Liefdevolle aanpak achter massale ondertekening Knalplastic Convenant

1 jaar geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
Plastic Soup Surfer

Gewoonlijk vallen activisten bedrijven frontaal aan. Tinga en Groot pakken het anders aan: met data en liefde. Ze kozen Valentijnsdag als deadline voor het ondertekenen van hun Knalplastic Convenant. Vrijwillig ondertekenden deze week 95% van de supermarkten, bouwmarkten en andere retail de door hen opgestelde afspraken om alle vuurwerk van plastic te ontdoen. Een convenant dat bovendien ondersteund is door een aantal vuurwerkimporteurs die gezamenlijk goed zijn voor meer dan 50% van de markt. Hun liefdevolle aanpak werkt.

Het Knalplastic-probleem:

Meer dan 60.000 plastic resten werden door zwerfafvalrapers op de foto vastgelegd sinds het begin van ‘Operatie #Knetterbal’, een initiatief van Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) en Dirk Groot (Zwerfinator). Foto’s met daarop smoezelige plastic scherven van ‘knetterballen’ tussen het gras, in de goot of op de stoep.

Groot: “De ‘knetterbal’ is licht knalvuurwerk en heeft de vorm van een plastic balletje met een lontje. Het is een type vuurwerk uit de F1-categorie dat het hele jaar door verkocht mag worden door supermarkten, bouwmarkten, speelgoedwinkels, tuincentra et cetera”. Dit F1 vuurwerk valt buiten het onlangs afgekondigde verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Door het aangekondigde verbod wordt nu een enorme groei van juist deze F1 categorie voorzien.

Tinga: “Plastic in vuurwerk komt vrijwel per definitie in het milieu terecht. Het is in veel gevallen ontworpen om letterlijk op straat te werpen en te exploderen.” De resten blijven achter en verworden tot microplastic dat ophoopt en schade toebrengt. De 60.000 gefotografeerde knetterbal-resten zijn maar een fractie van wat er jaarlijks in het milieu terecht komt ten gevolge van vuurwerk.

Opmerkelijke relatieopbouw:

Tinga en Groot nemen half november een YouTube-filmpje op waarin ze oproepen bewijs te verzamelen voor de rechter. Een grote groep vrijwilligers verspreid over heel Nederland levert hen het bewijs in de vorm van de 60.000 foto’s. Dit is de data waarmee ze naar de rechter willen om een verbod af te dwingen voor dit in hun ogen ‘letterlijke wegwerpplastic’.

Tegelijk schrijven ze ook de directeuren van de bedrijven aan die dit ‘knalplastic’ verkopen. Ze zijn daarbij zacht op de relatie maar principieel op de inhoud. En dat wordt gewaardeerd. De directeuren van de Hema, Albert Heijn, Gamma, Karwei, Vomar, Big Bazar, Blokker, Intratuin en Action reageren meteen.

Tinga: “Sommige CEO’s bellen me zelfs persoonlijk op om te vertellen dat ze de knetterballen nog voor de Kerst uit de schappen zullen halen. Een schadepost die bij sommige bedrijven in de tonnen euros loopt.”

Ten onder aan het succes:

Door de meewerking van de grootste retailers zijn er voor de twee kleine activisten echter geen partijen meer over om bij de rechter uit te dagen. Er komt vooralsnog geen formeel verbod. Dit tot ongenoegen van Tinga en Groot, aangezien ze de knetterbal willen gebruiken als casus voor andere soorten ‘letterlijk wegwerpplastic’. De principe uitspraak van de rechter over de ‘knetterbal’ moest daarin het precedent scheppen.

Knalplastic Convenant – geen plastic meer in vuurwerk

Bij gebrek aan een rechtsgang leggen Tinga en Groot het bedrijfsleven vervolgens het ‘Knalplastic Convenant’ voor. Een afspraak die veel verder gaat dan enkel ‘knetterballen’ maar erin voorziet ‘alle plastic uit zowel categorie 1- als categorie 2- vuurwerk te faseren binnen korte tijd’.

Groot: "Vuurwerk is veel ouder dan plastic en er zijn voldoende alternatieven in de handel, het is niet meer dan logisch om te tekenen."

