Roelof ten Napel wint De Grote Poëzieprijs 2022 met Dagen in huis

13-05-2022 19:48 | 2 weken geleden

Dit is een origineel bericht van
Stichting Poëzieclub

De Grote Poëzieprijs 2022 voor de bundel Dagen in huis van Roelof ten Napel

Op vrijdagavond 13 mei 2022 is de winnaar van De Grote Poëzieprijs 2022 in het AVROTROS-programma Opium op NPO Radio 4 bekendgemaakt. Roelof ten Napel wint met de bundel Dagen in huis (Hollands Diep) de vierde editie van De Grote Poëzieprijs.

Roelof ten Napel (Joure, 1993) is dichter, schrijver en essayist. Zijn werk is vertaald, en werd bewerkt voor toneel. Naast Dagen in huis verschenen van hem de bundels Het Woedeboek (2014) en In het vlees (2019) en de romans Het leven zelf (2017) en Een zoon van (2020) .

Uit het juryrapport

“Ten Napel is een dichter die tegelijkertijd ook schilder, beeldhouwer, fotograaf is. Hij schrijft vanuit een bezield perspectief, waardoor zijn observaties nergens afstand scheppen, maar vaak juist iets tactiels en soms zelfs intiems hebben. Het huis uit de titel bijvoorbeeld, is ook op te vatten als ons lichaam, of dat van een ander: ‘Als we ons medeleven verbeelden als verplaatsen-in,/ hebben we dan van de ander geen huis gemaakt?’

Het ‘in huis zijn’ wordt letterlijk vergeleken met ‘ in leven zijn’ wat tegen de achtergrond van een pandemie onnadrukkelijk maar onoverkomelijk nog eens aan betekenis wint. Wij vieren de bundel Dagen in huis van Roelof ten Napel – en prijzen de poëzie die weer eens bewijst een huis te kunnen zijn, met ruime, lichte kamers, voor al wie er onderdak zoekt”, aldus de jury.

Jury

De jury van De Grote Poëzieprijs 2022 bestaat uit: Elke Brems , hoogleraar Letterkunde aan de KU Leuven; Vicky Francken , dichter, vertaler en redactielid van Tijdschrift Awater; John Jansen van Galen , journalist; Maarten Moll , schrijver en journalist en Xavier Roelens , dichter en poëziedocent.

De jury van De Grote Poëzieprijs 2022 kreeg 90 dichtbundels ter beoordeling binnen en wees ten Napels Dagen in huis (uitgeverij Hollands Diep ) aan als beste dichtbundel van 2021. De auteur ontvangt een geldbedrag van € 20.000.

Zij nomineerden naast Dagen in huis van ten Napel ook de bundels Ontbinding van Piet Gerbrandy (Atlas Contact); Virgula van Sasja Janssen (Querido); Vervoersbewijzen van Tijl Nuyts (Wereldbibliotheek) en Aarduitwrijvingen van Charlotte Van den Broeck (De Arbeiderspers) . Het volledige juryrapport van de shortlist en de laudatio over de winnende bundel is te lezen op de website, www.prijsdepoezie.nl

Prijs de Poëzie 2022

De Grote Poëzieprijs maakt deel uit van de activiteiten van Prijs de Poëzie, een initiatief van de Poëzieclub. De Poëzieclub wordt mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Letterenfonds, Stichting Van Beuningen/Peterich-fonds, Elise Mathilde Fonds, Literatuur Vlaanderen, de Maatschappij der Nederlandse Letteren, LIRA, School der Poëzie, stichting Justine Borkes en het Prins Bernhard Cultuurfonds. De Poëzieclub heeft geen winstoogmerk.

Stichting Poëzieclub
plaats:
Amsterdam
website:
http://www.prijsdepoezie.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Ruth Lasters wint De Gedichtenwedstrijd 2022

Derdeprijs winnaar met de juryledenDerdeprijswinnaar August Tholen en juryleden Dean Bowen, Andy Fierens, Liesbeth Lagemaat en Virginie Platteau. De eerste en tweede prijs winnaar konden niet aanwezig zijn tijdens de uitreiking.

Zaterdagmiddag 19 maart jl. zijn tijdens de feestelijke uitreiking in De Brakke Grond in Amsterdam de winnaars van De Gedichtenwedstrijd bekendgemaakt. Drie dichters vallen in de prijzen: de derde prijs gaat naar het gedicht De dag dat er niets gebeurde van August Tholen, de tweede prijs is voor HUIS van Lieke Gorter en met het gedicht Abrikozen wint de Vlaamse dichter Ruth Lasters de hoofdprijs van € 10.000. Ruth Lasters diende het winnende gedicht in onder het pseudoniem Paul Bellemans.

