Zorgbeweging Samen Beslissen groeit en sluit 7 nieuwe zorgpartners aan

19-01-2022 07:00 | 5 maanden geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
Counter Collective

Dat Samen Beslissen in de zorg belangrijk is, onderstreept de gelijknamige landelijke campagne die op 6 september 2021 is gelanceerd. In samenwerking met 15 verschillende partners uit de zorg is uitgebreid aandacht gevraagd voor dit onderwerp in een campagne die zich richt op zorggebruikers én zorgverleners. De eerste fase van deze 16-maanden durende campagne heeft veel mensen bereikt en leidde tot grote interesse bij andere organisaties uit de zorg. Met als gevolg dat de verenigingen van bedrijfsartsen, apothekers, ggz-professionals, ggz-patiënten, tandartsen, kraamzorg en verloskundigen zich vanaf januari 2022 ook aansluiten bij deze beweging.

Om tot de beste zorg te komen, hebben zorgverlener en patiënt elkaar nodig. Want door samen te beslissen zijn mensen meer tevreden over de zorg en ondersteuning en houden zij zich beter aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. Helaas is Samen Beslissen in de zorg nu nog te weinig ‘samen’. Zo overschatten zorgverleners de mate waarin zij samen beslissen en maakt 7 op de 10 een voorselectie van behandelmogelijkheden. Daarnaast zegt 46 procent van de zorgverleners dat zij met de patiënt samen de beslissing nemen. Slechts 37 procent van de patiënten ervaart dit ook zo. Er is ruimte voor verbetering als het gaat om Samen Beslissen. Daar zijn de nieuwe partners het mee eens. Vanaf januari 2022 sluiten daarom de volgende nieuwe partners zich aan: Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie, Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde, Akwa GGZ alliantie kwaliteit in de geestelijke gezondheidszorg, MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde, Bo Geboortezorg en de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen.

“Juist tijdens een behandeling kan werk een positief effect hebben”

Samen Beslissen speelt ook bij bedrijfsartsen en hun patiënten. “Werk is bij uitstek een belangrijk thema bij mensen die zorg krijgen of onder behandeling staan”, zegt Gertjan Beens van de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB). “Werk zorgt onder andere voor sociale contacten, betekenis en structuur. Als je ziek bent en werken niet meer gaat, dan vallen die elementen weg. Dat heeft veel impact. Juist tijdens een behandeling kan werk een positief effect hebben. De bedrijfsarts kan de werkende bijvoorbeeld adviseren over de gevolgen van de behandeling voor het werk en welke vragen te stellen aan de behandelend specialist. Zo kunnen zorgverlener en zorggebruiker samen antwoord geven op wat wel mogelijk is en in overleg de inhoud en de intensiteit van het werk bepalen. Dit is Samen Beslissen tussen bedrijfsartsen en hun patiënten in de praktijk.”

Samen Beslissen in de apotheek

De bijna 2.000 apotheken in Nederland worden jaarlijks zo‘n 32 miljoen keer bezocht door patiënten. Samen Beslissen draagt onder andere bij aan een hogere therapietrouw van de patiënt. Belangrijk bij bijvoorbeeld het innemen van medicijnen. Zodoende komt ook een apotheker in situaties waar er samen beslist moet worden. Aris Prins, voorzitter bij apothekersorganisatie KNMP: ”In de apotheek kan dat bijvoorbeeld tijdens een farmaceutisch consult. Dit is het gesprek tussen de patiënt en de apotheker, waarin de zorgvragen en - behoeften van de patiënt worden besproken. Het is belangrijk dat dit gesprek plaatsvindt op basis van wederzijds vertrouwen en resulteert in een gezamenlijk besluit. Veel patiënten hebben behoefte aan samen met de apotheker beslissen over de best mogelijke behandeling, zeker wanneer zij chronisch medicijnen gebruiken. “Zo kan er samen beslist worden over welk medicijn het best bij iemands situatie past. Prins: “Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop medicatie moet worden ingenomen of toegediend, de frequentie en eventuele bijwerkingen.”