Aan dit convenant geven niet alleen de al meewerkende partijen gehoor maar sluit ook de overgebleven retail aan: Intertoys, Xenos, Welkoop, Hoogvliet, Hornbach, Aldi, Dirk en Deen. Bijzonder is dat ook de grootste vuurwerkimporteur Lesli en de kleinere importeurs Vuurwerkvisie en China Red ondertekenen. Deze importeurs hebben gezamenlijk meer dan de helft van de Nederlandse markt in handen.

In sommige gevallen gaat de ondertekening gepaard met een exclusief fotomoment van de directeuren en de aaibare activisten zoals oa. bij Hema CEO Tjeerd Jegen die als allereerste van de retail het convenant ondertekent.

Nieuwe Nederlandse Norm voor Brussel:

Deze gezamenlijke afspraak betekent een nieuwe norm voor Nederland. Een norm die Tinga en Groot vervolgens naar Brussel zullen meenemen. Tinga: “we hebben een warme band met EU Vice President Frans Timmermans. Timmermans werd vorig jaar namelijk officieel ambassadeur van ons ‘Plastic Avengers Manifest’.” Ze verwachten dat hun Knalplastic Convenant gemakkelijk Europees toe te passen is nu Nederland het voorbeeld stelt en dat de ‘single use’ plastic richtlijnen van Timmermans goed aanvult.

Love story

Het begon met een YouTube filmpje op een parkeerterrein achter een supermarkt. Het relatiebeheer brengt deze activisten via de Nederlands hoofdkantoren naar Brussel met afspraken op zak. Geen plastic meer in vuurwerk door een liefdevolle aanpak: Door zacht te zijn op de relatie maar hard op de inhoud.

Wij hebben dit bericht geschreven met Valentijn en de liefdevolle relaties als invalshoek. Wij staan open om met u mee te denken dit verder uit te diepen maar ook als u een andere invalshoek zoekt. We geven graag telefonisch live toelichting en verduidelijking. Merijn Tinga:  Merijn@plasticsoupsurfer.org 06 12 33 72 45 Plasticsoupsurfer.org Dirk Groot:  info@zwerfinator.nl 06 81 50 34 56 Zwerfinator.nl In de bijlage vindt u: 1.     Het ‘Knalplastic Convenant’ met vermelding ondertekenaars. 2.     Vrij te gebruiken foto’s – graag onder vermelding van de fotograaf: Eelkje Colmjon Hoge resolutie beeld voor print zijn te vinden op Hollandse-Hoogte.nl onder fotograaf Eelkje Colmjon Merijn Tinga, De Plastic Soup Surfer: Gebruikt lange afstandsexpedities op surfboards gemaakt van plastic afval als campagnemiddel. Hij richt de aandacht op bedrijfsleven en beleidmakers voor een bronaanpak van de plasticvervuiling. In het kader van statiegeld op kleine flesjes ging hij met een gerechtsdeurwaarder langs alle directeuren van supermarkten en frisdrankmaatschappijen. Zijn door het kabinet aangenomen ‘Plastic Soup Surfer petitiemotie’ werd de basis voor het beleid waarbij volgend jaar statiegeld wordt ingevoerd op kleine flesjes in Nederland. (Korte introductie campagnes Plastic Soup Surfer: https://youtu.be/lu_JqlVi9nI ) Dirk Groot, De Zwerfinator: Raapt en documenteert zwerfafval om middels analyse van de verzamelde data tot gerichte aanpak van de achterliggende oorzaken te komen. Hij doet dit vrijwillig met activistische inslag en professioneel in opdracht van overheden en bedrijven. Daarnaast geeft hij gastlessen en lezingen over zwerfafval en plastic soep. In 2019 werd hij verkozen tot nummer 1 in de Duurzame 100 van Trouw vanwege zijn baanbrekende en effectieve werk dat concrete resultaten oplevert en merkbaar impact heeft. Tinga en Groot hebben zich verenigd in de Plastic Avengers: een nationale club plastic bestrijders die varieert van juristen tot zwerfafvalrapers en surfers tot wetenschappers. Knetterbal campagne geschiedenis: 15 nov: Het eerste YouTube filmpje met oproep (17k weergaven): https://youtu.be/oZsnviaattA 23 nov: ‘Knalplastic motie’ Groenlinks kamerlid Kroger wordt aangenomen door minister van Veldhoven naar aanleiding en medewerking van Tinga en Groot. www.tweedekamer.nl/kamers... 16 dec: Het LinkedIn bericht dat HEMA de knetterballen uit de schappen haalt (600k weergaven): https://www.linkedin.com/posts/merijntinga_knetterbal-activity-6610941438052184064-S-Xr 30 jan: persoonlijke ondertekening Knalplastic Convenant door HEMA CEO Tjeerd Jegen: youtu.be/-LBrhnJGUGs (Maart 2019 Madrid Spanje) Plastic Soup Surfer overhandigt Plastic Avengers Manifest aan Vice President Frans Timmermans: https://youtu.be/-Luinupbiog )
Plastic Soup Surfer
plaats:
Leiden
website:
http://plasticsoupsurfer.org