Voor de dertiende editie van De Gedichtenwedstrijd werden maar liefst 6002 gedichten ingezonden, geschreven door 1703 dichters. Na de selectie door de voorjury, bestaande uit redacteuren van Awater en De Poëziekrant, werd de top 100 aan de hoofdjury voorgelegd. De hoofdjury bestond dit jaar uit Dean Bowen, Andy Fierens, Lieke Marsman, Liesbeth Lagemaat en Virginie Platteau. De gedichten werden geanonimiseerd beoordeeld om het proces zo eerlijk mogelijk te laten verlopen..

Uit het juryrapport

“We lazen gedichten als surrealistische schilderijen met daarin telkens vervormende perspectieven. We zagen avontuurlijke omgevingen met daarin geverfde schapenkonten en meerkoeten op blauwe antivries slofjes. Gedichten die raadsel en alledaagsheid combineerden daagden ons uit. We hebben veel vragen gesteld en zijn ook met veel vragen blijven zitten. Wat is bijvoorbeeld het raadsel van de donkerblauwe engelen? Welk smelten is het, het ijs, de poolkappen of onze reserves tegenover elkaar? Wat is een kitten zonder sociale vaardigheden? En wie is toch die Frederike?”

Over het winnende gedicht Abrikozen schrijft de jury: “Onbedroefd én vreugdeloos, mysterieus en speels met zacht abrikooskleurig licht omgeven trekt dit gedicht je innerlijke koelkast open.”

Ruth Lasters (1979) werd geboren in Antwerpen, studeerde Romaanse filologie in Brussel en debuteerde met de roman Poolijs (Meulenhoff-Manteau) waarvoor ze de Vlaamse Debuutprijs 2007 kreeg. In 2010 verscheen haar tweede roman Feestelijk zweet (Meulenoff-Manteau) en in 2014 haar derde roman Vlaggenbrief (De Bezige Bij Antwerpen). In 2015 verscheen haar tweede dichtbundel Lichtmeters (Polis), waarvoor ze de Herman De Coninckprijs in ontvangst mocht nemen. In 2016 won zij de Turing Gedichtenwedstrijd met haar gedicht ‘Witlof’.

Bundel

De volledige top 100 is gepubliceerd in de bundel Niets eeuwig dan het ogenblik, uitgegeven door Poëziecentrum Gent, te bestellen via www.prijsdepoezie.nl

Organisatie

De Gedichtenwedstrijd maakt deel uit van de activiteiten van Prijs de Poëzie, een initiatief van de Poëzieclub. Prijs de Poëzie wordt mogelijk gemaakt door het Elise Mathilde Fonds, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Nederlands Letterenfonds, Literatuur Vlaanderen, Lirafonds, het Peterich/van Beuningen fonds, stichting Justine Borkes, het Prins Bernhard Cultuurfonds, School der Poëzie en alle deelnemers.

Bijlage

 

De jury over de top 3

3e prijs

Eindelijk aandacht voor niets! Hoewel er inderdaad niets gebeurt, gebeurt er wel iets wanneer je dit gedicht leest. Een knappe vertelling met onvergetelijke details die spot met onze sensatiegeilheid. ‘Ik weet nog precies waar ik was’, een clichématige openingszin die ijzersterk blijkt. Een zin die we allemaal in de mond nemen om vervolgens het leven een soort tweedehands invulling te geven. Er volgt een opsomming van niet-gebeurde rampen, of niet-uitgekomen dreigingen en deze opsomming is precies lang genoeg om de spanning vast te houden. Ineens worden we geconfronteerd met een schijnbaar futiel feit: ‘Ik droeg die grijze broek (of was het/ die geruite?)’ waardoor het verhaal een persoonlijk accent krijgt: de ‘ik’ van de openingszin wordt nu een reëel persoon. We leven mee alsof wij die ‘ik’ zijn. En dan komt de moeder van de ‘ik’ in beeld, ‘Heb je het ook gezien’, vraagt ze. De lezer is weer terug bij de figuur met de grijze- of geruite- broek op de bank. Die perspectiefwisselingen werken goed in combinatie met een heerlijk ritme. Het niets in dit gedicht overstijgt het dagelijkse. Het menselijk tekortschieten samen met een absurditeit draait elke verwachting om. Alles culminerend in die laatste strofe.    

