Lichte omzetdaling Non-Food detailhandel, de verschillen per sector zijn ongekend groot

11-05-2021 10:10 | 1 jaar geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
GfK Netherlands B.V.

AMSTELVEEN, 10 mei 2021 – In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse Non-Food detailhandel een kleine €4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren. Dit is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het 1e kwartaal in 2020. De schade van de pandemie lijkt op het eerste gezicht mee te vallen, maar er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector.

“We kunnen vaststellen dat met name de ‘elektronica sectoren’ groei laten zien zoals groot-en klein huishoudelijke apparaten, IT, Telecom, en Consumenten elektronica”, zegt Niels van Steijn, Market Intelligence Lead bij GfK Nederland. “Een verklaring voor deze groei is toch echt de coronapandemie aangezien veel mensen noodgedwongen thuis zijn, werken, en/of studeren.” Naast de groeiende sectoren, zijn er ook sectoren die wel hard getroffen zijn, onder andere door de gedwongen winkelsluitingen van niet-essentiële winkels per half december 2020", vervolgt Niels van Steijn. “Dit zien we vooral binnen de Doe-het-zelf-sector. Daarnaast hebben de Fashion, Schrijfwaren, en Optiek branche het ook moeilijk in Q1 van dit jaar.”

Consumenten Elektronica

De omzetgroei van 5% binnen deze sector komt voornamelijk doordat consumenten duurdere producten zijn gaan kopen, met een zeer nadrukkelijke verschuiving naar het online kanaal (door de gedwongen winkelsluitingen). Het online aandeel in Q1 is verder opgelopen naar 67%. Producten die vooral goed werden verkocht zijn (grote) televisies en hoofdtelefoons.

Witgoed

De Witgoed markt blijft zich in het eerste kwartaal positief ontwikkelen (+13%). De sterkste groei in verkopen is te zien in koelkasten, vaatwassers, inbouw kookplaten en fornuizen/ovens. Dit betekent dat de Nederlandse consument nog steeds druk bezig is met de vernieuwing van zijn of haar keuken.

Het belang van internet neemt nog steeds toe binnen Witgoed. Vergeleken met het 1e kwartaal van vorig jaar is het aandeel online verkopen door de lockdown nog verder gestegen naar ruim een derde van alle bestedingen.

Klein huishoudelijke apparaten

De sector Klein huishoudelijk laat in Q1 2021 een omzetgroei van 20% zien. De grootste groei komt uit kitchen appliances; +23% (o.a. koffie -en keukenmachines) en home comfort; +22% (o.a. luchtreinigers en stofzuigers). Personal care laat ook groei zien maar in mindere mate; +15%.

De gemiddelde prijs is in elke categorie gegroeid; gemiddeld met zo’n 26% groei. We zijn dus gemiddeld meer uit gaan geven ten opzichte van vorig jaar. De online omzet is bijna verdubbeld vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Dit is ten koste gegaan van de omzet in het traditionele kanaal; deze is bijna gehalveerd.

IT

Ook de IT markt blijft groeien; +12%. Deze groei komt vanzelfsprekend nog altijd vanuit de noodzaak om vanuit huis te kunnen werken/studeren. Producten zoals notebooks, monitors, routers, toetsenborden, muizen, webcams, en printers zijn nog altijd erg gewild.

De groei in de IT markt komt daarnaast ook volledig uit het online kanaal. De online omzet groeide maar liefst met 62% in het eerste kwartaal naar een omzetaandeel van 83%.

Telecom

De totale Telecom markt (core wearables, headsets, mobile enhancements, phone devices en smart mobile phones) is in Q1 2021 ten opzichte van Q1 2020 met 3% in waarde gestegen. Core wearables, zoals smartwatches en fitness trackers, is relatief gezien de grootste groeier met 62%.

Het online aandeel was in Q1 2020 in totaal Telecom 51%, maar in het eerste kwartaal van dit jaar is dit zelfs gestegen naar 84%. Core wearables is hierin de uitschieter, 94% van alle omzet in Q1 werd in deze productgroep via het online kanaal gegenereerd. Hetzelfde kwartaal vorig jaar was dit nog “slechts” 68%.