Andere persberichten van deze organisatie

Film 'Plastic Paradox' online. Reset en saamhorigheid door expeditie

Wat: documentaire 'Plastic Paradox' online. 

Documentaire over de invloedrijke surfcampagne die plasticzwerfafval een halt toe roept. EU vice president Frans Timmermans werd ambassadeur van  deze Plastic Avengers.

Waar: online: https://vimeo.com/313827676

Aanleiding: Vervallen exclusiviteit National Geographic + aankomend besluit statiegeld.

Coronacrisis-link: de Coronacrisis legt de gebreken in onze vrije markt en omgang met de aarde bloot. De coronacrisis confronteert ons met onze morele crisis. Het misbruik van plastic in onze maatschappij is hiervan een tastbaar voorbeeld. 

Wanneer: per 31maart 2020

Meer info: www.plasticparadox.org / www.plasticsoupsurfer.org

Surf-campagne aan basis concreet plastic-beleid

Donderdag 16 april 2020 zal in de Tweede Kamer besloten worden tot de invoering van statiegeld op kleine flesjes. De maatregel die volgend jaar ingaat zal voorkomen dat er er in Nederland jaarlijks tot 70 miljoen plastic flesjes op straat en in de natuur terecht komen. De Plastic Soup Surfer heeft met zijn surfcampagne grote invloed gehad op de tot standkoming van dit beleid. Deze campagnes en surfexpedities werden vastgelegd door filmmaker Eelke Dekker in drie films.

De documentaire 'Plastic Paradox' werd juni 2019 voor het eerst vertoond op National Geographic channel. Recent zijn de exclusiviteitsrechten verlopen. In verband met de corona-lockdown maken we de film de maand april vrij online beschikbaar.

Surfen voor statiegeld - wat vooraf ging aan 'Plastic Paradox'

Door op een zelfgemaakt surfboard van plastic flesjes van Scheveningen naar Engeland te kitesurfen wist de Plastic Soup Surfer (Merijn Tinga) de aandacht te richten op een petitie die opriep tot 'statiegeld op kleine plastic flesjes'. Met 55 duizend handtekening en een zelfgeschreven motie wist hij een politieke afspraak te forceren. De zware tocht werd vastgelegd in een korte documentaire door Eelke Dekker. (Message on a Bottle (12min 2016 NLs & Eng talig) https://youtu.be/nVuiTVS4FVw )

Vervolg expeditie From Source to Sea

De vervolg expeditie is vastgelegd in de film 'From Source to Sea' (Eelke Dekker 48min 2018). Het toont de +1000 kilometer lange peddeltocht de gehele rivier de Rijn af - van de bron naar de monding - op een SUP board gemaakt van plastic flesjes.

Met zwerfafval uit de Rijn klopt de Plastic Soup Surfer aan bij directeuren en CEO's van frisdrankmaatschappijen en supermarkten. Hierbij maakt hij gebruik van gerechtsdeurwaarders en een juridisch exploot. Met deze campagne speelt hij frisdrankmaatschappijen (voorstanders statiegeld) en supermarkten (tegenstanders statiegeld) uiteen.

Film Plastic Paradox - zwakte van de activist (met oa Frans Timmermans)

In Plastic Paradox toont regisseur Eelke Dekker de meest recente campagne van de Plastic Soup Surfer in zijn strijd tegen de plastic vervuiling. Hij volgt activist Merijn Tinga die, aangespoord en hoogmoedig geworden door eerdere successen, besluit werelds eerste 3D geprinte windsurfplank te maken - met gerecycled plastic - en daar vervolgens een 600 kilometer lange expeditie op te ondernemen. Een lange afstandsrecord van Le Havre (FR) terug naar Scheveningen. De expeditie staat bol van de tegenslagen en het confronteert de activist met het werkelijke drijfveren achter de missie.