August Tholen

De dag dat er niets gebeurde

Ik weet nog precies waar ik was,

die dag dat er niets gebeurde.

De dag toen er niets doorbrak, uitbrak,

ontstak of buiten zijn oevers trad.

Niets dat scheurde, spleet, vrijkwam,

losschoot of zich in iets anders boorde.

Er was de brief die niet arriveerde,

de intentie die niet werd uitgesproken,

de angst die niemand bekroop,

de schreeuw die nooit de keel verliet,

de razende windhoos die alles op zijn

pad ongemoeid liet, het scheepswrak

in de Zuidzee dat onontdekt bleef, het

hoofd dat op de hals bleef, de soldaat

die van een koude oorlog thuiskwam,

de brand die het bos tot aan de grond

toe spaarde.

Ik droeg die grijze broek (of was het

die geruite?) en zat de hele dag aan de

buis gekluisterd waar steeds hetzelfde

fragment herhaald werd van de minister

president die op klaarlichte dag en voor

het oog van de camera's zei dat hij zich

niet kon herinneren iets over iets gezegd

te hebben.

Daarna kwam er een historicus die

sprak van 'een historische dag als alle

andere' en een orkest dat een met

kussens gedempte symfonie speelde.

Niet veel later belde mijn moeder.

Heb je het ook gezien, vroeg ze.

Ik kon naar waarheid antwoorden

dat mij niets, maar dan ook

helemaal niets was ontgaan.

2e prijs

Deze titel in hoofdletters kan een nogal beladen woord zijn: ‘HUIS’. Hoevelen zijn niet zonder, of leven in geïmproviseerde huizen, in tenten of misschien wel dozen. Maar anno 2022 denk je als lezer ook aan huisjesmelkers, woningnood, of een huis dat niet als een thuis wordt ervaren door zoiets als huiselijk geweld. De associaties bij dit woord zijn er vele en daarmee is het nogal gewaagd om met juist dit woord een gedicht te beginnen. Maar dan volgt zo’n doeltreffende uitwerking. De eerste strofe neemt je al meteen mee: ‘Een voor een kwamen we uit de grond gekropen, stapelden/ gedachten tot een huis en namen plaats/ aan de gedekte tafel.’ Dit gedicht geeft een prachtig en subtiel ontwikkeld beeld van een huis als een veilige en tegelijkertijd onveilige plek, een gedekte tafel waaraan het ooit goed toeven was. De kamers ‘die ooit roken naar vanille en pijptabak’ kunnen letterlijke, bestaande kamers uit het verleden van de dichter zijn. Maar je kunt ze tegelijkertijd ook lezen als metaforen voor een wereld die nog betrekkelijk veilig was. Zo wordt er steeds op twee niveaus geredeneerd: het kleine, persoonlijke leven en de niet te omvatten buitenwereld vol dreigingen vormen elkaars spiegel. Sterke formuleringen stuwen het gedicht voort, zoals: ‘De muren hingen vol mensen/ met zonnekleppen en smeltend ijs rond hun gedrapeerde/ monden’. Dit kunnen net zo goed apocalyptische beelden, als een reeks zomerfoto’s zijn. De rijkdom aan associaties die de woorden ‘huis’ en ‘tafel’ oproepen: van een wereld, een opwarmende aarde, tot een familie in haar nadagen is weergaloos. Deze maken het gedicht van het begin tot het eind enerverend en getuigend van vakmanschap. Uit dit gedicht klinkt een grote empathie voor ons, menselijke soort: ‘ook achter losse plinten kan je schuilen’. Een prachtig slotakkoord.

Lieke Gorter 

HUIS

Een voor een kwamen we uit de grond gekropen, stapelden

gedachten tot een huis en namen plaats

aan de gedekte tafel die zo lang, zo breed en nog verder

kon worden uitgeschoven. De muren hingen vol mensen

met zonnekleppen en smeltend ijs rond hun gedrapeerde

monden, lachten, glommen onszelf toe

als gekuiste badkamertegels. Iedereen was welkom

dacht ik toen. Ik telde de gezichten, bestudeerde de gebaren

vier gelijkende en een schim. Zag toen pas het gemis

onder onze nagels en de dreiging van een te grote tafel

of iemand stiekem zijn vingers had gekruist toen we

beloofden hier te blijven. De waarde van het huis sijpelde

weg in hiaten, verliet de kamers die ooit roken naar vanille

en pijptabak. En wij zoekend met onze vingers in de kieren

of daar nog wat groeide voor herinnering, ook een stofnest

is een nest, ook achter losse plinten kan je schuilen.