Entertainment

De totale Entertainment sector liet een lichte omzetgroei van zo’n 3% zien. De Entertainment sector valt uiteen in een aantal subsectoren, namelijk: muziek, film, spelcomputers, games voor spelcomputers, en boeken.

Binnen muziek zien we de omzet in Q1 stijgen met 8% door een sterke stijging van ‘vinyl’. Film daarentegen laat een sterke daling zien van 29%. Dit komt door de lockdown en een aantal bioscoopreleases die in 2020 niet zijn doorgegaan.

De markt voor spelcomputers is door de introductie van Playstation 5 en nieuwe Xbox series aanzienlijk gegroeid in Q1 (+70%). De games daarentegen laten een omzetverlies zien van 6% als gevolg van de switch naar de nieuwe generatie spelcomputers waarbij het verlies van oudere PS4 / Xbox One titels (nog) niet werd gecompenseerd.

Tot slot is de omzet in de boeken markt gedaald met 10%. Dit heeft alles te maken met de winkelsluitingen.

Overall zien we het online aandeel binnen de Entertainment sector als gevolg van de lockdowns ook sterk toenemen; 77% van de omzet is via het online kanaal gegaan.

Fietsen

De Fietsenmarkt draait op volle toeren tijdens de Corona pandemie. Nu onder andere sportscholen gesloten zijn en het reizen met het openbaar vervoer verder is afgenomen, pakken veel consumenten de fiets als alternatief voor het ‘bewegen’ en ‘reizen’. De totale omzet is met 24% toegenomen, waarbij de groei nadrukkelijk komt vanuit het E-bike segment; +39%!

Doe-het-zelf (bouwmarkten)

De Doe-het-zelf bouwmarkten sector is hard geraakt. De totale omzet in Q1 is met bijna 40% gedaald. Dit is vanzelfsprekend volledig toe te schrijven aan de winkelsluitingen per midden december. Het winkelen middels ‘click & collect’ heeft enigszins nog iets goedgemaakt maar feit blijft dat deze sector heel erg afhankelijk is van de winkels en grote aantallen bezoekers.

Schrijf- en correctiemiddelen

De sector Schrijf- en correctiemiddelen laat in Q1 2021 een daling zien in waarde van -10,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De onderverdeling online versus offline is ook hier duidelijk op de online verkopen gericht. Online worden voornamelijk de duurdere producten verkocht. Viltstiften hebben bijvoorbeeld geprofiteerd van deze online waardestijging.

Fashion

De Fashion markt heeft het al langer zwaar te verduren. De omzetdaling in het 1e kwartaal is echter beperkt gebleven tot -0,3%, waarbij de verschuiving naar het online kanaal nog altijd duidelijk zichtbaar is.

80% van de gemeten omzet binnen Fashion is in Q1 2021 via het online kanaal gegaan. De markt voor schoenen springt er in het eerste kwartaal positief uit; hier groeide de omzet met 9%. De grootste daling daarentegen zit binnen het segment ‘bodyfashion’ (-11%), waarbij overigens wel een zeer sterke online groei zichtbaar is. Alleen kan deze het verlies in de winkels niet compenseren.

Optiek

Tot slot zien we dat de Optiekmarkt ook sterk afhankelijk is van de winkels. Deze sector zag de totale omzet in het eerste kwartaal van 2021 met -1,5% dalen. De markt krabbelt daarmee weer wat op na het zware omzetverlies in vooral het 2e kwartaal van vorig jaar na de 1e lockdown.

Vooral contactlenzen werden in het eerste kwartaal aanzienlijk minder goed verkocht (-11%), terwijl het vervangen van de bril wel weer voorzichtig lijkt te gebeuren (+0,4%).

De cijfers uit dit persbericht zijn afkomstig van GfK Market Intelligence: Sales Tracking tot en met maart 2021. Wilt u meer weten over de cijfers of heeft u een specifieke vraag, neem dan gerust contact met ons op. Contactpersoon: Niels van Steijn (Market Intelligence Lead - GfK Nederland) – Niels.vanSteijn@gfk.com Pers contact: Guusje van der Heijden, T +316 303 87 515, guusje.vanderheijden@gfk.com
GfK Netherlands B.V.
plaats:
Amstelveen
website:
https://www.gfk.com/

Andere persberichten van deze organisatie

Bereik van online gokmarkt in Nederland groeit naar ruim 1,8 miljoen

Jongeren onder de 35 jaar het meest bereikt

Nederlandse legale gokwebsites en apps hebben in augustus 2022 ruim 1,8 miljoen personen bereikt op PC/Laptop, smartphone en tablets (GfK GXL DAM, 1.858.00 personen van 18 jaar en ouder). In augustus waren 16 aanbieders van legale gokwebsites en -apps actief, met vergunning van de Kansspelautoriteit.

