Nieuwe award tegen digitale uitsluiting door bedrijven

05-03-2020 06:30 | 2 jaar geleden

Dit is een origineel bericht van
Stichting de Nationale DenkTank
  • 800.000 Nederlanders consequent buitengesloten door webwinkels
  • Nieuwe prijs moet bedrijven aanmoedigen webshop toegankelijker te maken

Amsterdam, 5 maart 2019 – Vandaag is de Web Accessibility Award - een publieksprijs voor de meest toegankelijke webshop van Nederland - gelanceerd. Vrijwel alle webshops zijn anno nu erg slecht toegankelijk voor mensen met een functiebeperking, ook grote spelers als Zalando en Coolblue. Uit eerder onderzoek van Stichting Accessibility blijkt dat webshops in ons land veel drempels opwerpen voor mensen die bijvoorbeeld blind of doof zijn. Hierdoor sluiten zij 800.000 Nederlanders buiten van de digitale maatschappij. De award is een initiatief van de Nationale Denktank, en heeft als doel om bedrijven te stimuleren hun online winkels open te stellen voor alle Nederlanders.

Uitsluiting door vele drempels

Ruim 800.000 Nederlanders zijn niet in staat een scherm of muis te gebruiken door een visuele, auditieve of motorische beperking. Diverse onderzoeken van Stichting Accessibility Nederlands laten zien dat Nederlandse webshops slecht toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking. In de onderzoeken - die in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens zijn uitgevoerd - werden gemiddeld dertien soorten drempels gevonden waar bezoekers van webshop tegenaan kunnen lopen. Zo zijn veel webwinkels slecht gestructureerd, bijvoorbeeld door verkeerd gebruik van kopjes, waardoor mensen met een beperking deze zelfs niet goed kunnen gebruiken met speciale software die voorleest wat er op je scherm gebeurt. Een ander voorbeeld is dat uitklap-items in webshops vaak niet met het toetsenbord, maar alleen met de muis te bedienen zijn. Terwijl het voor blinde mensen nagenoeg onmogelijk is om een website met een muis te bedienen. Meer dan de helft van deze drempels zijn eenvoudig op te lossen zonder dat het ontwerp van de website hoeft te veranderen.

“Liever met het OV naar de winkel dan thuis naar een webshop”

Initiatiefnemers Lotfy Hassan en Ottalie Westerink, beiden deelnemers aan de Nationale DenkTank 2019, hopen met de verkiezing meer urgentie te creëren bij bedrijven en ze aan te zetten tot verandering. Lotfy Hassan: “Webshops als Bol.com, Coolblue, Zalando kunnen met een paar simpele aanpassingen toegankelijker worden gemaakt, maar er is een gebrek aan kennis. Daarnaast merken wij dat dit onderwerp nog niet leeft bij webdevelopers. Daar willen we verandering in brengen.”

Ottalie Westerink: "Toen wij bij de Nationale DenkTank onderzoek deden, spraken we een student die op latere leeftijd blind is geworden. Hij vertelde ons dat hij als blinde liever met het openbaar vervoer de tocht naar het drukke winkelcentrum van Utrecht maakt dan online een aankoop te doen. Dit was voor mij het moment dat ik me realiseerde dat er echt iets moet veranderen” .

Web Accessibility Award: meer urgentie en bewustwording

De Web Accessibility Award wordt een jaarlijkse publieksprijs voor de meest toegankelijke webshop in Nederland. Vanaf vandaag kunnen mensen met een beperking op Webaccessibilityaward.nl stemmen op de webshop die zij het meest toegankelijk vinden. Na deze stemronde worden de webshops met de meeste stemmen beoordeeld door een vakjury. De prijs wordt uitgereikt op 27 mei tijdens E-Commerce Live!, waar ruim 1700 professionals van alle Nederlandse online retail bedrijven bij elkaar komen.

Bronnen

1. Rapport ‘Uw Winkelmandje is leeg’, september 2018, Stichting Accessibility in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens.

www.thuiswinkel.org/nieuw...