1e prijs

Een gedicht zo kwetsbaar als een abrikoos. De laatste zin is de mooiste die we sinds lang in een gedicht lazen. Alleen al daarom verdient deze dichter de eerste prijs voor een gedicht zo fris en speels dat het kippenvel geeft. Het bevat zoveel prachtige beelden, zoveel om op te kauwen. Met behulp van gelatineblaadjes kadert het haarscherp wat er niet van kwam: oude dromen, een dochter, vergeten abrikozen. Hoe vaker je het leest, hoe meer er is wat niet te stollen valt in één betekenis. Het gaat over kleine dingen (iets met abrikozen maken) én grote dingen (leven) en de dichter weet die zo haarfijn in elkaar te sluiten. Wie doorncicades weer ten gehore brengt en de poëzie ziet van hortend heimwee en sudoku als een aandoening, weet de taal te vangen. ‘Alles kan niet meer’, maar in dit gedicht toch wel, zij het niet per se met opzet. Wie is toch dochter Frederike? Onbedroefd én vreugdeloos, mysterieus en speels met zacht abrikooskleurig licht omgeven trekt dit gedicht je innerlijke koelkast open. Deze dichter is het zelf: een ballenraper, een weergaloze vanger van het onbedoelde.

 

 

Ruth Lasters

Abrikozen

Gelatinevellen, gekocht voor bij het abrikozenbeslag

dat ik nooit bereidde. Hoe het opeens

raampjes zijn

waardoor ik ook het overige dat er niet van kwam

haarscherp durf te zien: een minnaar van

middernachtmails en een soort stomend, hortend

heimwee. Een apothekersjas en eigen tijmsiroop

voor een heer met hoest, eigen reumazalf voor een dame

met sudoku. En bovenal een dochter Frederike, naar mijn oma

die na twintig halfdove jaren opnieuw de doorncicades horen kon

op batterijtjes met

alkaline. Alles kan niet meer, Frederike

en dat voelt eindelijk extreem indringend onbedroefd én

vreugdeloos: neutraal in glansdruk. Onmat als deze

gelatineblaadjes. Het is een van die prachtdagen

dat men zijn frigo vol vlekkerige, harig geworden abrikozen

aanzien kan voor een kast vol door- en doorversleten

tennisballen voor de training van

de ballenrapers, die weergaloze vangers van

het onbedoelde.

2 maanden geleden

5 BUNDELS OP DE SHORTLIST VOOR DE GROTE POËZIEPRIJS 2022

5 BUNDELS OP DE SHORTLIST VOOR DE GROTE POëZIEPRIJS 2022

Prijs de Poëzie organiseert de belangrijkste poëzieprijs van het Nederlands taalgebied: De Grote Poëzieprijs 2022. De prijs wordt toegekend aan de beste Nederlandstalige poëziebundel van 2021. De winnaar ontvangt een bedrag van € 20.000. De genomineerden zijn:

Ontbinding van Piet Gerbrandy (Atlas Contact)

Virgula van Sasja Janssen (Querido)

Dagen in huis van Roelof ten Napel (Hollands Diep)

Vervoersbewijzen van Tijl Nuyts (Uitgeverij Wereldbibliotheek)

Aarduitwrijvingen van Charlotte Van den Broeck (De Arbeiderspers)

Deze shortlist werd bekendgemaakt op vrijdagavond 11 maart 2022 tijdens de uitzending van AVROTROS-programma Opium op NPO Radio 4 door Andrea van Pol en jurylid John Jansen van Galen. De uitzending is terug te luisteren via https://www.nporadio4.nl/programmas/opium.

Jury

Welke dichter de poëzieprijs ontvangt, wordt beslist door een vijfkoppige jury. De jury van De Grote Poëzieprijs 2022 bestaat uit: Elke Brems, hoogleraar Letterkunde aan de KU Leuven; Vicky Francken, dichter, vertaler en redactielid van Tijdschrift Awater; John Jansen van Galen, journalist; Maarten Moll, schrijver en journalist en Xavier Roelens, dichter en poëziedocent.

