Rotterdam The Hague Airport neemt een vlucht met 14GW lokaal gewonnen groene stroom

05-07-2021 13:05 | 5 maanden geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
Rotterdam The Hague Airport

** EMBARGO tot maandag 5 juli 2021 / 13:00 uur **

Rotterdam, 5 juli 2021 – Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen plaatste vandaag het eerste zonnepaneel ten behoeve van het zonnepark Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Dit zonnepark wordt de komende maanden gerealiseerd langs de start- en landingsbaan van het vliegveld. Met een oppervlak van 7,7 ha en ruim 37.000 zonnepanelen is het zonnepark op Rotterdam The Hague Airport een van de grootste zonneparken in de regio Zuidwest Nederland. Het park levert straks jaarlijks circa 14 Gigawatt aan groene stroom op. Dat is vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van zo’n 5100 huishoudens.

De aanleg van het zonnepark is vandaag officieel gestart met als doel dit najaar al operationeel te zijn. Het betreft een samenwerking tussen Rotterdam The Hague Airport, Unisun Energy uit Rotterdam, stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) en energieleverancier Eneco. De start van de bouw is een belangrijke mijlpaal als meest duurzame luchthaven.

Het zonnepark

Met een oppervlakte van 7,7ha wordt het zonnepark een van de grootste in de regio. Uniek is de aanleg van het park op gepaste afstand parallel aan de start- en landingsbaan. Voor RTHA geldt dat het zonnepark straks circa drie keer meer stroom oplevert dan dat de luchthaven jaarlijkse verbruikt. De luchthaven is dus straks in één klap volledig voorzien van lokaal gewonnen groene stroom. Tegelijkertijd komt de zonne-energie beschikbaar voor andere innovatie- en duurzaamheidsprojecten en voor bedrijven of particulieren in de omgeving. Het doel is om dit najaar al operationeel te zijn. Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen over het unieke zonnepark bij luchthaven RTHA: “Met de aanleg van het zonnepark en de start van het Smart Energy System spelen de RHIA-partners in op de transitie die luchthavens in rap tempo moeten gaan doormaken. Een zonnepark van dit formaat op het terrein van de luchthaven is een enorme katalysator voor de verduurzaming van de luchtvaart, en een opmaat naar een slim energiesysteem”.

Slim energiesysteem

Om de zonne-energie op de luchthaven optimaal te benutten, werken de partners van stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) aan het realiseren van een slim energiesysteem voor opslag en regulering van energiestromen, oftewel een Smart Energy System (SES) voor zon en warmte. Het SES zorgt voor een betrouwbare, veilige en duurzame energievoorziening op basis van lokaal gewonnen duurzame energie. Stichting RHIA is opgericht door Rotterdam The Hague Airport, samen met de gemeente Rotterdam, om innovatie in de luchtvaart aan te jagen.

Bekroning met duurzaamheidscertificaat

De verduurzaming van de luchthaven RTHA en de samenwerking in RHIA verband blijven niet onopgemerkt. Zo is de luchthaven vanaf 1 juli 2021 geaccrediteerd met het allerhoogste niveau (Level 4+) van het duurzaamheidscertificaat Airport Carbon Accreditation (ACA). Airport Carbon Accreditation is het enige institutioneel goedgekeurde, wereldwijde certificeringsprogramma CO2-beheer voor luchthavens om de voetprint te monitoren en reduceren. Slechts vier luchthavens ter wereld gingen RTHA voor in het bereiken van Level 4+. RTHA is de eerste luchthaven in Nederland en de tweede in Europa, die het allerhoogste level als meest duurzame luchthaven heeft bereikt.

Samenwerking

Voor de ontwikkeling, financiering, bouw en stroomlevering van het zonnepark werken diverse partners nauw met elkaar samen. In het samenwerkingsverband gaat Blue Sky Energy I, onderdeel van Unisun Energy, het zonnepark bouwen. Uper Energy Europe uit Rotterdam gaat het beheer en onderhoud voor de komende 30 jaar uitvoeren. Blue Sky Energy I levert de op RTHA opgewekte duurzame stroom aan energieleverancier Eneco, partner van de Royal Schiphol Group waar RTHA ook deel van uitmaakt.