Spoiler: Een opdracht in Kenya doet hem inzien dat enkel door samenwerking hij zijn impact kan vergroten. Hij verzamelt de Nederlandse specialsten en 'plastic strijders' bijeen en daagt hen uit om tot een gemeenschappelijke visie te komen. Hiervan wordt EU vice president Frans Timmermans de ambassadeur. 

Het is een persoonlijke film over idealen, tegenslagen en de zoektocht om verschil te willen maken.

Coronacrisis

De Coronacrisis legt de grenzen van de vrije markt bloot. De tijd die we nu doormaken maakt duidelijk vrijheid zonder moraal tot onrechtvaardigheid leidt. Plastic vervuiling is hier altijd al de tastbare en zichtbare uiting van geweest. De waarden achter de wegwerpcultuur en onze consumptie maatschappij zijn dezelfde die waar we nu van terugkomen in de huidige lockdown. De coronacrisis is in wezen een morele crisis. Het gevolg is saamhorigheid en een herwaardering van de duurzame waarden.

1 jaar geleden

Thuisonderwijs op zee in eductieve filmpjes over jacht naar plastic

De coronacrisis maakt dat kinderen thuis worden onderwezen door hun ouders. Voor Jildou is dit niet nieuw.

Tijdens een bijzondere zeilreis met haar gezin kreeg Jildou Tinga (toen 8 jaar oud)  vijf maanden les aan boord van haar ouders. Na de lessen ging ze met haar vader op 'plastic jacht': met een speciaal net deden ze onderzoek naar plastic in het water en daarnaast ruimden ze iedere dag stranden van onbewoonde eilanden op. Van hun avonturen aan boord maakten ze een serie VLOGs voor de bovenbouw van de basisschool.

Statiegeld

De 'Plastic Jagers' zeilden in vijf maanden van hun woonplaats Leiden via Noorwegen, Zweden en Estland naar Helsinki (Finland) en vervolgens via Polen en Duitsland terug naar huis. Het jaar erna zal haar vader (Merijn Tinga) als Plastic Soup Surfer de Noordzee over kitesurfen als startschot van een petitie voor statiegeld op kleine plastic flesjes. 55 duizend mensen ondertekenden de petitie en het kabinet nam de 'Plastic Soup Surfer Petitiemotie' over. Deze motie werd de basis van het beleid dat statiegeld op kleine flesjes verplicht stelt per voorjaar 2021 (definitieve beslissing verwacht 16 april 2020 tijdens het Algemeen Overleg Circulaire Economie in de Tweede Kamer)

Actueel

Door het thuisonderwijs en de quarantaine maatregelen staan het leven van Jildou aan boord van het zeilschip dichterbij de belevingswereld van het gemiddelde kind dan anders. Bovendien kunnen de VLOGs en filmpjes een welkome afwisseling bieden voor kinderen die nu thuis onderwijs krijgen van hun ouders. Een bijzondere manier te leren over plastic vervuiling.

U vind de 19 Plastic Jagers VLOGs hier:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJKHGoT4Ra6AsdKfqlz2P1jkC4vXfzH_1

De VLOGs werden opgenomen in 2015 maar zijn nog altijd actueel.

Mini-documentaire record oversteek naar Engeland op surfboard van plastic flesjes:

https://youtu.be/nVuiTVS4FVw (regiseur Eelke Dekker (12min))

 

1 jaar geleden

Besluit statiegeld kleine flesjes markeert einde jarenlange strijd

Einde jaarlijkse plasticregen 70 miljoen plastic flesjes in het milieu in zicht

Donderdag 16 april vindt het algemeen overleg circulaire economie plaats. (Schriftelijk vanwege covid-19 maatregelen.) Naar verwachting zal minister Stientje van Veldhoven aankondigen dat per voorjaar 2021 statiegeld op kleine plastic flesjes verplicht is. Dit teneinde de hoeveelheid zwerfafval door plastic flesjes te decimeren. Jaarlijks belanden in Nederland 70 miljoen plastic flesjes op straat of in de natuur.