De jury over de inzendingen

"Met 90 ingezonden bundels hebben wij dit jaar mogen genieten van zeer gevarieerde teksten vol taalvirtuositeit en engagement. Er werd een breed palet aan maatschappelijke kwesties aan de orde gesteld, van het inhuizige leven ten tijde van corona tot verontrusting over de staat van ons klimaat en de meer dan benarde situaties die mensen soms moeten ontvluchten.

Het genre poëzie werd breed geïnterpreteerd door alle dichters en de rijkdom in taal was groot: van toegankelijke tot heel complexe poëzie. De grenzen tussen proza en poëzie werden opgerekt. We merkten op dat veel dichters hun bundels als één geheel presenteren: zo zagen we veel conceptuele bundels.

Bovenal hebben we plezier beleefd aan bundels die ons lang lieten nagenieten van de taal en de opgeroepen beelden. Of dat nu kwam door de presentatie van een nieuw, fris perspectief, een hint naar humor of doordat we simpelweg gegrepen werden en voor even niet meer losgelaten.

Na lezen, herlezen, terugbladeren, dichtslaan, weer openslaan en overleggen zijn we tot deze shortlist gekomen met daarop vijf genomineerden, die onderling erg verschillend zijn: Piet Gerbrandy, Sasja Janssen, Roelof ten Napel. Tijl Nuyts en Charlotte Van den Broeck. ”, aldus de jury.

Een uitgebreid juryrapport per bundel is te lezen op www.prijsdepoezie.nl/de-grote-poezieprijs/shortlist

Prijsuitreiking

De winnaar van De Grote Poëzieprijs 2022 wordt bekendgemaakt op 13 mei 2022 in de radio-uitzending van AVROTROS-programma Opium op NPO Radio 4.

Achtergrond

De Grote Poëzieprijs is de voortzetting van de VSB Poëzieprijs (1994 – 2018). Aan de prijs is een keur aan publieksprogramma's en educatieve trajecten verbonden die – samen met de genomineerde bundels en dichters – de stand van zaken in de Nederlandstalige poëzie in beeld brengen.

Eerdere winnaars van De Grote Poëzieprijs waren Liesbeth Lagemaat met Vissenschild (2020, Wereldbibliotheek), Vrouwkje Tuinman met Lijfrente (2019, Uitgeverij Cossee) en Radna Fabias met Habitus (2018, De Arbeiderspers).

Prijs de Poëzie 2022

De Grote Poëzieprijs maakt deel uit van de activiteiten van Prijs de Poëzie, een initiatief van de Poëzieclub. De Poëzieclub wordt ondersteund door het Elise Mathilde Fonds, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Nederlands Letterenfonds, Literatuur Vlaanderen, Lirafonds, het Peterich/van Beuningen fonds, Stichting Justine Borkes, het Prins Bernhard Cultuurfonds, School der Poëzie en alle deelnemers.

 

3 maanden geleden

12 BUNDELS OP DE LONGLIST VOOR DE GROTE POËZIEPRIJS 2022

Prijs de Poëzie organiseert de belangrijkste poëzieprijs van het Nederlands taalgebied: De Grote Poëzieprijs 2022. De prijs wordt toegekend aan de beste Nederlandstalige poëziebundel van 2021. De winnaar ontvangt een bedrag van € 20.000. Uit de 90 ingezonden bundels heeft de jury twaalf bundels geselecteerd voor de longlist.

Longlist van De Grote Poëzieprijs 2022:

Het Drogsyndicaat van Mischa Andriessen (Querido)

Vesper van Anne Broeksma (Atlas Contact)

Ontbinding van Piet Gerbrandy (Atlas Contact)

Virgula van Sasja Janssen (Querido)

In mijn mand van Lieke Marsman (Uitgeverij Pluim)

Sirius van Hanz Mirck (Uitgeverij de Meent)

Dankbaar lichaam van Thomas Möhlmann (Uitgeverij Prometheus)

Dagen in huis van Roelof ten Napel (Hollands Diep)

Vervoersbewijzen van Tijl Nuyts (Uitgeverij Wereldbibliotheek)

Aarduitwrijvingen van Charlotte Van den Broeck (De Arbeiderspers)

2050 van Peter Verhelst (De Bezige Bij)

Eindig de dag nooit met een vraag van Dorien de Wit (De Arbeiderspers)

Jury

Welke dichter de poëzieprijs ontvangt, wordt beslist door een vijfkoppige jury. De jury van De Grote Poëzieprijs 2022 bestaat uit: Elke Brems, hoogleraar Letterkunde aan de KU Leuven; Vicky Francken, dichter, vertaler en redactielid van Tijdschrift Awater; John Jansen van Galen, journalist; Maarten Moll, schrijver en journalist en Xavier Roelens, dichter en poëziedocent.