RTHA neemt via Garanties van Oorsprong (GvO’s) de groene stroom af van Eneco. De aanleg van het zonnepark is mogelijk dankzij de subsidie van de Rijksoverheid Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE+).

Rotterdam The Hague Airport
plaats:
Rotterdam
website:
https://www.rotterdamthehagueairport.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

Eerste commerciële vlucht op waterstof in 2024 vanaf Rotterdam naar London verwacht

Samenwerking tussen ZeroAvia, RTHA, Royal Schiphol Group en stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport

De luchtvaartsector werkt aan een plan voor een eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024 met een 19-zitters vliegtuig tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en London. Het toestel, dat ontwikkeld wordt door ZeroAvia, vliegt geheel op waterstof. Luchtvaartpartners ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en de luchthaven zelf hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst gesloten om deze ambitie te realiseren.

Met de overeenkomst is een planning neergezet om de emissievrije luchtroute te realiseren. Het is in potentie de eerste internationale commerciële operatie ter wereld met een waterstof toestel. ZeroAvia en Royal Schiphol Group zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een ​​operator voor de geplande route te vinden.

Om deze commerciële route op te zetten, gaan ZeroAvia en Royal Schiphol Group samenwerken aan om het tanken van waterstof te ontwikkelen op de luchthaven en te integreren met luchthavenprocessen. De twee bedrijven richten zich ook op commercie, infrastructuur en regelgeving.

ZeroAvia heeft onlangs een entiteit in Nederland opgericht. Dit biedt ZeroAvia kansen op het gebied van commercialisering en samenwerking met luchthavens, fabrikanten en/of luchtvaartmaatschappijen binnen Nederland en de Europese Unie. 

Nieuwe techniek van ZeroAvia

ZeroAvia heeft de ontwikkeling van deze vliegtuigen gericht op een waterstof-elektrische aandrijflijn (met waterstofbrandstofcellen om elektrische motoren aan te drijven). Het is volgens het bedrijf een haalbare manier om de luchtvaart op grote schaal duurzamer te maken. Het waterstof-elektrische systeem is ZeroAvia is baanbrekend. De enige uitstoot is waterdamp bij beheersbare temperaturen, wat een duurzame vlucht mogelijk maakt. Waterstof-elektrische technologie heeft lagere kosten voor gebruik als bijkomend voordeel, waardoor routes aantrekkelijker kunnen worden voor luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en passagiers.

Pionieren in proeftuin

Sergey Kiselev, Head of Europe, bij ZeroAvia: “Deze deal betekent dat je in slechts drie jaar tijd aan boord van een vlucht moet kunnen stappen en de reis van een uur tussen het VK en Nederland moet kunnen maken zonder je zorgen te hoeven maken over de impact op de klimaat. Samen met partners als Royal Schiphol Group maken we in de eerste helft van dit decennium echte emissievrije vluchten voor passagiers.”

Ron Louwerse, CEO van Rotterdam the Hague Airport: "Het aan boord gaan bij een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart en wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat."

Miranda Janse, directeur van stichting Rotterdam the Hague Innovation Airport: “Deze samenwerking markeert een belangrijke mijlpaal en brengt de operationele expertise van de waterstofvlucht in de praktijk in Nederland.”

1 maand geleden

Rotterdam The Hague Airport bereikt allerhoogste niveau van Airport Carbon Accreditation

RTHA tweede in Europa met allerhoogste niveau certificering meest duurzame luchthaven

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft zijn ambities voor een duurzame luchtvaart naar een nog hoger plan getild. De regionale luchthaven is sinds vandaag geaccrediteerd op het allerhoogste niveau binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA) programma van internationale non-profitorganisatie Airports Council International (ACI). Slechts vier luchthavens ter wereld gingen voor. RTHA is de eerste luchthaven in Nederland die dit zogenoemde Level 4+ bereikt en de tweede in Europa, na de luchthaven van Rome. “Het is een erkenning voor onze inspanningen in de afgelopen jaren om duurzaamheid in het DNA van de luchthaven te verweven én in onze plannen voor de toekomst,” aldus Michelle Samson, adviseur strategie en duurzaamheid bij RTHA.

