Remko de Waal wint Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020

5 maanden geleden

Dit is een origineel bericht van
ANP I Hollandse Hoogte

Fotograaf Remko de Waal heeft met zijn foto van een burgemeester die een bloemetje komt brengen in coronatijd de Jos van Leeuwen Fotoprijs 2020 gewonnen. De prijs werd coronaproof uitgereikt aan de deur. De volledige uitreiking was via een livestream te volgen.

De jury, die dit jaar bestond uit Wilco Willemsen (AD), Leo Blom (ANP), Jorien de Waard (ANP), Kristel Casander (Voordekunst) en Freek Staps (ANP), koos unaniem de foto van Remko uit 150 geselecteerde nieuwsfoto’s uit het jaaraanbod van ANP en Hollandse Hoogte.

De bekroonde foto toont burgemeester Theo Weterings van de gemeente Tilburg. Hij stond op een keukentrap en werd bijgestaan door twee medewerkers om een bloemetje te brengen naar ouderen die door het coronavirus minder bezoek mogen ontvangen.

“Een vertederend beeld: het oogt wat knullig, maar oer-Hollands en het is een duidelijk gebaar dat uit de beste bedoelingen voortkomt. Dit was ook de coronacrisis in Nederland: het zal ons nog lang heugen”, aldus jurylid Leo Blom.

De fotograaf vertelde: “Ik had niet verwacht dat de burgemeester op een wankel trappetje de twee oudere dames op het balkon een bloemetje zou geven, maar hij deed het gewoon. Het was een leuk moment.”

Publieksprijs

Ook het publiek koos. De hele week kon er gestemd worden op de twaalf kanshebbers, een foto voor elke maand van 2020. Fotograaf Robin Utrecht kreeg met zijn foto van de zoektocht naar de vermiste surfers in Scheveningen de meeste stemmen en won daarmee de Jos van Leeuwen Publieksprijs.

Jong Talent

De prijs voor het beste fotoverhaal gemaakt door jong fotografietalent is gewonnen door Remco Koers. Zijn fotoserie ‘Cultuur in tijden van corona’ heeft volgens de jury op een indrukwekkende wijze de verstrekkende gevolgen van de coronacrisis belicht.

Prijzen

De winnaar van de Jos van Leeuwen Fotoprijs werd op gepaste afstand aan de deur verrast met een kleurrijke Jos van Leeuwen-award en een fotocheque van Colorwood Photo.

Dezelfde prijs werd uitgereikt aan de winnende fotograaf van de Publieksprijs. De winnaar in de categorie Jong Talent ontving een geldbedrag van 2.000 euro. Ook zal de winnaar worden uitgenodigd als gast in de podcast ANP Beeldspraak en worden de winnende foto’s tentoongesteld tijdens een foto-expositie in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag.

Jos van Leeuwen

De prijzen zijn vernoemd naar Jos van Leeuwen, een rasechte Haagse nieuwsfotograaf die al decennia lang het regionale nieuws in beeld brengt. Vorig jaar ging de juryprijs naar Eric Brinkhorst met zijn foto van de vonkenregen in Scheveningen. Ook won zijn foto de Publieksprijs.

Andere persberichten van deze organisatie

Grootste BMX-innovatie ooit helpt Nederland op weg naar Olympisch goud

Schiphol, 23 juni 2021 – Vandaag is op Sportcentrum Papendal het Samsung FastFrame onthuld dat Nederland kan helpen aan het eerste Olympische BMX-goud. Om goud te winnen, is de perfecte start essentieel: 70% van de races wordt in de eerste 9 meter gewonnen. Daar speelt het speciale frame op in door met ingebouwde technologie direct essentiële data te delen om de start te perfectioneren. Zo hebben BMX’ers Niek Kimmann en Judy Baauw de afgelopen maanden op hun start kunnen trainen en vergroot het Samsung FastFrame de medaillekansen van beide topsporters.

Het Samsung FastFrame geeft exacte data door over de drie belangrijkste elementen bij de start: de reactiesnelheid, de kracht die uitgeoefend wordt op de pedalen en de hoek waarin de fiets staat op de startheuvel. Via een app krijgen bondcoaches Raymon van Biezen en Rob van den Wildenberg in real-time de gegevens binnen. Zo kunnen zij atleten Niek en Judy coachen op aspecten die je met het blote oog niet ziet.