Dit besluit is de uitkomst van de drie jaar oude politieke belofte om plastic flesjes in het zwerfafval met minimaal 90% terug te dringen - later teruggebracht naar 70% reductie. De oorspronkelijke belofte wordt als doorbraak wordt gezien na jarenlange pogingen vanuit het bedrijfsleven om statiegeld op blikjes en flesjes af te houden en pogingen statiegeld als geheel te schaffen. 

Pilots vanuit bedrijfsleven en overheid om consumenten te bewegen geen zwerfafval te veroorzaken en zwerfafval op te ruimen bleken niet succesvol. Statiegeld blijkt de enige oplossing om te voorkomen dat plastic flesjes massaal in het milieu belanden. Het te verwachtten besluit - dat werd aangekondigd in eerdere overleggen - beeïndigt een jarenlange strijd tussen bedrijfsleven en milieuorganisaties rond statiegeld op kleine plastic flesjes en dient tevens als opmaat naar statiegeld op blikjes. 

Plastic Soup Surfer doorbrak vastzittende statiegeldstrijd met petitiemotie 

De doorbraak op het vastzittende statiegeld-dossier werd bereikt door een verandering in aanpak. Bedrijfsleven en milieuorganisaties hadden met hun lobbystrategieën de politici van de verschillende politiek kleuren in de loopgraven gedwongen. Elk besluit en compromis van de oppositie werd gepareerd met uitstel voor het bedrijfsleven.  De zogenoemde 'Plastic Soup Surfer petitiemotie' (19 februari 2017) bracht een pragmatische resultaatgerichte oplossing. Ten eerste werd de invoering van statiegeld op plastic flesjes losgekoppeld van statiegeld op blik. Ten tweede werd er op resultaat gestuurd (minder plasticflesjes in het milieu) in plaats van op het middel (statiegeld). De Plastic Soup Surfer petitiemotie werd zonder stemming overgenomen door het kabinet. Om aandacht te richten op zijn petitie voor statiegeld op kleine flesjes ondernam Merijn Tinga, alias de Plastic Soup Surfer een record surfexpeditie over de Noordzee. Hij surfte op 2 september 2016 (als eerste) van Scheveningen naar Engeland. Hij deed dit  bovendien op een kitesurfboard gemaakt van plastic flesjes.

 

Statiegeldbesluit onvermijdelijk

Stientje van Veldhoven (D66) gebruikte de 'Plastic Soup Surfer petitiemotie' bij het aantreden van kabinet Rutte III als basis voor haar statiegeldbeleid (november 2019) waarbij het bedrijfsleven een laatste mogelijkheid kreeg om tot 70% reductie van zwerfflesjes te komen terwijl de wetgeving werd voorbereid. 

De wetgeving is nu klaar en - ondanks inspanningen van het bedrijfsleven en diverse pilots – is de hoeveelheid plastic zwerfflesjes in het milieu niet afgenomen. (Een brief van de minister aan de kamer met de laatste metingen van Rijkswaterstaat was voor februari 2020 gepland maar is vooralsnog niet verstuurd.) Hiermee lijkt het besluit tot uitbreiding van statiegeld op kleine flesjes deze 16 april onvermijdelijk.

 

Statiegeld uitbreiding en coronacrisis

Supermarkten zijn nu aan zet om in het komende jaar praktisch het inleveren van flesjes mogelijk te maken door automaten aan te passen en ruimtes om te bouwen. De kans bestaat de supermarkten  - die zich tot op het laatste moment hebben verzet - de coronacrisis aangrijpen om wederom uitstel te vragen. Uitstel dat tot in de volgende kabinetsperiode kan duren met de daarbij horende onzekerheid.

Uitbreiding naar blik?

Milieuorganisaties gaan er vanuit dat de uitbreiding naar plastic flesjes slechts een opstap is naar statiegeld op álle drankverpakkingen: Dus ook voor blikjes én plastic flesjes voor sap en zuivel die nu nog buiten de regeling vallen. Een motie voor statiegeld op blik van kamerlid Dik-Faber (17 okt 2019) kon op kamerbrede steun rekenen. 

 

Timeline: Statiegeld-strijd in Nederland

Jaren ’80: Statiegeldautomaten doen hun intrede in supermarkten. 