Wereldwijde standaard

Airport Carbon Accreditation is een wereldwijde industriestandaard voor luchthavens om de CO2 voetafdruk in de gaten te houden en te reduceren. Deze voetafdruk is een manier om de gevolgen van de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) op het milieu uit te drukken. Samson: “We willen als luchthaven onze impact op het milieu en het klimaat verkleinen en daarmee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. De doelstelling om in 2030 volledig emissievrij te zijn voor alle grondgebonden activiteiten hebben we al langer. Nieuw is dat we alle stappen richting het behalen van deze doelstelling laten toetsen en accrediteren.” De toetsing en accreditatie geschiedt door een externe en onafhankelijke partij. Dat was voor deze toetsing To70.

 

Drie pijlers

Voor het behalen van Level 4+ moest de luchthaven allereerst zijn eigen CO2 emissie verminderen. RTHA had op dit vlak al flinke stappen gezet. Samson: “Onze nieuwe terminal is energiezuinig, we rijden met elektrische bussen op het platform en we starten binnenkort met de bouw van een zonnepark naast de landingsbaan. Dit zonnepark levert op jaarbasis drie keer de energiebehoefte van de luchthaven zelf op. Hiermee wekken we niet alleen voor onszelf lokale hernieuwbare energie op, maar kunnen anderen in de omgeving van de luchthaven hier ook gebruik van maken.” 

Daarnaast is het stimuleren van andere bedrijven op de luchthaven tot het verkleinen van hun CO2 voetafdruk een evenzo belangrijke voorwaarde voor de accreditatie. Samson: “Een concreet voorbeeld is het plaatsen van laadpalen op het platform, zodat onze partners hun voertuigen kunnen elektrificeren.” Restemissies moeten tot slot worden gecompenseerd om in aanmerking te komen voor Level 4+. 

Proeftuin voor duurzame innovaties

Voor het stimuleren van andere bedrijven op de luchthaven tot eveneens reduceren van de CO2 voetafdruk heeft RTHA heeft onder andere samen met de gemeente Rotterdam de Stichting RHIA opgericht. RTHA’s algemeen directeur Ron Louwerse is trots op deze samenwerking: “RHIA is het innovatieplatform voor kennisinstellingen en bedrijven uit de regio, met onze luchthaven als thuisbasis. We werken aan een pilotinstallatie voor de productie van synthetische kerosine. Ook onderzoeken we samen met TU Delft en NLR in de mogelijkheden van hybride en elektrisch vliegen. Zie het als een proeftuin voor duurzame innovaties, waar uiteindelijke de gehele luchtvaartsector groener door wordt. De Level 4+ accreditatie is het bewijs dat we op de juiste weg zijn.”

Over Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor commerciële lijn- en chartervluchten, zakenvluchten en maatschappelijk vliegvervoer zoals met de traumahelikopter. De regionale luchthaven werkt samen binnen de Royal Schiphol Group aan de ontwikkeling van de meest duurzame en hoogwaardige (hub-) luchthavens ter wereld. Onze doelen: het nog verder verhogen van de kwaliteit van onze service, het netwerk en de leefomgeving. Om deze ambities te bereiken investeren de luchthavens van de Schiphol Group volop in innovatie. Hiervoor werken Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Rotterdam The Hague Airport met elkaar en met externe partners zoals luchtvaartmaatschappijen, startups en universiteiten aan innovaties voor de multimodale hubs van de toekomst.

Over To70

To70 is een internationaal adviesbureau in de luchtvaart op het gebied van planning, veiligheid, capaciteit en duurzaamheid. To70 is opgericht in 2000 in Nederland en heeft inmiddels in 14 kantoren verspreid over de wereld. To70 is sinds 2012 actief betrokken bij het ACA programma en heeft inmiddels voor meer dan 20 luchthavens in alle ACI regio’s en op alle ACA levels verificaties uitgevoerd. 