2. SCP 2012, www.scp.nl/dsresource?obj...

3. CBS 2011, statline.cbs.nl/Statweb/s....

4. Interviews met ervaringsdeskundigen, eigen onderzoek Nationale DenkTank 2019.

Over de Web Accessibility Award  De Web Accessibility Award (WAA) is de jaarlijkse online publieksprijs voor de meest toegankelijke webshop in Nederland. De initiatiefnemer van de WAA is Stichting de Nationale DenkTank. De verkiezing wordt objectief en onafhankelijk georganiseerd door Stichting de Nationale DenkTank. Kijk op www.webaccessibilityaward.nl voor meer informatie.  Over Stichting de Nationale DenkTank Stichting de Nationale DenkTank slaat een brug tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven met als doel de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit te helpen. De stichting organiseert elk jaar een Nationale DenkTank met 20 jonge academici vanuit verschillende studieachtergronden om een maatschappelijk probleem te lijf te gaan. De Web Accessibility Award is een initiatief van deelnemers van de Nationale Denktank 2019 met als vraag “Hoe realiseren we een digitale samenleving die gezond, weerbaar, inclusief en eerlijk is?” Kijk op www.nationale-denktank.nl en op www.ndt19.nl voor meer informatie. Betrokken partners De volgende partners ondersteunen de Web Accessibility Award financieel en inhoudelijk: het Bartiméus Fonds, Dutch Digital Agencies, Siteimprove, Level-Level, Stichting Accessibility en Thuiswinkel.org
Stichting de Nationale DenkTank
plaats:
Amsterdam
website:
https://www.webaccessibilityaward.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Jonge denkers helpen middengroep uit crisis

Acht oplossingen voor verbetering van het perspectief van de Nederlandse middengroep

Amsterdam, 15 december 2020  

Alleen als de middengroep weer de aandacht en prioriteit krijgt die zij verdient, kan Nederland met vertrouwen de toekomst tegemoet. Het afgelopen decennium is de sociaaleconomische positie van de middengroep verslechterd. Acht concrete initiatieven zoals De Niet Woning Corporatie, de financiële tool ZelfstandigBerekend en De Nieuwe Polder moeten uitkomst bieden. Vandaag lanceert de Nationale DenkTank 2020 het rapport ‘Het midden weer centraal’ met acht oplossingen voor verbetering van het perspectief van de Nederlandse middengroep.

Middengroepen hebben het moeilijk

De middengroep, de ruggengraat van Nederland, staat onder druk. Dit blijkt uit het onderzoek van de Nationale DenkTank 2020 onder meer dan 1.200 Nederlanders, uitgevoerd in samenwerking met Motivaction. Zo concurreren middelbaar opgeleiden steeds meer met hoger opgeleiden op het gebied van werken, wonen en participatie [i]. Ook is er sprake van toenemende maatschappelijke isolatie van de middengroep.

Deze acht oplossingen presenteert de Nationale DenkTank 2020 in hun rapport ‘Het midden weer centraal’

 1.     Verzeker zzp richt zich op een beleidsvoorstel met het doel een inkomensgarantie voor zzp’ers te organiseren in het geval van tijdelijke werkloosheid. Een vijfde van de zzp’ers, ongeveer 220.000 werkenden, heeft een te kleine buffer om meer dan drie maanden zonder opdrachten door te kunnen komen[ii]. Verzeker zzp pleit ervoor dat deze groep tijdelijk verlies van inkomsten kan overbruggen en dat de rechten van alle werkenden in Nederland gelijk worden getrokken.

 2.     FIKA is een tool die waardering vanuit de werkgever aan de thuiswerker waarborgt. Thuiswerkers met een middeninkomen ervaren minder vaak dan hoge inkomens goede ondersteuning van hun werkgever om thuis te werken: slechts 40% voelt zich goed ondersteund, terwijl dit bij hoge inkomens 60% is[iii]. Via de FIKA tool worden medewerkers gestimuleerd pauzes te houden met bijbehorende credits voor een koffie bij lokale horeca.