Over de campagne Samen Beslissen

De campagne Samen Beslissen is een initiatief van het programma Uitkomstgerichte Zorg. Dit programma zet zich binnen de medisch-specialistische zorg in voor meer inzicht in zorguitkomsten en voor meer Samen Beslissen. De campagne is gestart binnen de medisch-specialistische zorg, huisartsenzorg, paramedische zorg en wijkverpleging. De komende anderhalf jaar spreken deze vier sectoren dezelfde taal als het om Samen Beslissen gaat. Een mooi signaal naar patienten en clienten. Samen Beslissen is overal belangrijk. Of men nou naar de huisarts, het ziekenhuis, een paramedische zorgverlener gaat of thuis zorg ontvangt.

EINDE PERSBERICHT

Counter Collective
plaats:
Utrecht
website:
https://begineengoedgesprek.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

Auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer, ondanks voornemens

Fiets naar je werk-dag (19 mei 2022)

Highlights uit het ALD Fietsonderzoek: 

  • 54 procent zou het liefste met fiets, e-bike of speed pedelec van en naar het werk reizen
  • Realiteit is dat 53 procent de auto gebruikt voor woon-werkverkeer
  • 18 procent fietst dagelijks naar het werk, in 2021 had 23 procent het voornemen dit te gaan doen
  • 42 procent van de werkende Nederlanders fietst nooit naar het werk
  • Vitaliteit blijft beste motivatie om te fietsen, covid-19 verdwenen uit de lijst

Vorig jaar leek het erop dat Nederlanders steeds vaker op de fiets naar het werk gingen, of het in elk geval voornemens waren. Dit jaar laten de cijfers in het fietsonderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive toch een daling zien. Het aantal Nederlanders dat dagelijks naar het werk fietst, is namelijk zelfs onder het niveau van voordat corona zijn intrede deed (19% in 2020). Dit terwijl bewegen en fit worden nog steeds de grootste motivaties zijn om de fiets te kiezen voor woon-werkverkeer.

Voor het derde jaar op rij heeft ALD Automotive – in aanloop naar Fiets naar je Werk-dag op 19 mei 2022 – onderzoek gedaan onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer. Bij de vraag welk vervoersmiddel werkende Nederlanders het liefste zouden gebruiken om van en naar het werk te gaan is weer de fiets, e-bike of speed pedelec zeer populair. Meer dan de helft (54 procent) verkiest de tweewieler boven de auto (36 procent) of het openbaar vervoer (10 procent). Deze cijfers liggen in lijn met vorig jaar toen ALD Automotive vroeg welk vervoersmiddel post-covid de voorkeur zou hebben (2021: fiets/e-bike/speed pedelec 54 procent, auto 37 procent en het ov 9 procent).

Toch weer vaker de auto in

Maar nu alle coronamaatregelen opgeheven zijn en mensen minder vaak of helemaal niet meer thuiswerken, blijken oude gewoontes toch weer de overhand te krijgen. De afstand van huis naar het werk wordt als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken, dat geldt voor 63% van de niet fietsende respondenten.

In de 2021 editie van het fietsonderzoek gaf 23 procent van de Nederlanders aan na de covid-lockdowns dagelijks naar het werk te zullen gaan fietsen. Momenteel fietst nog maar 18 procent elke dag naar het werk. 

Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive: “Echter, nog steeds werken niet alle mensen weer fulltime op kantoor. Opvallend vinden wij vooral het aandeel Nederlanders dat nu aangeeft helemaal nooit naar het werk te fietsen. Dat is 42 procent, terwijl vorig jaar dit werd ingeschat op 27% in de post-lockdownsituatie. Tezamen met het feit dat 53 procent met de auto naar het werk gaat, lijkt het erop dat mensen weer in oude gewoontes vervallen.”

Corona niet langer reden om te fietsen

De redenen om naar het werk te willen fietsen zijn vrijwel onveranderd ten opzichte van de eerdere fietsonderzoeken. Fitter zijn en meer bewegen zijn nog steeds hoofdredenen om de fiets of e-bike te gebruiken voor woon-werkverkeer. “Maar er is wel een lichte daling van 9 procent te zien ten opzichte van vorig jaar. Dat fietsen goedkoper en een duurzamer alternatief voor de auto is, is als motivatie juist iets in populariteit gestegen”, zegt Lonneke van der Horst. Het mijden van de spits is gedaald als reden om te fietsen en corona als motivatie is verdwenen uit de lijst. Ook is de groep die heel stellig geen reden ziet om naar het werk te fietsen gestegen.

