestaat uit allerlei materialen: koper, aluminium, ijzer, plastics, glas en meer. Uit honderd kilo aan ingezamelde apparaten kan zo’n tachtig kilo aan grondstoffen worden teruggewonnen.

Er is nog veel potentie om mensen meer afgedankte apparaten te laten inleveren voor recycling. “Een ruime meerderheid van de Nederlanders (zes op de tien) geeft aan dat wanneer zij zeker zouden weten dat de grondstoffen in oude apparaten gebruikt worden voor het maken van nieuwe producten, zij deze vaker dan nu zouden inleveren om te recyclen.” Dat zegt Cecilia Keuchenius onderzoeker bij Motivation, dat onder een representatieve groep van ruim 1.000 Nederlanders onderzocht wat zij denken over en doen met afgedankte apparaten.

“We vroegen de groep respondenten ook of zij zich schuldig zouden voelen als ze een afgedankt apparaat zouden weggooien bij het restafval”, vervolgt ze. “Zes op de tien mensen voelen zich hier inderdaad schuldig bij.” Uit het onderzoek blijkt verder dat de recyclemogelijkheden van elektronisch afval door een meerderheid van de mensen gelijk getrokken worden met het recyclen van plastic en textiel, terwijl de materialen van elektrische apparaten veel beter en eindeloos te recyclen zijn.

De producenten van elektrische apparaten in Nederland spannen zich in voor recycling van dit soort ‘e-waste’. Hun Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) heeft de tweede week van oktober uitgeroepen tot Nationale Recycleweek. Consumenten worden dan opgeroepen afgedankte apparaten in te leveren.

Het onderzoek van Motivaction is volgens Jan Vlak, algemeen directeur van Stichting OPEN, ‘hoopgevend’; hij verwacht dat consumenten meer zullen gaan recyclen. “De positieve houding van mensen tegenover het op de juiste manier inleveren van afgedankte apparaten valt echt op. Als mensen zeker weten dat de grondstoffen van oude apparaten weer worden gebruikt voor nieuwe producten, dan gaan ze die ook daadwerkelijk inleveren voor recycling.”

Consumenten kunnen hun oude apparaten inleveren bij een van de 13.000 Wecycle inleverpunten van de stichting in Nederland. Die staan bij milieustraten, supermarkten, bouwmarkten en zelfs kinderboerderijen. Er is altijd een inleverpunt in de buurt.

Meer informatie

Om de kennis en bewustwording rondom goed recyclen van e-waste te stimuleren heeft Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN) namens alle producenten van elektrische apparaten in Nederland de tweede week van oktober uitgeroepen tot Nationale Recycleweek. Tijdens en in aanloop naar de week zijn er landelijke campagnes en inzamelacties samen met gemeenten, retail en groothandel waarin consumenten worden opgeroepen afgedankte apparaten in te leveren. Zie www.wecycle.nl.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd van 28 juni t/m 4 juli 2021 door Motivaction onder een representatieve steekproef van 1.005 Nederlanders tussen 18 en 75 jaar. De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardeoriëntatie en interacties hiertussen. Motivaction is een onafhankelijk onderzoeksbureau, lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

3 maanden geleden

Albert Heijn opent eerste verbouwde voormalige DEEN-winkel in Avenhorn

Vandaag openden Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn en supermarktmanager Jelle Blouw op feestelijke wijze de gloednieuwe Albert Heijn in Avenhorn. Het is de eerste van de in totaal 38 winkels die Albert Heijn heeft overgenomen van DEEN. Klanten vinden hier de allernieuwste formule met veel vers, gemak en digitale innovaties. De vernieuwde winkels hebben allemaal het goede van DEEN, gecombineerd met het lekkere van Albert Heijn. De komende weken staan er nog eens 37 openingen op het programma.  

4 maanden geleden

Louis van Gaal geeft startschot van sponsorprogramma Voetbalpassie bij oude jeugdclub

Vandaag lanceren Albert Heijn en de KNVB samen met bondscoach Louis van Gaal Voetbalpassie, een digitaal spaarprogramma waarmee klanten Voetbalpassiepunten kunnen sparen om zo hun lokale voetbalclub te sponsoren. De punten die door klanten gespaard zijn, gaan rechtstreeks naar de desbetreffende clubs. Zij kunnen deze bijdrage goed gebruiken. Afgelopen seizoen stond het amateurvoetbal door corona voor een groot deel stil.

4 maanden geleden