 Jongeren onder de 35 jaar werden het meest bereikt in augustus (634.000 personen, 16% van de 18-34 jarigen). Het aantal bezoekers van de goksites neemt af naarmate de leeftijd toeneemt: van de 35-49 jarigen werd 15% bereikt, van de 50-64 jarigen 12% en van de 65-plussers een kleine 10%. Opvallend is wel dat er vaker mannen dan vrouwen de gokwebsites en -apps bezoeken: 60% van de online bezoekers is mannelijk en zij bezochten ook veel frequenter de gokmerken. Meer dan driekwart van de online bezoeken aan deze websites worden gedaan door mannen (78%), ten opzichte van 22% door vrouwelijke bezoekers 

Niet elke online bezoeker is ook een (frequent) speler: 46% van de bezoekers kwam slechts eenmaal in augustus in contact met een van de gokmerken. Net meer dan een vijfde (21%) bezocht 6 dagen of vaker in de maand een gokmerk (380.000 personen van 18 jaar en ouder). Van deze groep frequente bezoekers zijn de 35-49 jarigen relatief het vaakst bereikt.    

Bron: GfK GXL DAM, PC/Laptop, smartphone, tablet: het online bereik van de gokwebsites en -apps betreft in augustus 2022: Holland Casino, Toto, Kansino, Bet365, Fair Play Casino, GGpoker, Tombola, Bingoal, BetCity, LiveScore Bet, Jack’s Casino, Casino777, ZEbet, Circus, 711.nl, Unibet.

Over GfK GXL

GXL staat voor GfK Crossmedia Link, het grootschalige crossmediale panel van GfK waarin ook het aankoopgedrag wordt vastgelegd. Het online- en het televisiegedrag wordt passief en single-source gemeten. Daarnaast wordt via jaarlijkse vragenlijsten informatie verzameld over luister- en leesgedrag en ruim 350 andere achtergrond-kenmerken. Wil je meer weten over het onderzoek en de resultaten? Neem contact op met Jeroen Nikkel (jeroen.nikkel@gfk.com).

5 dagen geleden

Jongeren omarmen massaal social app BeReal

TikTok stijgt gestaag         

Amstelveen, 18 augutsut 2022. In de maand juli heeft sociale media platform BeReal reeds 15% van de 13-24-jarigen bereikt. Dit blijkt uit een recent onderzoek van GXL DAM van GfK, waarin een totaaloverzicht is gecreëerd van het huidige digitale landschap, inclusief nieuwe spelers zoals BeReal en de groei (of krimp) van andere digitale platformen. Jongeren blijken volgens het onderzoek massaal de app te omarmen en een alternatief, ‘gezond’ digitaal sociaal medium te zoeken. Ter vergelijking: TikTok had begin 2020 een bereik van 20% in deze doelgroep, dus de groeipotentie is er.

Wat verder opvalt is dat er (nog) nauwelijks oudere gebruikers (35+) zijn, terwijl dit bij de andere sociale media platforms wel het geval is. Voor Instagram is zo’n 37% van de online bereikten in juli 2022 jonger dan 35 jaar. Voor TikTok is dat 44%, Snapchat 73% en voor BeReal is dat maar liefst 91%.

TikTok

TikTok kent al jaren een sterke groei in gebruik onder jongeren. In juli van dit jaar is het bereik extra hoog door onder andere het live aanbieden van de wedstrijd tussen Ajax en PSV om de Johan Cruijff Schaal door ESPN; in de laatste week van de maand lag het unieke bereik van TikTok op nagenoeg 2 miljoen unieke personen (leeftijd 13 jaar en ouder). Ook Snapchat heeft weer een stijgende lijn in bereik onder jongeren in juli 2022.