“70% van de races wordt gewonnen in de eerste 9 meter. Het gaat dus echt om de kleinste details. Met de technologie van het Samsung FastFrame zien we bijvoorbeeld precies hoeveel kracht Niek zet bij de start of dat Judy betere resultaten neerzet wanneer zij begint met haar linkervoet voor,” vertelt bondscoach Raymon. “Deze informatie is ontzettend waardevol en biedt ons een belangrijke voorsprong op alle concurrentie.” Tweevoudig wereldkampioen Niek Kimmann: “Het is bijzonder om op zo’n detailniveau feedback te krijgen over je prestaties. Het blijkt bijvoorbeeld dat mijn krachtigste start niet per se de snelste was. Dat ging tegen mijn gevoel in, maar helpt enorm bij het werken aan de perfecte start. Goud voelt dan weer een stapje dichterbij!”

“Als Olympisch partner kijken wij hoe onze kennis en expertise op het gebied van technologie kan bijdragen aan Nederlandse topprestaties tijdens de Olympische Spelen,” zegt Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile van Samsung Nederland. “In 2018 hielpen we shorttrackers Suzanne Schulting en Sjinkie Knegt aan Olympisch goud en zilver met het Samsung SmartSuit. Dit jaar gaan we voor niets minder voor BMX’ers Niek en Judy met het Samsung FastFrame.” Het Samsung FastFrame sluit naadloos aan op Do What You Can’t, Samsungs mentaliteit om buiten de gebaande paden te treden en met technologie dromen te realiseren.

Samsung Benelux sponsort Niek en Judy in aanloop naar de Olympische Zomerspelen in Tokio en heeft daarom in samenwerking met de BMX’ers van TeamNL het speciale Samsung FastFrame en de bijbehorende applicatie ontwikkeld. Hiermee geeft Samsung een nieuwe invulling aan sponsoring: met behulp van innovatie draagt het merk actief bij aan de prestaties van sporters.

Samsung en de Olympische Spelen

Samsungs betrokkenheid bij de Olympische Spelen begon toen het bedrijf als lokale sponsor bijdroeg aan de Spelen in Seoul van 1988. In 1998 breidde Samsung zijn sponsorship uit door wereldwijde Olympisch Partner te worden op het gebied van draadloze communicatieapparatuur. Hierbij voorziet het bedrijf de Olympische Spelen van zijn eigen draadloze communicatieplatform en mobiele apparatuur. Deze innovatieve mobiele technologieën bieden de Olympische gemeenschap, atleten en fans van over de hele wereld de kans interactief te communiceren en informatie uit te wisselen.

Over Samsung Electronics

Samsung Electronics inspireert mensen en creëert de toekomst met vernieuwende ideeën en technologieën. Wij zijn toonaangevend in de wereld van TV’s, smartphones, wearables, tablets,huishoudelijke apparaten, netwerksystemen, geheugen, systeem-LSI, gieterij en LED-oplossingen. Het laatste nieuws, artikelen en persmateriaal vind je op Samsungs Newsroom op https://news.samsung.com/nl en onze blogs Explore en Evolve.

8 uur geleden

WDO Delta maait sloten en oevers voor goede aan- en afvoer van water

Sloten en oevers maaien voor goede aan- en afvoer van water

Om te voorkomen dat sloten, kanalen en waterbergingen dichtgroeien, is Waterschap Drents Overijsselse Delta gestart met het maaien van waterbodems en oevers. Er moet voldoende water door de watergangen kunnen stromen om wateroverlast of juist verdroging tegen te gaan.

Maaionderhoud is maatwerk

De oevers en bodems van watergangen worden gemaaid voor een goede aan- en afvoer van water en om wateroverlast of watertekort te voorkomen. Het waterschap wil niet te veel, maar ook niet te weinig maaien, want maaionderhoud is kostbaar. Hierbij houdt het waterschap zoveel mogelijk rekening met functies en levert daar waar mogelijk maatwerk. Zo is er rondom natuurgebieden meer ruimte voor ruigte en vegetatie, terwijl in intensieve landbouwregio’s en stedelijke gebieden intensiever wordt gemaaid.

Flora en fauna ontzien

Zoals ieder jaar maait het waterschap ook nu met de nodige voorzorg en volgens de Wet Natuurbescherming. Dit betekent dat rekening wordt gehouden met beschermde plant- en diersoorten. Zo hebben medewerkers een overzicht van deze plant- en diersoorten en maaien ze om nesten van vogels heen. Daarnaast worden extra maatregelen genomen in de voortplantingsperiode en blijft – waar het mogelijk is – begroeiing staan, zodat de biodiversiteit verbetert en het water wordt vastgehouden.