Jaren ’90: Opmars van kleine plastic flesjes. Deze flesjes worden onder druk van het bedrijfsleven buiten de statiegeld verplichting gesteld. De kleine plastic flesjes zouden slechts een tijdelijke trend zijn.

1998-2002: Minister Pronk (kabinet-Kok II) stelt voor om statiegeld op flesjes en blikjes in te voeren. Maar verliest onder druk van het bedrijfsleven.

2007-2010 Staatssecretaris Van Geel stelt opnieuw voor om statiegeld op flesjes en blikjes in te voeren. Dit idee werd in 2006 weer ingetrokken, vooral door tegenstand vanuit het bedrijfsleven. Als alternatief zou er strenger gecontroleerd worden op vervuilers.

2012: Nadat staatssecretaris Atsma in maart 2012 uit een rapport van de Wageningen Universiteit had geciteerd dat het statiegeldsysteem voor plastic flessen 'peperduur' zou zijn, in de hoop het afgeschaft te krijgen, wezen voorstanders van statiegeld direct op onzorgvuldigheden in de berekeningen van het Wageningse onderzoek. Daarna werd een reeks klachten ingediend bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de Wageningen Universiteit. Deze commissie oordeelde later dat het rapport in strijd was met de Gedragscode Wetenschapsbeoefening.

2015: Milieuorganisatie Recycling Netwerk weet ter nauwe nood te voorkomen dat statiegeld (op grote plastic flessen) als geheel werd afgeschaft door aan te tonen dat er in strijd met de voorwaarden tot afschaffen, nog altijd PVC in verpakkingen werd gebruikt.

2017: Op valentijnsdag biedt de 'Plastic Soup Surfer' (Merijn Tinga) in de Tweede Kamer 55 duizend snoephartjes aan die de 55 duizend handtekeningen voor de uitbreiding van statiegeld op kleine plastic flesjes uitbeeldden. Hij overvalt de aanwezige kamerleden met de 'Plastic Soup Surfer Motie'. Deze motie wordt door alle aanwezige woordvoerders (VVD, CDA, PVDA, D66, Groenlinks, PvdD, SP, 50plus) ondertekend. Twee dagen later wordt deze motie door toenmalig staatsecretaris Sharon Dijksma (PVDA) zonder stemming overgenomen door het kabinet.

2017: De Statiegeld Alliantie wordt 27 november 2017 gelanceerd. Inmiddels hebben zich meer dan 1.000 partners aangesloten, waaronder 98% van de Nederlandse en meer dan de helft van de Vlaamse steden en gemeenten, alle Nederlandse provincies en waterschappen, een supermarktketen en honderden bedrijven, verenigingen en stichtingen.

2018: Plastic Soup Surfer gaat met gerechtsdeurwaarders langs de 10 directeuren van bedrijven die statiegeld tegenhouden in Nederland. Door hen het juridische 'desbewustheids exploot' te 'betekenen' worden oa. de directeuren en bedrijven Coca Cola, Heineken, Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl, Pepsico 'formeel bewust gemaakt' van de gevaren en gevolgen van 'hun' plastic verpakkingen in het milieu. Er tekent zich een tweedeling af tussen frisdrankmaatschappijen die vóór statiegeld uitbreiding zijn (fles en blik) en de supermarkten die tegen invoering zijn.

2020: Komende donderdag 16 april - meer dan drie jaar later - wordt de strekking van de 'Plastic Soup Surfer petitiemotie'  bekrachtigd met het te verwachten besluit statiegeld definitief in te voeren op kleine plastic flesjes. Hiermee vele tientallen miljoenen plastic zwerfflesjes in het milieu voorkomend.

De verwachting is dat dit besluit en de uitvoering hiervan tevens de deur openzet voor statiegeld op blik.


 

1 jaar geleden

Nieuwste film Plastic Soup Surfer toont het moderne activisme

De documentairefilm Plastic Paradox is een vervolg op de film From Source to Sea over ‘plasticsoep’ activist Merijn Tinga. Ditmaal volgt filmmaker Eelke Dekker de bijzondere activist, surfer en bioloog terwijl hij een expeditie voorbereidt en uitvoert op een 3D geprint windsurfboard. Het wordt een avontuur vol tegenslagen waarin zijn geloof en ambities op de proef worden gesteld. Het is een verhaal over visie, activisme en het verschil willen maken tegen de achtergrond van het wereldwijde plastic vervuiling probleem.