Gebruiksfrequentie

Van de BeReal gebruikers was 60% 10 dagen of vaker actief in de maand juli, dat is vergelijkbaar met Snapchat gebruikers. Voor Instagram en TikTok ligt de gebruiksfrequentie wat lager, respectievelijk 45% 10+ dagen en 25% 10+ dagen. Deze laatste is vermoedelijk te verklaren dat juist door het aanbieden van de live ESPN-wedstrijd Ajax PSV er veel incidentele gebruikers naar TikTok getrokken zijn die het gemiddelde omlaag halen.

1 maand geleden

Nederlanders weten niet goed wat hun auto per maand kost

Potentieel van Private Lease niet volledig benut; De Nederlandse automobilist heeft moeite om zijn autokosten per maand goed in te schatten.

Private lease is inmiddels niet meer weg te denken uit het aanbod van de automotive branche. Maar liefst 78% van de Nederlanders is in 2021 bekend met concept private lease. Toch stapt lang niet iedere Nederlander over op dit concept. Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Private Lease Monitor blijkt dat een belangrijke reden hiervoor de (te) lage inschatting van de huidige mobiliteitskosten is. Nederlandse automobilisten hebben moeite om hun autokosten per maand goed in te schatten, en dan met name afschrijving en onderhoud.

Maar liefst 54% van de automobilisten in Nederland heeft geen idee wat de auto per maand kost. Terwijl de andere 46% van de automobilisten de kosten vaak te laag inschatten. Het laag inschatten van de mobiliteitskosten is dan ook de belangrijkste reden waarom de automobilisten verwachten dat een private lease constructie duurder uitvalt dan het huidige kostenniveau. Private leaserijders en geïnteresseerden in private lease hebben daarentegen een veel beter inzicht in deze uitgaven, en schatten hun uitgaven realistischer in dan overige automobilisten.

Private leaserijder staat open voor elektrisch rijden.

Private leaserijders en potentiële private leaserijders geven aan dat zij in hoge mate openstaan voor elektrisch rijden via private lease. 46% van de huidige private leaserijders en 33% van de consumenten die geïnteresseerd zijn in private lease, gaan bij aanschaf van een andere auto elektrisch rijden, ten opzichte van 13% van de niet private leaserijders. De overige private leaserijders vinden het ontbreken van goede laadmogelijkheden, actieradius en laadtijd de belangrijkste redenen om geen elektrische auto te gaan rijden.

De GfK Private Lease Monitor 2022 staat op de planning. Meer informatie over de GfK Private Lease Monitor is te vinden op de GfK landingspagina via deze link Private Lease Monitor aanvraagformulier of neem contact op met uw Sales Consultant GfK: Marcel Buskermolen (Marcel.Buskermolen@GfK.com)

Over de GfK Private Lease Monitor 

Het onderzoek is in juli 2021 uitgevoerd en zal dit jaar medio augustus worden herhaald. In 2022 zal GfK meer verdiepen op thema’s als prijsafwegingen, contractvoorkeuren en zal GfK ook koop intentie clusters toevoegen.

3 maanden geleden

5 jaar top marktonderzoek over reisgedrag Belgen door ABTO en GfK

Leuven, June 22, 2022 – In samenwerking met GfK brengt de Association of Belgian Travel Organisers (ABTO) nu al 5 jaar het ABTO Travel Trends Report (ATTR). Dat brengt maandelijks maar liefst 43 elementen van het vakantiegedrag van de Belgen in beeld. Iets later volgde ook het GFG Travel Intentions Report (GTIR), dat 4x per jaar inzicht geeft in de reisintenties van de Belgen. Een unieke, gedetailleerde en uitgebreide dataset marktkennis, die nu door ECTAA ook onderzocht wordt om uit te rollen in andere Europese landen.

De 43 parameters van het ATTR omvatten sociografische gegevens, gegevens over de boeking, het transport, de accommodatie, de manier van boeken, bestemmingsgegevens, vertrek- en boekingsperiodes , geplande activiteiten, de samenstelling van het reisgezelschap en het algemeen reisgedrag

Het GTIR bestudeert de reisplannen van de Belgische consument. Wie nog niet geboekt heeft, geeft inzicht in wat hij van plan is in de volgende 24 maanden. Denkt hij op reis te gaan en naar waar zal hij trekken? Met welk transportmiddel? Voor welk budget? En welke accommodatiekeuze denkt hij te maken?