5 maanden geleden

Rotterdam The Hague Airport stap verder in productie synthetische kerosine

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) zet met partners een stap in de productie van synthetische kerosine gemaakt van CO2 uit lucht, water en hernieuwbare elektriciteit. RTHA kondigt vandaag aan te participeren in een consortium in samenwerking met SkyNRG (leider in SAF: synthetische kerosine), Climeworks (leider in Direct Air Capture van CO2), duurzame energiebedrijf Uniper en stichting RHIA.

Vandaag treedt het consortium voor het eerst naar buiten met het plan Zenid na de internationale presentatie tijdens de online conferentie over Synthetische SAF (duurzame kerosine). CEO Ron Louwerse van Rotterdam The Hague Airport: “Rotterdam The Hague Airport is trots om gezamenlijk met Schiphol Group en stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA) een van de ‘kick-starters’ te zijn van dit baanbrekende project. Het past heel goed in onze strategie om een belangrijke rol te spelen om duurzaamheid en innovatie van de luchtvaart mogelijk te maken en te versnellen. Om zo aan de wieg te staan van de ontwikkeling van duurzame kerosine gemaakt uit CO2. We ondersteunen dit project van harte met onze know-how en lokale netwerken.”

Verwachte locatie

De demonstratie opstelling komt waarschijnlijk op Rotterdam The Hague Airport, maar de precieze locatie is nog niet zeker. Over de uiteindelijke locatie moet nog besloten worden. Door innovatieve technieken zal de impact van zo’n proefopstelling minimaal zijn, is de verwachting. Volgens eerste berekeningen zal de opstelling tussen de 5000 m2 en 10.000 m2 bedragen. Met Zenid willen we onze bijdrage leveren om er in de toekomst voor te zorgen dat de luchtvaart en haar leveranciers deel uitmaken van een koolstofvrije economie en maatschappij!

Het project is een vervolg op de Pre-Study die verricht is in 2019. Zenid wordt ondersteund door de partners die ook aan deze Pre-Study hebben samengewerkt: EDL, Sunfire, Ineratec en Urban Crossovers. Dit consortium gaat, op basis van een eerder verrichte studie, de bouw onderzoeken van een demonstratiefabriek om circulaire kerosine uit lucht te produceren.

Wat is Zenid?

De demonstratieopstellingzal geheel draaien op groene elektriciteit en combineert meerdere innovatieve technieken: CO2 wordt uit buitenlucht gefilterd door middel van Direct Air Capture (Climeworks), een zeer efficiënte co-elektrolyse unit vormt CO2 en water om tot synthetisch gas. Een modulaire Fischer Tropsch reactor vormt het synthetische gas om tot synthetische ruwe olie, dat vervolgens wordt geraffineerd tot circulaire kerosine. Tijdens de vlucht wordt deze kerosine door vliegtuigen verbrand en de CO2 uitgestoten, terwijl eenzelfde hoeveelheid CO2 weer wordt gefilterd, en geraffineerd tot kerosine: Circulaire luchtvaart.

De vervolgstappen

De partners van Zenid hebben een overeenkomst ondertekend met het energiebedrijf Uniper. dat ondersteuning zal bieden in expertise en exploitatie van Zenid. Voor de toekomstige beschikbaarheid van volledig circulaire SAF vanuit de lucht is het essentieel om vandaag met de opschaling te starten. Het doel van Zenid is om op lange termijn een CO2-neutrale luchtvaart mogelijk te maken.

Meer informatie over Zenid: https://zenidfuel.com/

10 maanden geleden

Vernieuwde vertrekhal Rotterdam The Hague Airport eind dit jaar in gebruik

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) neemt vanaf begin december een geheel vernieuwde, innovatieve en duurzame vertrekhal in gebruik. De passagiers zullen dan direct na de securitycheck rechtdoor de nieuwbouw in lopen. Daar is nu veel meer ruimte en daglicht. Het aantal gates in de vernieuwde terminal is met drie uitgebreid.