Hergebruik van maaisel

Het maaisel dat vrijkomt bij het maaien van de watergangen is meestal geschikt om toe te passen als bodemverbeteraar op landbouwpercelen. We bieden jaarlijks maaisel van natuurvriendelijke oevers en sloten aan de lokale agrariër aan, die het vervolgens gebruikt als bodemverbeteraar. De kringloop van het maaisel is hierdoor klein. Daarmee besparen we op vervoer, onnodige kosten en CO2-uitstoot.

Ook verkent het waterschap de mogelijkheden om maaisel te laten verwerken tot (tussen)product. Denk daarbij aan groen gas, plaat- en isolatiemateriaal en bodemverbeteraars.

2 weken geleden

Daily Paper and Fatboy Unveil Their First Collaboration

Inspired by Fatboy's widely recognised Lamzac, Daily Paper has teamed up with the fellow Dutch brand to develop the first-ever Daily Paper x Fatboy Lamzac O. With Fatboy having provided Daily Paper's NYC Flagship store with custom-designed bean bags, the collaboration is a continuation of the relationship between the two Dutch natives. 

Introducing Daily Paper's first outdoor piece, a must-have lifestyle product for the summer months ahead 

Quick and Easy-To-Use

The Daily Paper x Fatboy Lamzac O is an inflatable chair to be filled with a simple horizontal swoosh without the need for a pump. Designed for optimal user-friendliness, the Lamzac comes in a compact custom-made tote bag and is easy to close with a unique roll-and-lock system. While the Lamzac itself only weighs 1kg, it can hold a weight of up to 150kg. 

Building on Daily Paper's Latest Resort Line

The product design picks up elements of patchwork and monogram seen throughout Daily Paper's latest SS21 Resort collection. Paired with the brand's new SS21 gadgets the Daily Paper x Fatboy Lamzac is the perfect lifestyle product to elevate your outdoor experience this summer. 

A Summer Must-Have

Meant to celebrate the warmer months to come, the Lamzac O allows you to sit back and relax anytime and anywhere. A waterproof coating ensures that the chair is resistant to water and dirt, making it beach-and-park-ready. Although intended for open-air purposes, the Lamzac can be set up indoors or on the balcony. 

Launching on June 11th, the limited edition Daily Paper x Fatboy Lamzac is priced at €90, available online at Daily Paper and Fatboy and in-stores across Daily Paper Flagships in Amsterdam and NYC. 

About Daily Paper Clothing

With an ability to unite global communities across borders, Daily Paper is more than a clothing brand. Through creativity, fashion and education, we aim to inspire young adults and set an example of giving back. Daily Paper has attracted a tribe of multidisciplinary creatives and cultivated a community of individuals who celebrate their own roots and champion inclusivity. The diverse and deep-rooted diaspora culture is the bedrock of our brand, echoing in every collection - and always portrayed through the lens of the youth. 

About Fatboy

An established name in the Netherlands, Fatboy creates quirky and iconic lifestyle products for indoor and outdoor use. For over twenty years, the Dutch design brand has positioned itself with an outspoken collection of lightning, furniture and distinctive accessories. Fatboy tries to make a difference by creating what others don't. All products are designed with one goal in mind: escaping the daily routine with a smile on your face. Their mission is to inspire people to pursue their own path, without taking it all too seriously.

2 weken geleden

Nieuwe tool ‘De teller loopt’ geeft inzicht in CO2-reductie en geldbesparing

Meer dan 60 procent van de auto’s in Nederland rijdt rond met te zachte banden. Banden op spanning houden en kiezen voor het beste bandenlabel bij nieuwe banden zijn simpele manieren om geld en brandstof te besparen en het vermindert de CO2-uitstoot. Vandaag lanceerde het programma Kies de Beste Band ‘De teller loopt’. ‘De teller loopt’ is een online tool die bedrijven, chauffeurs en automobilisten inzicht geeft in hoeveel CO2 en geld zij besparen door banden op de juiste spanning te brengen en houden.

Bedrijven worden uitgenodigd om zich aan te sluiten bij het initiatief ‘De teller loopt’. Het hart van het initiatief is een digitale meter die registreert en visualiseert hoeveel geld en CO2 deelnemende bedrijven besparen door hun wagenpark met de juiste bandenspanning en banden met het beste bandenlabel te laten rijden. ‘De teller loopt’ geeft deelnemers ook de tools om dit te doen. Deelname aan dit initiatief is gratis. Ook individuele automobilisten kunnen zich aanmelden en eenvoudig hun besparing zien.