 

E-bike nog vaker in het straatbeeld

In 2020 gaf 43 procent van de werkende Nederlanders bij voorkeur een e-bike te willen gebruiken voor woon-werkverkeer. Inmiddels is dit al gegroeid naar 52 procent. De gewone stadsfiets heeft hierbij iets in populariteit moeten inleveren. Ook als we naar fietsbezit kijken, is de groep Nederlanders die een e-bike hebben gestegen van 26 procent in 2021 naar 30 procent in 2022.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

[einde bericht]

 

1 maand geleden

Peiling: studenten zijn corona vergeten en gaan los op festivals

Vieze WC’s en lange wachtrijen grootste ergernissen

Ruim driekwart van de studenten gaat dit jaar naar een festival of overweegt te gaan. Ze hebben in twee jaar coronapandemie vooral het losgaan (26 procent) en samenzijn met mensen (26 procent) gemist. Dit blijkt uit de peiling die voor het tweede jaar op rij is gedaan door studentenplatform StudeerSnel.nl, in het buitenland bekend als StuDocu, onder 560 studenten. Bij het plannen van hun festivals blijken studenten totaal geen rekening meer te houden met corona: voor tachtig procent is het geen issue meer. Dat ze als gevolg van corona en inflatie meer moeten betalen voor hun ticket is voor meer dan de helft ook geen probleem. 

Het overgrote deel van de studenten houdt helemaal geen rekening meer met corona bij het plannen van het festivalseizoen. Slechts eenvijfde is nog voorzichtig en gaat naar minder festivals, boekt last-minute of minder tickets omdat ze geen gedoe willen met refunds. 

Losgaan, maar wel op goede muziek

Ruim zestig procent heeft één of meerdere tickets gekocht voor dit festivalseizoen. Ze willen vooral losgaan en samenzijn met andere mensen. Na twee jaar thuiszitten zijn tickets overduidelijk gewild, ziet ook kaartverkoopsysteem Eventix. William Kruidhof, brand,- marketing director: “Festivals verkopen over het algemeen goed. Veel bezoekers hebben kaartjes voor dit jaar doordat ze de afgelopen twee jaar na annulering van veel festivals kozen om hun tickets door te zetten naar de eerstvolgende editie. Hierdoor was 60 to 70% van de meeste festivals al uitverkocht voordat de kaartverkoop in 2022 startte. Dit zorgt er voor de vraag automatisch wat hoger komt te liggen. Bezoekers lijken sowieso de verloren tijd te willen inhalen.” 

Het is vooral de line-up die bepaalt op welk festival dat gaat gebeuren (65 procent). Ruim de helft (53 procent) maakt het niet zoveel uit naar welk festival ze gaan, zolang ze maar met vrienden zijn. Daarna komen prijs en locatie in beeld (respectievelijk 49 en 45 procent). 

Leuk zo’n festival, maar dit kunnen studenten missen als kiespijn

De vieze wc’s en hun wachtrijen staan met stip bovenaan het lijstje van ergernissen op festivals. Ook de rij voor een hapje of een drankje kan ruim veertig procent missen als kiespijn. Vervelende mensen door te veel drank of drugs, gebruik van muntjes of het kwijtraken van vrienden worden door 30 tot 40 procent van de respondenten genoemd. Te weinig slaap, van het ene optreden naar het andere lopen en de kwaliteit van de douches of de tent opzetten bij een meerdaags festival deert de studenten een stuk minder.

Corona, wat is dat?

Waar 42 procent de studenten zich vorig jaar vlak voor de vermeende Summer of Love nog zorgen maakte om de hygiëne op festivals, vindt nu 32 procent algemene hygiënemaatregelen en goede ventilatie voldoende. Vorig jaar wilde 42 procent het vaccinatiepaspoort verplichten op festivals. Nu geeft slechts negen procent de voorkeur aan 1G of een QR-code check.