3.       De Niet Woningcorporatie streeft naar betaalbare huurwoningen. Op dit moment is er een tekort van 100.000 woningen in het middenhuursegment [iv] en het woningtekort voor middengroepen is vier keer groter dan gemiddeld [v]. De Niet Woningcorporatie wil als stichting een nieuw segment op de huurmarkt introduceren: de coöperatieve sector. Zij wil wooncomplexen realiseren en vervolgens de woningen verhuren in het lage middensegment, met huren tussen de liberalisatiegrens (in 2021 is dit € 752,33) en € 800,-.

 4.       MomentCheck is een digitale tool die je structureel ondersteunt met het maken van financieel bewuste keuzes. Maar liefst 850.000 middengroep huishoudens hebben onvoldoende spaargeld achter de hand voor belangrijke levensmomenten, zoals achttien jaar worden of scheiden [vi]. MomentCheck haalt financiële stress weg bij deze momenten en wil mensen uit de schuldhulpverlening houden.

5.       De Nieuwe Polder dicht de kloof tussen burgers en bestuurders van de toekomst door beleidsmakers op verschillende manieren nauwer te verbinden met de samenleving. De middengroep voelt zich momenteel niet gehoord door de overheid. Door verschillende externe partners op het gebied van burgerparticipatie en burgerinitiatieven samen te laten werken, zorgt De Nieuwe Polder voor een breed draagvlak.

6.      MBO Talent Track is een talentontwikkeltraject voor de middengroeper van de toekomst. Een jaarlijks (opleidings)traject waarin iedere mbo’er zich kan ontpoppen tot toptalent voor het Nederlandse vakmanschap. Zo werken ze aan hun vakkennis, hun algemene skills, levenlang-leren strategieën en bouwen ze een netwerk op. Hoogopgeleiden hebben veel mogelijkheden om zich buiten het curriculum te ontwikkelen en te profileren, voor veel mbo’ers is dit nog beperkt.

7.       Zie je mij? is een documentaire bedoeld om de waardering voor essentiële beroepen te verhogen. Veel middengroepers hebben het gevoel dat hun beroep door de samenleving niet genoeg wordt gewaardeerd [vii]. Door de levens van deze mensen expliciet in beeld te brengen wil de DenkTank hen een gezicht en karakter geven. Ze volgen middengroepers in hun werk en privéleven, zodat de kijker zich beter kan verplaatsen in hun belevingswereld.

8.       ZelfstandigBerekend is dé financiële rekentool voor startende ZZP’ers (jaarlijks komen er in Nederland 85.000 ZZP’ers bij) [viii]. Met name ZZP’ers met een midden beroep hebben hun financiën onvoldoende geregeld. Dit komt mede door een gebrek aan kennis en kunde [ix]. Met de tool kan men in één oogopslag zien welk uurloon gevraagd moet worden om financieel op hetzelfde niveau te blijven ten opzichte van een vast dienstverband. 

Eindrapport ’Het midden weer centraal’

Het rapport ‘Het midden weer centraal’ werd vanmiddag digitaal uitgereikt aan minister Koolmees (ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid), Barbara Baarsma (Directievoorzitter Rabobank Amsterdam) en aan Godfried Engbersen (hoogleraar algemene sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam). Honderden vertegenwoordigers vanuit overheid, wetenschap, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven waren daar digitaal bij aanwezig. Het complete eindrapport is te vinden in de bijlage van deze mail en op www.ndt20.nl.