De oude vertrekhal dateert uit 1970 en is als het ware versmolten als een harmonisch geheel met de nieuwbouw. De vertrekhal heeft een moderne en rustige uitstraling door het gebruik van houten elementen, zowel binnen als buiten op de terrassen. Er is tien meter richting het platform uitgebouwd. De sterke en door passagiers positief gewaardeerde elementen van RTHA, zoals overzichtelijkheid, kleinschaligheid, snelheid en gemak, zijn ook met de ingebruikname van de nieuwe terminal weer geborgd.

Licht aan alle zijden

Aan de nieuwbouw is, exclusief de sloop en de renovatie van het oude gedeelte, ongeveer een jaar gebouwd. Vijftig jaar na de oplevering van de oude terminal beschikt het vliegveld nu over een ruimere en moderne hal met veel licht vanaf alle zijden dankzij de glasgevels langs het hele gebouw. “De aantrekkelijke en comfortabele hal is duurzaam vanwege het gebruik van zuinige ledverlichting en een hypermodern intelligent verlichtingssysteem”, aldus Jan-Willem Perdon, directeur Assets & Projects. Perdon is opdrachtgever namens de directie van Rotterdam The Hague Airport: “Er is bovendien gebruik gemaakt van milieuvriendelijke bouwmaterialen en het dak is bekleed met het milieuvriendelijke mos sedum voor een goede isolatie in zomer en winter.”

“Een enorme uitdaging”

Het splinternieuwe centraal securityfilter (CSF) is als eerste fase van dit project al in december 2019 opgeleverd en in gebruik genomen. Het CSF bevindt zich nu in het oude gedeelte van het gebouw waar voorheen de al eerder uitgeplaatste bagagehal zich bevond. Met de ingebruikname van de vernieuwde Vertrekhal is ook deze fase van dit ambitieuze project afgerond. “Het was een enorme uitdaging om in een bestaand gebouw te renoveren, te verbouwen en uit te breiden. Terwijl de operatie vanzelfsprekend ongehinderd door moest gaan. Dit heeft ons allen veel energie gekost, maar door een constructieve samenwerking met Moen & Van Oosten architecten, bouwkundig aannemer VolkerWessels Bouw Schiphol en installateur Engie hebben we met z’n allen uiteindelijk de klus geklaard en met een fantastisch resultaat”.

In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar wordt in samenwerking met de commerciële partners nog wel gewerkt aan de inrichting van het nieuwe restaurant en de airportshop in het nieuwe gedeelte. Naar verwachting gaan die vanaf het voorjaar gefaseerd open.

Twee dakterrassen

Het gebouw krijgt net als voorheen twee dakterrassen. Eén terras is te bereiken via het restaurant boven de incheckbalies in het publieke gedeelte van de terminal. Uitzwaaiers kunnen vanaf dit terras via een glasconstructie familie en vrienden uitzwaaien. Bovendien zijn vertrekkende en aankomende vliegtuigen via dit panoramaterras goed te zien. Het andere terras is alleen te bereiken voor passagiers die zich na de securitycheck in de nieuwe vertrekhal bevinden. Het aantal gates gaat van acht naar elf. Er is een apart gedeelte voor de passagiers naar “Non-Schengen” landen.

“Flinke stap vooruit”

“Met het in gebruik nemen van de vernieuwde vertrekhal op ons vliegveld zijn we bijzonder opgetogen,” vertelt algemeen directeur Ron Louwerse. “Hiermee zetten we een flinke stap vooruit in onze innovatiestrategie en onze roadmap duurzaamheid. We blijven ons focussen als duurzame luchthaven dichtbij en gericht op onze regio. De persoonlijke benadering naar onze passagiers blijft voor ons nummer één met deze nieuwbouw kunnen we dat nog beter uitdragen.”

De officiële opening van deze belangrijke eerste fase van de terminalvernieuwing zal met de opening van het nieuwe restaurant en de shop naar verwachting in april 2021 plaatsvinden.

Fotos: Koen Laureij

1 jaar geleden