Eurootje meer of minder

Opvallend veel studenten zijn bereid meer te betalen voor hun festivalticket. De prijzen liggen over de hele linie wat hoger dan voor corona. Bijna de helft (48 procent) wil best tot 25 procent meer betalen. Dit zal vooral te maken hebben met het feit dat het eindelijk weer kan. Robin Sandifort, Marketing Manager van een Utrechtse evenementenorganisatie: “We hebben volgende week de eerste grote productie op de planning staan en zijn blij dat er weer volop genoten kan worden op festivals. Dat bezoekers bereid zijn iets meer te betalen is goed nieuws voor alle festivalorganisatoren die door de inflatie de kosten voor materiaal en personeel zien toenemen.” Maar niet iedereen is bereid om dieper in de buidel te tasten voor een festivalticket: 47 procent wil niets meer betalen dan voorheen. In 2021 was een groter deel van de respondenten bereid meer te betalen; slechts 36 procent wilde niet meer betalen.

Monday Blues

Bijna tweevijfde van de studenten geeft aan na een feestweekend op maandag en soms meerdere dagen nog bij te moeten komen. Doordat veel festivals overdag plaatsvinden en om 23:00 uur zijn afgelopen, zit ruim zestig procent maandag fris en fruitig in de collegebanken (of achter het scherm).

Over StudeerSnel.nl 

StudeerSnel, in het buitenland actief onder de naam StuDocu, is een van origine Nederlands platform dat wereldwijd is uitgegroeid tot een community met internationale allure. Het behoort tot de top 2 van wereldwijde EdTech platformen. Momenteel gebruiken elke maand zo’n 20 miljoen studenten StudeerSnel om toegang te krijgen tot hoogwaardig studiemateriaal. Studenten van meer dan 2.000 universiteiten stellen de beste documenten beschikbaar om te bekijken of te downloaden. De visie van StudeerSnel is alle studenten wereldwijd te helpen een eerlijk speelveld te creëren door iedereen toegang te geven tot dezelfde documenten, ook docenten, en het onderwijs naar een hoger te niveau tillen. www.studeersnel.nl

 

1 maand geleden

YouTuber Kwebbelkop lanceert NFT-platform LaunchMyNFT met debuut token $MYNFT

  • Met LaunchMyNFT wil Kwebbelkop het genereren van NFTs voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk maken.

  • Partners als Animoca Brands, Binance Labs en eToro geloven in het platform, samen zijn de crypto giganten goed voor een investering van bijna twee miljoen dollar

  • De lancering wordt gevierd met de introductie van een nieuwe token: $MYNFT

  • In de testfase van het platform zijn één miljoen NFTs gecreëerd door 200.000 unieke gebruikers. Per dag wordt voor 200.000 dollar aan NFTs verkocht en komen er tien- tot twintigduizend aanmeldingen bij.

Kwebbelkop, met 15 miljoen volgers één van de grootste YouTubers van Nederland, kondigt de officiële lancering van LaunchMyNFT aan. Samen met twee businesspartners, Suraj Patel en Christopher R. Dawe, lanceert hij zijn geesteskind. Het is het eerste, en enige, creator-to-customer platform dat het voor gebruikers gemakkelijk maakt om willekeurig gegenereerde NFTs te creëren en direct te verkopen. De officiële lancering van LaunchMyNFT wordt gevierd met de introductie van een nieuwe token: $MYNFT.

Non-Fungible Tokens (NFTs), simpel gezegd eigendomsbewijzen van digitale items, hebben eind 2021 een vlucht genomen toen de grootste merken wereldwijd doorhadden welke rol de digitale assets kunnen spelen. Toch blijft het voor velen lastig zich in deze technische wereld met veel afkortingen wegwijs te maken. Kwebbelkop: “Het maken van NFTs is ingewikkeld, kost veel tijd en geld en is daardoor slechts voor een klein groepje mensen toegankelijk. Daar willen wij met LaunchMyNFT verandering in brengen.” LaunchMyNFT is een veilig en voordelig creator-to-customer platform dat het creëren, minten en verkopen van NFTs en NFT-collecties voor iedereen toegankelijk maakt.

Nieuwe token $MYNFT

De testfase van het platform is zeer succesvol verlopen. Vanaf de lancering eind november zijn er in minder dan twee maanden tijd één miljoen NFTs gecreëerd door meer dan 200.000 unieke gebruikers. Per dag wordt er al ter waarde van $200.000 aan NFTs verkocht via het platform. Elke dag krijgt het platform er zo’n 10.000 tot 20.000 unieke gebruikers bij. “Nu is het tijd om het platform officieel te lanceren met de aankondiging van onze token met de naam $MYNFT. Door te investeren in het token kun je extra functies op het platform ontgrendelen. Kopers krijgen toegang tot loyaliteits-, lidmaatschaps- en cashback programma's en profiteren van verlaagde tarieven”, zegt Kwebbelkop. Het doel is om eind dit jaar één miljoen unieke gebruikers naar het platform te trekken en meer dan 100 miljoen NFTs te hebben gecreëerd.