Banden op juiste spanning beter voor klimaat en portemonnee

De helft van alle Nederlanders checkt de bandenspanning minder dan 3 keer per jaar, terwijl minstens iedere 2 maanden wordt aanbevolen. Autorijden met de juiste spanning zorgt voor meer grip op de weg, minder brandstofverbruik, minder slijtage van de banden en voor meer rijcomfort. Als alle auto’s in Nederland met de juiste bandenspanning zouden rondrijden, wordt per jaar zo’n 200.000 ton CO2 aan uitstoot bespaard. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van alle huishoudens in de gemeente Delft. Daarnaast kan het de automobilist jaarlijks tot wel 100 euro per jaar aan brandstofkosten schelen.

Enorme impact

Steven Lak, voorzitter van evofenedex (ondernemersvereniging voor bedrijven met een logistiek of internationaal belang) nam vandaag een bandenpomp van Stichting Band op Spanning in gebruik. Dit was meteen het startsein voor 'De teller loopt'. “Zo’n bandenpomp helpt ons herinneren aan het belang van de juiste bandenspanning en verlaagt de drempel om de banden op te pompen. We gaan ook onze leden activeren om minstens elke twee maanden de banden van hun wagenpark op spanning te zetten. Als al onze leden meedoen is de impact enorm. We besparen dan per jaar 2,7 miljoen liter diesel, 8.500 ton CO2 en ruim 3,5 miljoen euro. Door mee te doen met detellerloopt.nl zie je direct de besparing en CO2- reductie van jouw bedrijf. Met dat inzicht is de keuze snel gemaakt”, aldus Steven Lak.

Laura Seegers, algemeen secretaris van VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche: “Alle banden verliezen maandelijks zo'n 2 tot 3% aan spanning. Geen enkele band is namelijk 100% luchtdicht. Het is daarom belangrijk om minstens elke twee maanden de bandenspanning te controleren. Zet een tweemaandelijkse herinnering in je telefoon, zodat je weet wanneer het tijd is om je banden weer te controleren en lucht te geven." Meer tips over de juiste bandenspanning vind je op geefjebandenlucht.nl.”

Duurzamer leven met ‘Iedereen doet wat’

Door te kiezen voor banden met het beste label en deze op de juiste bandenspanning te houden wordt de CO2-uitstoot verminderd. Dit draagt bij aan een beter klimaat. Meer tips en informatie om klimaatbewuste keuzes te maken zijn te vinden op www.iedereendoetwat.nl

Over programma Kies de Beste Band

Programma Kies de Beste Band is een initiatief van een groot aantal partijen waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, VACO, Koninklijke RAI Vereniging, ANWB, BOVAG, RECYBEM, Band op Spanning, Milieu Centraal en VNA. Programma Kies de Beste Band stimuleert de bewustwording van het belang van de best mogelijke banden. Met de beste banden voor je voertuig rij je veiliger, zuiniger, schoner en stiller.

3 weken geleden

Scotch & Soda en Plastic Whale lanceren boot van gerecycled plastic

Het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda viert haar langdurige samenwerking met Plastic Whale met de lancering van een boot ter ere van Wereldmilieudag. De boot is gemaakt van gerecycled plasticafval dat werd opgevist uit de belangrijkste grachten van de stad. De boot is gedoopt 'The Free Spirit of Amsterdam'.

Het Amsterdamse grachtenstelsel is meer dan 100 kilometer lang, het is één van de meest iconische bezienswaardigheden ter wereld. In die grachten bevindt zich veel plasticafval, voornamelijk veroorzaakt door seizoenstoerisme, en de wind die het in de grachten blaast. Schoonmaken aan de bron is een grote hulp bij het voorkomen dat dit afval naar de Noordzee stroomt, en draagt bij aan het behoud en de verbetering van de waterkwaliteit in de grachten. De missie van Plastic Whale is om samen met bedrijven, scholen en particulieren middels vis expedities plastic uit het water te halen. In 2019 hebben ze zo'n 50.000 plastic flessen ‚opgevist’ uit de drie belangrijkste grachten van Amsterdam: de Herengracht, de Prinsengracht en de Keizersgracht.

Plastic Whale bezit een vloot boten, gemaakt van de PET (polyethyleentereftalaat) flessen die ze uit de grachten hebben verwijderd. Elke boot, waarvan de productie wel drie maanden in beslag neemt, wordt gemaakt met meer dan 5.000 PET-flessen. PET is een sterke, lichtgewicht plasticsoort die veel wordt gebruikt voor het produceren van verpakkingen. Het is volledig recyclebaar en kan worden omgezet in een waardevolle grondstof. De PET-flessen worden eerst gewassen, en vervolgens verwerkt tot korrels en vezels waarvan schuimplaten gemaakt worden. De schuimplaten worden gebruikt om de boten te bouwen.