– EINDE PERSBERICHT –

Over Stichting de Nationale DenkTank

Stichting de Nationale DenkTank is in 2005 opgericht vanuit het ideaal om een brug te slaan tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven met als doel de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit te helpen op actuele knelpunten. De Stichting werkt met de frisse blik van jonge denkers - bijna- en pas-afgestudeerden met uiteenlopende studierichtingen - die bij uitstek geschikt zijn om taaie maatschappelijke vraagstukken van concrete oplossingen te voorzien. Voor meer informatie kijk op https://www.nationale-denktank.nl en op https://www.ndt20.nl

Betrokken partners

De Nationale DenkTank 2020 wordt ondersteund door APG, Rabobank, Gemeente Amsterdam en drie ministeries: het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarnaast werkt de Nationale DenkTank samen met een aantal structurele partners waaronder McKinsey&Company, Kennedy Van der Laan, IJsfontein, het Elise Mathilde Fonds, de KHMW, Andersson Elffers Felix, het VSBfonds, de Issuemakers, Draad, THNK, Stichting W&M, Motivaction, het Europees Instituut De Baak en de universiteiten UvA, VU, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Leiden.

1 jaar geleden

Middengroepen Nederland zijn er in 10 jaar tijd 19 miljard euro op achteruit gegaan

Haarlem, 8 oktober 2020 – De middengroepen staan onder druk, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale DenkTank 2020 onder meer dan 1.200 Nederlanders, uitgevoerd in samenwerking met Motivaction. Middengroepen, door de corona-pandemie hard getroffen, zijn er de afgelopen tien jaar 19 miljard euro op achteruit gegaan. Ze kampen met structurele problemen op met name de arbeidsmarkt en de woningmarkt. Goed nieuws is er ook: maar liefst 91% van de middengroepers wil zelf regie houden op hun persoonlijke financiën. Vandaag presenteert de Nationale DenkTank 2020 haar analyses aan ruim 150 genodigden tijdens het eerste online Expertforum.

Onderzoeksmethode

De twintig deelnemers van de Nationale DenkTank 2020 (NDT’20) brachten de knelpunten voor middengroepen in kaart, op basis van literatuuronderzoek, interviews met 248 experts en ruim honderd diepte-interviews met middengroepers uit zowel de (grote) steden als in de regio en in het landelijke gebied. Ook is in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction een survey uitgezet (N = 1219).

Vier grote problemen

  • Financiële achteruitgang: middengroepen zijn er 19 miljard euro op achteruit gegaan ten opzichte van 2010, zo berekende de NDT’20 [i]. 35% van de middengroepen heeft na 3 maanden van inkomensverlies geen buffers meer [ii]. Maar ook zonder een periode van crisis, wordt de problematiek van middengroepen volgens respondenten onderschat: “Ik heb last van aanpassingsschulden en hoge vaste lasten”, aldus een recent gescheiden verpleegkundige. Dit terwijl maar liefst 91% van de middengroepers wel zelf regie wil houden op hun persoonlijke financiën [iii].
  • Klem op de arbeidsmarkt: terwijl de arbeidsmarkt aan de onderkant en bovenkant groeit, telt de Nationale DenkTank jaarlijks 22.000 ‘middenbanen’ die verdwijnen door automatisering[iv]. Ondertussen concurreren de middelbaaropgeleiden steeds meer met hoger opgeleiden. Nu al worden 800.000 middelbaar opgeleide functies vervuld door hoogopgeleiden. Corona brengt een extra risico met zich mee: een groot deel van de middengroep kan simpelweg niet thuiswerken door de aard van hun beroep. Mensen met een middeninkomen die wél thuis kunnen werken geven 2.5 keer zo vaak aan dat ze dit niet kunnen combineren met de gezinssituatie t.o.v. hoog- of laagopgeleiden [v].
  • Vervreemd van de samenleving: maar liefst twee derde van de middengroepers geeft aan zich niet thuis te voelen bij de huidige protesten (o.a. Zwarte Piet, Boerenprotest). DenkTanker Theresa Leimpek: “Meer dan een kwart van de middelbaar opgeleiden heeft volgens ons onderzoek het gevoel dat hun beroepsgroep niet gewaardeerd wordt. Hoog- en laagopgeleiden voelen zich gemiddeld meer gewaardeerd. Middengroepen zijn daarnaast onder gerepresenteerd in de politiek. 95% van de huidige Tweede Kamerleden is hoogopgeleid.” [vi]
  • Met lege handen op de woningmarkt: het woningtekort voor middengroepen is vier keer groter dan gemiddeld [vii]. In slechts 30% van de gemeentelijke stukken over grondprijsbeleid staat iets over het middenhuursegment[viii]. Sociale huurwoningen worden wel in 85% van dezelfde beleidsstukken genoemd, en koopwoningen zelfs in 90% [ix]. Middenhuurders worden bovendien financieel niet ondersteund: waar de sociale huursector en koopsector jaarlijks 5,8 miljard respectievelijk 9,4 miljard aan subsidies ontvangen, blijven huurders uit het middensegment met lege handen achter [x]. “'Ik ben zo absurd veel van mijn inkomen kwijt aan mijn huurlasten, dat het mij niet lukt te sparen voor een koophuis” zegt een starter op de woningmarkt.