‘Plastic Paradox’ 2019 63min

Regie: Eelke Dekker

Worstelende activist

‘Plastic Paradox’ volgt Tinga, ook wel bekend als de ‘Plastic Soup Surfer’, tijdens zijn werkzaamheden van afgelopen jaar in Nederland, Genève, Kenya en tijdens zijn zware surfexpeditie langs de kust van Noord Frankrijk naar Scheveningen. Het geeft een beeld van een uitzonderlijke activist die zijn zelfgemaakte surfboards als middel gebruikt om het bedrijfsleven en de politiek aan te spreken. In ‘Plastic Paradox’ worstelt de Plastic Soup Surfer met die zelfgeschapen vorm en de gewekte verwachtingen. Het is een persoonlijke film over een activist die zichzelf minder relevant ziet worden en zoekt naar samenwerking en visie.

De Plastic Paradox

In de film stelt Tinga dat huidige aanpak van de plastic vervuiling door het bedrijfsleven in principe altijd ontoereikend is. Het aangevoerde ‘opruimen en meer consument verantwoordelijkheid’ zullen nooit een afdoende antwoord zijn om het plasticsoep probleem op te lossen.

De kern van het plastic vervuiling probleem ligt in wat Tinga de ‘Plastic Paradox’ noemt; de tegenstelling in dat ‘gemak en prijs’ weliswaar de belangrijkste aankoopprikkels zijn van plastic, maar dat dit gemak direct omslaat in ‘ongemak’ doordat het materiaal waardeloos is en teveel eisend in de manier van afdanken. Er is een ‘plastic transitie’ nodig willen we de plastic vervuiling effectief aanpakken.

Nieuw, dankbaar en laagdrempelig activisme.

Met de aandacht voor de plasticsoep en de zichtbaarheid van plastic zwerfafval er een nieuw type activisme is ontstaan. Het aantal particuliere zwerfafval initiatieven is in het afgelopen jaar enorm snel gegroeid. Lokaal zwerfafval bevechten is laagdrempelig en dankbaar; het resultaat van een individuele actie is direct zichtbaar - dit in tegenstelling tot de abstracte milieuproblemen als klimaatopwarming. Waar traditionele milieuorganisaties het vergroten van hun invloed en acties zoeken in donaties van hun leden roept de Plastic Soup Surfer in de film op tot het ontwikkelen van praktisch activisme door de achterban zelf. Met deze film wil de Plastic Soup Surfer een aanzet geven deze snel groeiende beweging te organiseren.

Europese steun

Vice President van de Europese Commissie Frans Timmermans is onlangs ambassadeur geworden van het manifest dat de Plastic Soup Surfer opstelde tezamen met een groot aantal Nederlandse plastic bestrijders en milieuorganisaties. Een van de meest prikkelende oproepen uit het manifest is ‘Nooit meer opruimen’.

Film als middel

Plastic Paradox is de tweede film van regisseur Eelke Dekker over de campagnes van de Plastic Soup Surfer. Zijn eerste film ‘From Source to Sea’ is meer dan 65 keer vertoond in het afgelopen jaar in oa. bioscoop- en theaterzalen door geheel Nederland; altijd op initiatief van -,  en georganiseerd door de achterban zelf. Ook de huidige film zal op deze onafhankelijke en organische manier worden gedistribueerd nadat deze op National Geographic is vertoond op 9 juni.

PERS

We nodigen pers graag uit om verslag te doen van de premiere en de aanwezige community en/of in aanloop naar de premiere en de eerste uitzending op National Geographic aandacht te besteden aan de thema's die besproken worden in de film. We helpen u graag vinden met een invalshoek voor het verhaal.

Meer informatie over de film en trailer:

https://plasticparadox.org/

Meer informatie over de Plastic Soup Surfer:

https://plasticsoupsurfer.org/

Meer informatie over de community:

https://plasticavengers.org/

Foto's zijn te downloaden via: https://wetransfer.com/downloads/05624a9e2a04b03b46f4edd598d523f420190516144725/49a2d0f306939378546a0cc80f81901220190516144725/841cbd

2 jaar geleden