De speciaal voor Scotch & Soda gebouwde heet 'The Free Spirit of Amsterdam'. Het is een eerbetoon aan de liberale instelling van Amsterdam, die het merk inspireert om zich hard te maken voor individualiteit, authenticiteit en de kracht van zelfexpressie.

De merkkleuren van Scotch & Soda - bruin, antracietgrijs en wolkenwit - zijn terug te zien in het unieke ontwerp. Het dek bestaat uit een mozaïek van ongeveer 900 zwarte, uit de grachten verzamelde plastic doppen. De doppen zijn gemixt met koperen knopen die zijn overgebleven van Scotch & Soda-monstercollecties, voorxien van het lmerklogo: een ampersand dat het symbool van eenheid in het hart van de merknaam omarmt. De velgen van de boot zijn gemaakt van Platowood®, een FSC® en OLB-gecertificeerde houtsoort. Met een afmeting van 5,5 x 2,2 meter en een gewicht van 1000 kilo, wordt ‘The Free Spirit of Amsterdam’ aangedreven door een elektromotor. De boot kan maximaal acht personen vervoeren.

Vanaf 12 juni kunnen klanten van Scotch & Soda hun steentje bijdragen door hun eigen visreis op de boot van het merk te boeken. Dat kan op twee zaterdagen per maand, gedurende de zomermaanden. De reizen starten op zaterdag 19 juni en zijn te boeken op www.scotch-soda.com.

3 weken geleden

Talpa Network verkoopt het ANP aan Chris Oomen

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) komt in andere handen. Talpa Network verkoopt het ANP aan maatschappelijk investeerder Chris Oomen, de voormalige topman van DSW.

Chris Oomen koopt het ANP vanuit zijn wens om het persbureau voor de lange termijn continuïteit te bieden. “Het ANP is onderdeel van het Nederlands maatschappelijk erfgoed. Het persbureau voorziet ons land sinds 1934 van een onafhankelijke journalistieke feitenbasis en heeft daarmee een belangrijke maatschappelijke taak. Het ANP is financieel gezond en is er een groeistrategie voor de komende jaren. Deze combinatie van factoren is voor mij ideaal. Ik wil het ANP dan ook voor de lange termijn in portefeuille houden.”

Martijn Bennis, algemeen directeur van het ANP, is blij met de nieuwe eigenaar. “Het ANP heeft een groot belang bij een eigenaar die oog heeft voor zowel het maatschappelijke als het financiële rendement. Oomen heeft steeds gezegd dat hij een aandeelhouder is, met de nadruk op houder. Ik heb de samenwerking met Talpa Network altijd als zeer plezierig ervaren en partijen zullen de prettige samenwerking voortzetten. Ik heb begrip voor het feit dat Talpa Network streeft naar activiteiten die een Network vormen en elkaar versterken.”

Talpa Network kocht het persbureau in 2018 bij de start van het netwerk. Inspelend op de continu veranderende markt en de impact van Corona heeft Talpa Network het accent in haar strategie enigszins verlegd en meer focus aangebracht. Daardoor past het ANP niet langer als een van de kernonderdelen binnen het netwerk. John de Mol, eigenaar van Talpa Network, ziet de verkoop als een logische stap. “Het ANP is een prachtig bedrijf, maar de synergie met Talpa Network is vanwege onze focusverlegging afgenomen. Ik ben verheugd dat het ANP met Chris Oomen een uitstekende nieuwe eigenaar krijgt voor de lange termijn.”

Het huidige management en Chris Oomen hebben elkaar gevonden in de ambitie om het ANP verder te ontwikkelen, financieel gezond te houden en tegelijk de betekenis van het ANP als onafhankelijke nieuwsleverancier te vergroten. Het directieteam van het ANP verbindt zich voor meerdere jaren aan het ANP.

Ook ANP-hoofdredacteur Freek Staps verwelkomt de nieuwe eigenaar: "Chris Oomen heeft zich uitgesproken voor onze kernwaarden en de journalistieke onafhankelijkheid die onze afnemers en heel Nederland van ons verwachten. Hij onderschrijft onze maatschappelijke rol en waarborgt de redactiestatuten. Hiermee ontstaat een degelijke basis voor ons werk dat gediend is bij kalmte en stabiliteit. Nieuws zelf is al enerverend genoeg. Onze ondernemingsraad en redactieraad hebben ingestemd met deze overname."

Jacques Kuyf blijft lid van de Raad van Commissarissen in de rol van voorzitter. De nieuwe aandeelhouder draagt twee nieuwe commissarissen voor.

4 weken geleden