 Presentatie eindrapport

Op 15 december presenteren de deelnemers van de Nationale DenkTank 2020 hun eindrapport met tien concrete oplossingen. De Eindpresentatie is live te volgen, ga voor meer informatie naar ndt20.nl.

Betrokken partners

De Nationale DenkTank 2020 wordt ondersteund door APG, Rabobank, Gemeente Amsterdam en drie ministeries: het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarnaast werkt de Nationale DenkTank samen met een aantal structurele partners waaronder McKinsey&Company, Kennedy Van der Laan, IJsfontein, het Elise Mathilde Fonds, de KHMW, Andersson Elffers Felix, de Issuemakers, Draad, THNK, VSBfonds, Stichting W&M, Motivaction, het Europees Instituut De Baak en de universiteiten UvA, VU, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Leiden.

Foto’s:

  • Presentatie analyses op het Expertforum, 8 oktober 2020 
  • Deelnemers Nationale DenkTank 2020 

Bronvermelding en evt. toelichting

  • [i] Gebaseerd op eigen berekening, o.b.v. Nibud data, CBS statline data & CPB Stresstest huishoudens
  • [ii] Stresstest Huishoudens (CPB)
  • [iii] Survey de Nationale DenkTank 2020 i.s.m. Motivaction
  • [iv] Analyse NDT’20, CPB 2015
  • [v] Survey de Nationale DenkTank 2020 i.s.m. Motivaction
  • [vi] Hoogopgeleid omvat onderwijs op het niveau van hbo of wo.
  • [vii] Staat van de woningmarkt, BZK (2020), Scenarioverkenningen van de woningmarkt 2030, Abf Research (2019) 
  • [viii] Met middenhuurwoningen worden vrije sectorwoningen bedoeld met een huurprijs tussen €737 en €991 per maand. Het grondprijsbeleid beschrijft hoe een gemeente de grondprijzen voor verschillende functies vaststelt (o.a. woningbouw, bedrijventerreinen, kantoren, detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen, parkeren en snippergroen).
  • [ix] NVM (2020), Stec Groep 'Wat is grond waard?' (2020)
  • [x] CPB (2019), ‘Ruimte voor Wonen’: Brede Maatschappelijke Heroverwegingen (2020) 
1 jaar geleden

Nationale DenkTank 2020 'perspectief van middengroepen' gestart

NATIONALE DENKTANK 2020 (NDT'20) VANDAAG VAN START MET HET THEMA ‘PERSPECTIEF VAN MIDDENGROEPEN’

  • Onderzoeksvraag ‘Hoe versterken we welzijn en welvaart en verhogen we regie voor middengroepen, in stad en regio, nu en later?’
  • Themapartners en deelnemers aangekondigd
  • Presentatie van het eindrapport met concrete oplossingen op 15 december 2020 

Driebergen, 17 augustus 2020 – De 15e editie van de Nationale DenkTank is vandaag officieel van start gegaan. Twintig getalenteerde academici duiken de komende vier maanden in een actueel vraagstuk. De onderzoeksvraag luidt: ‘Hoe versterken we welzijn en welvaart en verhogen we regie voor middengroepen, in stad en regio, nu en later?’ Barbara Baarsma, Directievoorzitter Rabobank Amsterdam en hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam, opende de DenkTank 2020:  “Investeren in kanskracht in plaats van in koopkracht helpt om de terreur van het hoogstpersoonlijke te relativeren en geeft handvaten om met tegenslag of verlies om te gaan: meer kansen in het leven leidt tot meer regie.”