90 bundels

Er werden 90 bundels ingezonden voor De Grote Poëzieprijs 2022. Daarvan is 37,8% geschreven door een vrouwelijke auteur en 62,3% door een mannelijke auteur. Ongeveer een kwart van de dichters woont in Vlaanderen, bijna driekwart in Nederland en enkele dichters daarbuiten. Voor het vierde jaar op rij was De Grote Poëzieprijs opengesteld voor dichtbundels die in eigen beheer zijn uitgegeven; 13% van de ingezonden bundels verscheen in eigen beheer.

De jury over de inzendingen

“Met 90 ingezonden bundels hebben wij dit jaar mogen genieten van zeer gevarieerde teksten vol taalvirtuositeit en engagement. Er werd een heel palet aan maatschappelijke kwesties aan de orde gesteld, van het inhuizige leven ten tijde van corona tot verontrusting over de staat van ons klimaat en de meer dan benarde situaties die mensen soms moeten ontvluchten.

Het genre poëzie werd bijzonder breed geïnterpreteerd door alle dichters, de rijkdom in taal was groot: van toegankelijke tot hele complexe poëzie. De grenzen tussen proza en poëzie werden opgerekt. We merkten op dat veel dichters hun bundels als één geheel presenteren: zo zagen we veel conceptuele bundels.

Dat er ongelofelijk veel geschreven wordt is duidelijk, dat niet alle poëzie even nauwkeurig wordt afgewerkt, kon ons niet altijd behagen. We lazen bundels met kleine en soms grote fouten. We raakten teleurgesteld als waanzinnig goede gedichten afgewisseld werden door mindere. Dat er tijd en aandacht nodig is voor het samenstellen van een bundel, werd voor ons bevestigd en daarmee ook het belang van zorgvuldige redactie. 

Bovenal hebben we plezier beleefd aan bundels die ons lang lieten nagenieten van de taal en de opgeroepen beelden. Of dat nu kwam door de presentatie van een nieuw, fris perspectief, een hint naar humor of doordat we simpelweg gegrepen werden – en voor even niet meer losgelaten. Na een weloverwogen vergadering, zijn we uitgekomen op een lijst van twaalf titels.”

Bekendmakingen De Grote Poëzieprijs 2022

11 maart 2022  Shortlist: de beste 5 bundels van de longlist

13 mei 2022     Uitreiking De Grote Poëzieprijs 2022 

Voor een overzicht van de ingezonden bundels: www.prijsdepoezie.nl/de-grote-poezieprijs/inzendingen/

Achtergrond

De Grote Poëzieprijs is de voortzetting van de VSB Poëzieprijs (1994 – 2018). Aan de prijs is een keur aan publieksprogramma's en educatieve trajecten verbonden die – samen met de genomineerde bundels en dichters – de stand van zaken in de Nederlandstalige poëzie in beeld brengen.

Eerdere winnaars van De Grote Poëzieprijs waren Liesbeth Lagemaat met Vissenschild (2020, Wereldbibliotheek), Vrouwkje Tuinman met Lijfrente (2019, Uitgeverij Cossee) en Radna Fabias met Habitus (2018, De Arbeiderspers). Eerdere winnaars van de VSB Poëzieprijs zijn te vinden op www.prijsdepoezie.nl

Prijs de Poëzie 2022

De Grote Poëzieprijs maakt deel uit van de activiteiten van Prijs de Poëzie, een initiatief van de Poëzieclub. De Poëzieclub wordt ondersteund door het Elise Mathilde Fonds, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Nederlands Letterenfonds, Literatuur Vlaanderen, Lirafonds, het Peterich/van Beuningen fonds, Stichting Justine Borkes, School der Poëzie en alle deelnemers.

4 maanden geleden

ELLEN DECKWITZ WINT DE JOHNNY 2021

Ellen Deckwitz & Jasper Albinus (foto: Annelies Verhelst)

Tijdens een feestelijke prijsuitreiking op 12 november 2021 is bekendgemaakt dat Ellen Deckwitz de winnaar is van de eerste editie van De Johnny 2021, de nieuwe oeuvreprijs voor podiumpoëzie. Naast Ellen Deckwitz waren Rodaan Al Galidi en Babs Gons de genomineerden.