“Deze uitgebreide en steeds up-to-date bron van informatie over de Belgische reiziger geeft ons een eigen onmisbaar instrument met unieke, strategische marktkennis. Een 'kristallen bol' die ons toelaat niet alleen te weten welke vakantieplannen er al zijn gemaakt, maar ook wat Belgen nog van plan zijn in de volgende 24 maanden, welke opkomende veranderingen in het gedrag van reizigers we mogen verwachten. Onze leden in de reissector kunnen niet alleen hun eigen, op maat rapporten maken, maar ook bredere macrotrends identificeren en de verschillende inzichten verwerken in bedrijfsplanning en -budgettering, marketingcampagnes en promoties,” aldus Pierre Fivet, projectleider Market

Intelligence bij ABTO

België is het enige land in Europa dat een dergelijke gedetailleerde en uitgebreide dataset kan aanbieden. Beide rapporten zijn ook snel uitgegroeid tot de belangrijkste bron van informatie over de reissector voor de Belgische media. ABTO publiceert regelmatig de laatste trends, gegevens en analyses. In tijden van onzekerheid is de toegang tot een op maat gemaakte bron zoals deze essentieel om perspectief te bieden en te berichten over wat er in de praktijk gebeurt, liever dan te speculeren erover.

Een sterk partnerschap

ABTO is ongelooflijk trots op deze 2 onderzoekstools die met GfK werden ontwikkeld. Pierre Fivet: “De samenwerking met GfK is cruciaal geweest in het bereiken van deze mijlpalen. Het team begrijpt onze business en helpt ons het maximum uit de data te halen. Doorheen onze samenwerking, en onlangs nog tijdens de pandemie, konden we de flexibiliteit en steun van GfK waarderen. We kijken ernaar uit om verder samen te werken naarmate de reissector zich herstelt”.

Wim Boesmans, Commercial Director bij GfK, vult aan: “De afgelopen 4 jaar hebben we samen met ABTO een fijne en unieke samenwerking kunnen opbouwen, hier zijn we als GfK dan ook zeer trots op. Dankzij heel nauw contact en een open & transparantie communicatie, slagen we er in om de vinger aan de pols te houden en goed te kunnen beantwoorden aan de noden van ABTO. De corona periode heeft onze relatie alleen maar versterkt. Vandaag zijn ABTO & GfK samen aan de volgende stap begonnen en we werken momenteel aan de Europese uitrol van het project. Ook hier bundelen we onze krachten en hopen we natuurlijk om ons uniek verhaal nog verder uit te bouwen.”

Meer over de onderzoekstools en de samenwerking tussen ABTO en Gfk vindt u in het artikel in bijlage.

GfK. Growth from Knowledge.

For over 85 years, we have earned the trust of our clients around the world by solving critical business questions in their decision-making process around consumers, markets, brands and media. Our reliable data and insights, together with advanced AI capabilities, have revolutionized access to real-time actionable recommendations that drive marketing, sales and organizational effectiveness of our clients and partners. That’s how we promise and deliver “Growth from Knowledge”.

3 maanden geleden

Sterke groei online podcasts luisteren in Nederland

Online podcast luisteren stijgt naar ruim 1,3 miljoen personen in mei 2022

Gedurende dit jaar heeft het luisteren naar podcasts een duidelijke sprong gemaakt. Het online bereik van de commerciële Nederlandse podcasts, de Apple Podcasts app, Google Podcast app en nieuwkomer Podimo steeg in mei 2022 naar ruim 1,3 miljoen unieke personen, zo blijkt uit de online resultaten van GfK GXL/DAM.

In vergelijking met januari van dit jaar is dat een stijging van éénderde (+340.000 personen, 13 jaar en ouder). Gedurende het gehele jaar (januari t/m mei) luisterden in totaal 3 miljoen personen naar podcasts (dit aantal komt bovenover de podcasts die bijvoorbeeld alleen via muziekstreamers als Spotify worden afgespeeld). Onder de Nederlandse commerciële podcasts vallen de podcasts van DPG Media, FD Mediagroep en Talpa Media Solutions.