Betaalbaar wonen in de buurt van je werk, grip op financiën – ook in de toekomst, en met een diploma op zak een blijvend en stabiel perspectief op de arbeidsmarkt. Ooit een gegeven, nu voelt het voor steeds meer Nederlanders nauwelijks haalbaar. Als we niet ingrijpen zal het er de komende decennia voor een aantal specifieke middengroepen slechter op worden in plaats van beter [1]. De Nationale DenkTank 2020 gaat met dit thema aan de slag en richt zich op de volgende vier onderwerpen:

  • Grip op financiën, nu en later: Veel lage middenhuishoudens sparen niet of weinig, terwijl een financiële buffer nodig kan zijn om tegenslagen op te vangen. Hoe zorgen we voor financiële vaardigheid en grip en regie op financiën voor de middengroepen?
  • Wonen en leefomgeving: Hoe zorgen we voor voldoende betaalbare woningen en een hoger gevoel van brede welvaart in de  leefomgeving?
  • Kansen op de arbeidsmarkt: Hoe zorgen we ervoor dat mensen met een middenberoep – zoals verpleegkundigen, horecamedewerkers en politieagenten – weerbaar en wendbaar zijn op de toekomstige arbeidsmarkt?
  • Verwachtingen van onze stelsels: Welke verwachtingen hebben middengroepen van onze (sociale zekerheid-, belasting- en pensioen) stelsels en hoe kunnen we verwachtingen en de effecten dichter bij elkaar brengen?

Deelnemers en expertdeelnemers Nationale DenkTank 2020

De frisse blik van de twintig academici – variërend van kwantumfysica tot rechtsgeleerdheid - moet uitkomst bieden voor bovengenoemde vraagstukken. “Hoe kan ik met mijn kennis iets positiefs bijdragen aan de wereld om mij heen? Ik weet dat dit niet op mijn zolderkamer maar in de maatschappij gaat gebeuren. De Nationale DenkTank biedt mij: ervaren, leren toepassen en samenwerken, om zo problemen proberen op te lossen die echt iets betekenen” aldus Sebastian Luĉić, deelnemer van de Nationale DenkTank 2020. Hiervoor werken de twintig DenkTankers samen met een selectie ’expertdeelnemers’ die zelf tot de middengroepen behoren, om zo persoonlijke ervaringen en inzichten van de doelgroep goed mee te nemen in de analyses en oplossingen van de Nationale DenkTank 2020.

Themapartners Nationale DenkTank 2020

“Een nieuw thema betekent ook weer een nieuwe groep themapartners”, zegt Anne de Brouwer, directeur Stichting de Nationale DenkTank. “Zij maken de Nationale DenkTank 2020 inhoudelijk en financieel mede mogelijk. Ze leveren inhoudelijke kennis en zetten zich in om bedachte oplossingen daadwerkelijk te realiseren.” Vol trots kunnen we aankondigen dat we dit jaar samenwerken met de volgende themapartners: APG, Rabobank, Gemeente Amsterdam en drie ministeries: het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Bronnen:

[1] Aldus minister van Financiën Wopke Hoekstra in de HJ Schoolezing 2019. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2019/09/02/hj-schoo-lezing-2019-door-ministerhoekstra

Foto’s:

1.       Groepsfoto deelnemers, expertdeelnemers, betrokken themapartners en organisatie van de Nationale DenkTank 2020

2.       Introductie van het thema ‘perspectief van middengroepen’ door expert Barbara Baarsma, Directievoorzitter Rabobank Amsterdam en hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam

 

Bijlagen:

A.      Profiel deelnemers Nationale DenkTank 2020

- EINDE PERSBERICHT –

Over Stichting de Nationale DenkTank

De Nationale DenkTank is in 2005 opgericht vanuit het ideaal om een brug te slaan tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven met als doel de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit te helpen. De Stichting werkt onafhankelijk met de frisse blik van jonge denkers, die bij uitstek geschikt zijn om taaie maatschappelijke vraagstukken van concrete oplossingen te voorzien. De Nationale DenkTank 2020 bestaat uit 20 jonge academici van verschillende (studie)achtergronden. De komende vier maanden doen zij intensief (veld)onderzoek naar het thema ‘perspectief voor middengroepen’ om uiteindelijk tot een selectie aan innovatieve, praktische oplossingen en adviezen te komen. Kijk op https://www.nationale-denktank.nl en https://www.ndt20.nl voor meer informatie.

1 jaar geleden

Doneer met één klik je eigen gezondheidsdata aan een goed doel

Doneer met één klik je eigen gezondheidsdata aan een goed doel

Nationale DenkTank presenteert 10 oplossingen voor een optimale digitale samenleving

Amsterdam, 12 december 2019 –

Een app om jouw data anoniem te doneren aan goede doelen, een online platform waarop een patiënt met een chronische aandoening verandert in een hulpverlener en een boom waarin jij letterlijk je telefoon hangt om even ‘uit’ te staan. Vandaag presenteert de Nationale DenkTank 2019 het rapport ‘Optimaal Digitaal’ met tien oplossingen voor een beter functionerende digitale samenleving. Twintig jonge academici doken de afgelopen vier maanden in onze digitale toekomst. Vragen als ‘hoe moeten we omgaan met de bedreigingen voor online privacy?’ en ‘wat is het effect van digitalisering op onze mentale gezondheid?’ kwamen voorbij. Alle inzichten resulteren in concrete initiatieven, zoals de app Donata, het online platform InstantZorg.org en de installatie PhoneForest.

Privacyproof data delen met goede doelen via Donata

Commerciële partijen verzamelen grote hoeveelheden data van ons, zoals onze locatie- of berichtgegevens. Kansen om onze data voor maatschappelijke doeleinden in te zetten blijven echter nog grotendeels onbenut. Donata is bedacht voor hulpvragen van onderzoeksbureaus en goede doelen. Gebruikers kunnen via de privacyproof Donata app kiezen welk maatschappelijk onderzoek ze willen steunen, door het delen van hun eigen (gezondheids)data.

“Iemand die een Fitbit draagt, kan zijn of haar hartslagdata beschikbaar stellen voor onderzoek. Uiteraard op een veilige manier gedeeld. Het wordt een nieuwe manier van doneren aan een goed doel of initiatief. In plaats van geld doneer je data die je toch al gratis weggeeft.” – Falko Lavitt, MSc Artificial Intelligence en deelnemer Nationale DenkTank 2019.

InstantZorg.org: een peer to peer platform voor chronische ziekten

In 2040 werkt 1 op de 4 Nederlanders in de zorg en zullen de zorgkosten per persoon per jaar verdubbelen, zo becijferde het RIVM[i]. Daarnaast bleek uit eigen onderzoek dat chronisch zieken een toenemende onbeantwoorde behoefte hebben aan eigen regie en flexibiliteit in hun zorg. We moeten de zorg dus anders gaan inrichten. InstantZorg is een peer to peer platform waarmee een chronisch patiënt één op één zijn of haar zorgvraag stelt aan een getrainde ervaringsdeskundige. Hiermee worden makkelijke zorgvragen weggehouden uit het zorgsysteem, waardoor deze ontlast wordt. De eerste resultaten uit een pilot van de Nationale DenkTank voor patiënten met Diabates Mellitus Type 1 leveren bruikbare inzichten op. 

 “Het directe contact en de flexibiliteit maakt dat dit een toegevoegde waarde is boven het ziekenhuis.” "Ik durf vragen te stellen die ik nooit op een forum of facebookgroep zou stellen.” – Twee participanten van de InstantZorg pilot.