“Ellen Deckwitz is een entertainer pur sang: in haar werk zoekt ze het experiment en met haar optredens zet ze haar teksten kracht bij. In haar poëzie blijft altijd iets ongezegd waardoor ze het publiek iets geeft om over na te denken. Haar teksten zijn bijzonder gelaagd en veelzijdig. Ze dicht zowel over ‘mannen die even weg moeten’, haar familie met in het bijzonder haar Indische grootmoeder, als over Game of Thrones. De jury waardeert tevens haar enthousiasmerende boeken Olijven moet je leren lezen en Dit gaat niet over grasmaaien die aanzetten tot het beleven van poëzie.”, aldus de jury.

Jury

De jury, die na rijp beraad de winnaar van De Johnny 2021 koos, bestond uit: Babeth Fonchie, dichter en schrijver; Erik Jan Harmens, dichter, schrijver, Poetryslam-kampioen, podcastmaker; Onias Landveld, spoken word-artiest, presentator, schrijver en oprichter van Wosu Productiehuis; Dieuwertje Mertens, journalist, literatuurcriticus en podcastmaker; Yannick Moyson, podiumdichter, verbonden aan Mensen Zeggen Dingen België en organisator van open podia.

Prijs en prijsuitreiking

De prijs bestaat uit een geldprijs van € 10.000, waarvan € 2.000 door de winnaar wordt uitgereikt aan een opkomend talent naar keuze. Ellen Deckwitz koos hiervoor spoken word-artiest en dichter Jasper Albinus. Naast de geldprijs ontving de winnaar uit handen van de Stichting voor Poëzie en het Gesproken Woord de Johnny van Doorntrofee.

Tijdens de avond traden de genomineerden op en stelden zij de door hen gekozen talenten voor: naast Jasper Albinus waren dat Veronique Efomi (gekozen door Babs Gons) en Ildikó Snijders (gekozen door Rodaan Al Galidi). Ook zij brachten hun poëzie ten gehore. De presentatie van de avond was in handen van Jesse Laport.

De Johnny

De Johnny is een oeuvreprijs voor podiumpoëzie. De prijs is voor een dichter, woordkunstenaar of podiumkunstenaar in de breedste zin van het woord, die op uitzonderlijke wijze bijdraagt of heeft bijgedragen aan de receptie van poëzie in het Nederlandse taalgebied. De naam van de prijs is geïnspireerd op de dichter Johnny van Doorn (1944 – 1991) die als geen ander poëzie als podiumkunst in de schijnwerpers plaatste met zijn onnavolgbare en explosieve voordracht. De prijsuitreiking vond plaats op 12 november, de geboortedag van Johnny van Doorn.

Organisatie

De Johnny is een productie van de Poëzieclub en behoort tot de activiteiten van Prijs de Poëzie 2021. De prijs wordt mogelijk gemaakt door het Elise Mathilde Fonds, het Lirafonds, Literatuur Vlaanderen, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Nederlands Letterenfonds, School der Poëzie, Stichting van Beuningen/Peterich-fonds, de Turing Foundation en de Stichting voor Poëzie en het Gesproken Woord.

6 maanden geleden

AANKONDIGING: PRIJSUITREIKING DE JOHNNY 2021

foto Ellen Deckwitz: Michel Goossen // foto Rodaan Al Galidi: Kasper Veenstra // foto Babs Gons: Angela Tellier

Op vrijdag 12 november vindt de eerste prijsuitreiking van De Johnny plaats, de oeuvreprijs voor podiumpoëzie. De prijs bestaat uit een geldprijs van € 10.000, waarvan € 2.000 bestemd is ter stimulering van een opkomende podiumdichter naar keuze van de winnaar. Naast de geldprijs ontvangt de winnaar de Johnny van Doorntrofee.

De genomineerden voor De Johnny 2021 zijn: Ellen Deckwitz, dichter en columnist, Babs Gons, spoken word-dichter en organisator van podiumpoëzieprogramma’s, en Rodaan Al Galidi, dichter en auteur. Tijdens de avond treden de genomineerden op en stellen zij de door hen gekozen talenten aan u voor: Jasper Albinus (gekozen door Ellen Deckwitz), Veronique Efomi (gekozen door Babs Gons) en Ildikó Snijders (gekozen door Rodaan Al Galidi). De presentatie van de avond is in handen van Jesse Laport en Dalilla Hermans.