Nagenoeg de helft van de online bereikten in mei 2022 is jonger dan 35 jaar (48%). De stijging in mei is ook onder jongeren het sterkst geweest. In totaal luisteren net iets vaker mannen (55%) dan vrouwen in mei naar podcasts. Hoewel podcasts op alle apparaten te beluisteren zijn wordt dit het meest op smartphones gedaan: meer dan driekwart van de online bezoeken vond plaats op smartphones, 20% op tablets en slechts 2% op PC/Laptops.  

Van de bereikten luistert ongeveer de helft 3 dagen of vaker in de maand een podcast, dit verschilt niet veel per leeftijdsgroep maar wel naar geslacht: vrouwelijke luisteraars pakken hun podcast er wel duidelijk vaker bij dan mannen (60% luistert 3 dagen of vaker in de maand). Betreft de duur van de bezoeken zijn jongeren (13-34 jaar) juist langere luisteraars: 60% van hen luistert 10 minuten of langer, terwijl dat onder 35 plussers op een derde ligt.   

De piek in online bereik lag in week 18 (2 t/m 8 mei 2022) waarin onder meer de DPG Media Podcast ‘In Het Wiel’ de overwinning van Mathieu van der Poel tijdens de Giro d’Italia werd besproken. Nieuwkomer Podimo behaalde in de maand mei 20% van de online bezoeken van podcasts.

Het toevoegen van commerciële podcasts van de online metingen in GXL is waardevol om het kunnen plannen op zowel klassieke radio als digital audio inclusief podcasts. 

Online-bereikcijfers-GfK-GXL-DAM

3 maanden geleden

Coca-Cola is opnieuw het meest gekozen merk door Belgische gezinnen

Stabiele top van meest gekozen merken

Leuven, 8 juni 2022, Zowel wereldwijd als in België is Coca-Cola opnieuw het meest gekozen merk. De Belgische gezinnen beslisten samen zo’n 52 miljoen keer om het frisdrankmerk in hun winkelkar te leggen. Lay’s en LU vervolledigen de top 3.

Het aankoopgedrag van de Belgische gezinnen stabiliseert opnieuw sinds de uitbraak van COVID-19. De omzetstijging in de FMCG-markt zorgde ervoor dat maar liefst 2 van de 3 A-merken vaker gekozen werd tijdens de pandemie. Gezinnen zochten in eerste instantie naar betrouwbaarheid, die ze vooral terugvonden bij de grote bekende merken.

In 2021 shift het aankoopgedrag opnieuw naar een situatie die meer lijkt op die van het pre-coronatijdperk. 55% van de merken werd vaker gekozen door de Belgische gezinnen, maar dat is toch opvallend minder dan een jaar geleden. Bovendien verliezen de grote merken hun voorsprong en kiezen de Belgen vooral terug meer voor de kleinere merken. Dat bepaalt GfK op basis van Consumer Reach Points (CRP), wat drie parameters omvat: de populatiegrootte, het relatieve aantal kopende gezinnen en hun aankoopfrequentie in elk productsegment.

Op basis van de CRP is Coca-Cola net zoals vorig jaar opnieuw het meest gekozen merk bij de Belgische gezinnen, die opnieuw 52 miljoen keer de keuze voor het populaire frisdrankmerk maakten. Dankzij een status quo in een stabiele markt, behoudt Coca-Cola zijn voorsprong op de competitie. De tweede plaats is opnieuw weggelegd voor Lay’s, dat in 47 miljoen beslissingsmomenten verkozen werd. LU, Côte D’Or en Lotus vervolledigen de top 5.

Wil je meer weten over het onderzoek en de resultaten, kijk dan even op de MOST CHOSEN BRANDS webpagina. Heeft u vragen, neem dan contact op met Dimitri Leys (dimitri.leys@gfk.com).

Over GfK 

GfK verbindt gegevens en wetenschap. Innovatieve onderzoeksoplossingen bieden antwoorden op belangrijke zakelijke vragen rond consumenten, markten, merken en media - nu en in de toekomst. Als onderzoek - en analysepartner belooft GfK zijn klanten over de hele wereld "Growth from Knowledge"

4 maanden geleden