‘Uit staan’ met je smartphone in een PhoneForest boom

Alleen al de aanwezigheid van een telefoon leidt tot concentratieverlies[ii]. PhoneForest is een installatie die mensen helpt gezamenlijk afstand te nemen van digitale afleiding. Dit is urgent: Nederlanders hebben een verminderd vermogen tot di­gitale zelfcontrole. Zo blijkt dat 60% van de Nederlanders zijn schermtijd zou willen minderen, maar dat dit slechts in de helft van de gevallen lukt[iii]. Afleidende prikkels van telefoons dragen bij aan overprikkeling en stress[iv]. De oplossing? Hang je telefoon in de boom! Dankzij PhoneForest staat de activiteit weer centraal: samen vergaderen, werken of dineren; menselijk contact wordt gestimuleerd.

Eindrapport ’Optimaal Digitaal’

Het rapport ‘Optimaal Digitaal’ wordt vandaag uitgereikt in het Compagnietheater te Amsterdam aan Marleen Stikker (Directeur de Waag), Madeleine de Cock Buning (Hoogleraar ICT-recht) en Maarten Schurink (Secretaris-Generaal Ministerie BZK). Dit in aanwezigheid van ruim 350 vertegenwoordigers vanuit de overheid, wetenschap, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Naast bovengenoemde initiatieven werken de deelnemers aan nog zeven oplossingen voor een eerlijke, weerbare, gezonde en inclusieve digitale samenleving. Zo komt er een award voor de meest toegankelijke website voor mensen met een functiebeperking, is er een nieuwe richtlijn ontwikkeld die kinderen en ouders begeleidt bij het digitaal opgroeien en wordt de 1e rechtszaak in Europa aangespannen tegen apps die overmatig veel data verzamelen. Het complete eindrapport is te vinden op www.ndt19.nl.

 – EINDE PERSBERICHT –

Over Stichting de Nationale DenkTank

De Nationale DenkTank is in 2005 opgericht vanuit het ideaal om een brug te slaan tussen de overheid, de wetenschap en het bedrijfsleven met als doel de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit te helpen. De Stichting werkt onafhankelijk met de frisse blik van jonge denkers, die bij uitstek geschikt zijn om taaie maatschappelijke vraagstukken van concrete oplossingen te voorzien. De Nationale DenkTank 2019 bestaat uit 20 jonge academici van verschillende (studie)achtergronden. Sinds augustus doen zij intensief (veld)onderzoek naar het thema digitale samenleving en voerden ze honderden gesprekken met experts, ervaringsdeskundigen en beleidsmakers. Kijk op www.nationale-denktank.nl en op www.ndt19.nl voor meer informatie.

Betrokken partners

De Nationale DenkTank 2019 wordt ondersteund door vijf themapartners: het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Fonds SGS, SIDN fonds, Alles is Gezondheid en JOGG. Daarnaast werkt de Nationale DenkTank samen met een aantal structurele partners zoals McKinsey&Company, Kennedy Van der Laan, het Elise Mathilde Fonds, de KHMW, Andersson Elffers Felix, Newcom, De Issuemakers, Draad, THNK, Stichting W&M, het Europees Instituut De Baak en de universiteiten UvA, VU, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Leiden.

Afbeeldingen:

  1. Toekomstbeeld ’Optimaal Digitaal’ Nationale DenkTank 2019
  2. Groepsfoto deelnemers Nationale DenkTank 2019
  3. Oplossing PhoneForest
  4. Oplossing InstantZorg

 Bronnen:

[i] Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Synthese, 2018

[ii] Ward, A. F., Duke, K., Gneezy, A., & Bos, M. W. (2017). Brain drain: The mere presence of one’s own smartphone reduces available cognitive capacity. Journal of the Association for Consumer Research, 2(2), 140-154

[iii] Newcom enquête Nationale DenkTank 2019 (N=871)

[iv] Johannes, N., Veling, H., Verwijmeren, T., & Buijzen, M. (2018). Hard to resist? The effect of smartphone visibility and notifications on response inhibition. Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications

2 jaar geleden