 

Praktische informatie:

Aanvang: 19:30 uur

Kaarten: € 8,- via www.posttheater.nl

Adres: Het Posttheater, Rosendaalsestraat 27 

Jury

De jury van De Johnny 2021 bestaat uit: Babeth Fonchie, dichter en schrijver; Erik Jan Harmens, dichter, schrijver, Poetryslam-kampioen, podcastmaker; Onias Landveld, spoken word-artiest, presentator, schrijver en oprichter van Wosu Productiehuis; Dieuwertje Mertens, journalist, literatuurcriticus en podcastmaker; Yannick Moyson, podiumdichter, verbonden aan Mensen Zeggen Dingen België en organisator van open podia.

De jury over de genomineerden

“De Johnny wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt en de jury kiest ervoor om voor deze eerste editie drie dichters te nomineren die midden in de spotlights staan. Bij dit debuut kijken we behalve achterom dus nadrukkelijk ook vooruit: alle genomineerden hebben veel gedaan, maar gaan – naar we hopen en verwachten – nog veel méér doen voor de podiumpoëzie in Nederland.”

Organisatie

De Johnny is een productie van de Poëzieclub en behoort tot de activiteiten van Prijs de Poëzie. De prijs wordt mogelijk gemaakt door het Elise Mathilde Fonds, het Lirafonds, Literatuur Vlaanderen, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Nederlands Letterenfonds, School der Poëzie, Stichting van Beuningen/Peterich-fonds, de Turing Foundation, de Stichting voor Poëzie en het gesproken Woord.

Meer informatie: www.prijsdepoezie.nl

7 maanden geleden

De Gedichtenwedstrijd 2022 geopend: Inzenden van 1 oktober t/m 31 december 2021

De inzedtermijn van de dertiende editie van De Gedichtenwedstrijd is geopend! De Gedichtenwedstrijd 2022 bekroont het beste Nederlandstalige gedicht van het jaar 2021. De competitie staat open voor professionele dichters én voor amateurs. De hoofdprijs bedraagt € 10.000: de grootste prijs ter wereld voor één gedicht. De Gedichtenwedstrijd heeft als doelstelling: het genereren van aandacht voor poëzie, het enthousiasmeren van Nederlanders en Vlamingen voor de dichtkunst en het bieden van een podium aan bekende dichters en nieuwe talenten. Deelname en jurering zijn anoniem.

Deelname

Vanaf 1 oktober 2021 kan iedereen gedichten inzenden voor editie 2022 van De Gedichtenwedstrijd. De gedichten worden geanonimiseerd beoordeeld; dat maakt het selectieproces zo eerlijk mogelijk. Deelnemers horen eind januari of ze doorgaan naar de tweede ronde. In februari wordt een top 100 samengesteld en op 19 maart wordt het winnende gedicht bekendgemaakt. Iedere deelnemer mag onbeperkt gedichten insturen. Per inzending wordt een tegemoetkoming gevraagd in de kosten van deelname van € 5,00 (incl. BTW). 

Prijzen

De winnaar ontvangt maar liefst € 10.000, de tweede en derde prijs bedragen € 3.000 en € 1.500. Winnaars krijgen door de prijs een publiek (of een uitgever) en de honderd beste gedichten worden gepubliceerd in de speciale wedstrijdbundel, uitgegeven door Poëziecentrum Gent.

Achtergrond

De Gedichtenwedstrijd beleeft zijn dertiende editie. Afgelopen editie werden er 7023 gedichten ingezonden, waarvan 18% afkomstig uit Vlaanderen. De prijs werd tussen 2009 en 2019 georganiseerd onder de naam Turing Gedichtenwedstrijd. Sinds het begin van de wedstrijd in 2009 hebben ruim 22.000 dichters bijna 100.000 gedichten ingezonden. De vorige editie van De Gedichtenwedstrijd werd gewonnen door Sascha Beernaert, de tweede prijs was voor Gerda Posthumus en de derde prijs voor Elianne van Elderen.

Organisatie

De Gedichtenwedstrijd wordt georganiseerd door Prijs de Poëzie, een productie van de Poëzieclub. De prijs wordt mogelijk gemaakt door het Elise Mathilde Fonds, de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Nederlands Letterenfonds, Literatuur Vlaanderen, het Lirafonds, School der Poëzie en het Peterich/van Beuningen fonds - en alle deelnemers.

Het reglement en de werkwijze zijn te vinden op www.prijsdepoezie.nl.

8 maanden geleden

Geplaatst in

Media industrie