Gemakkelijk NFTs ‘minten’

Het platform is vernieuwend in de manier hoe het gebruikers helpt om NFTs te ‘minten’, oftewel te creëren. Vervolgens voorziet LaunchMyNFT ook bij de eerste verkoop van de NFTs. Waar het op andere platformen mogelijk is om één NFT tegelijk te maken, is het met LaunchMyNFT mogelijk om 10.000 NFTs tegelijk te ‘minten’. Kwebbelkop: “Zodra een NFT is gecreëerd, is het beschikbaar voor andere NFT-marktplaatsen. Je kunt het vergelijken met het atelier van een schilder - dat zijn wij - daarna wordt het schilderij verkocht op een veiling.”

Investeerders

LaunchMyNFT heeft $1,975 miljoen opgehaald in een privé-tokenverkoop en wordt ondersteund door veel investeerders waaronder crypto giganten als Binance Labs, Animoca Brands en eToro. Mor Assia, Founding Partner en Co-CEO van iAngels, over de investering: "Crypto wordt snel mainstream en NFTs, via kunst, muziek en gaming, stimuleren dit. We hebben geïnvesteerd in LaunchMyNFT omdat het deze trend stimuleert en dankzij de kant-en-klare oplossing wordt elke maker in staat gesteld zijn kunst om te zetten in NFTs. Zo wordt er een brug geslagen tussen makers en de crypto-economie. Een oplossing als LaunchMyNFT verkort de time-to-market van artiesten en stelt hen in staat zich te focussen op het creatieve aspect.”

Over Kwebbelkop

Jordi van den Bussche, beter bekend als Kwebbelkop, maakt Engelstalige Youtube content waarin hij commentaar geeft op videogames. Naast het hoofdaccount waar hij meer dan 15 miljoen volgers heeft en meer dan 6,6 miljard views, heeft hij ook een tweede account genaamd “Kwebbelcop” wat goed is voor 1,3 miljoen volgers. Ook is de Youtuber actief op Twitter met het account Bored Ape #2323 waar hij zijn meer dan 400.000 volgers informeert over NFT- en de Metaverse-ruimte. Met de oprichting van LaunchMyNFT stort Kwebbelkop zich definitief op de alsmaar groeiende wereldwijde markt van NFTs. 

Over Suraj Patel

Medeoprichter van het platform Suraj Patel is de directeur van Appsus development, een toonaangevend bedrijf voor digitale oplossingen dat zich richt op bio-informatica, kunstmatige intelligentie en cryptografische blockchain-technologie. Hij richt zich momenteel op Web3-integratie en is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van slimme contracten, computer codes die de uitvoering van overeenkomsten vereenvoudigen en een tussenpersoon overbodig maakt. Neem bijvoorbeeld bezorgservices: een slim contract kan automatisch geld overmaken naar een koerier zodra een pakket is bezorgd.

Over Christopher R. Dawe

Christopher R. Dawe is een ondernemer die samenwerkt met de Verenigde Naties om blockchain- en cryptocurrency-oplossingen voor vluchtelingen te implementeren. Daarnaast is hij adviseur en bestuurslid van verschillende blockchain startups. Ook is hij gastheer van de populaire virtuele conferentie BlockDown waar hij interviews houdt met crypto-, blockchain- en tech-influencers.

5 maanden geleden

Wat willen studenten? Liever naar de kroeg dan fysiek onderwijs

In aanloop naar de persconferentie van vanavond en in afwachting van de versoepelingen die daar officieel bekend worden gemaakt, stelde StudeerSnel.nl drie korte vragen aan studenten die gebruik maken van het platform. Welke sector zien studenten het liefst opengaan en aan welke maatregelen zijn zij bereid zich te houden zodat het onderwijs weer open kan? Ook is er gevraagd naar het vertrouwen in Ernst Kuipers. 

Horeca open op 1, onderwijs en sport op 2

Op de vraag welke sector studenten het liefst zien heropenen, scoort de horeca het hoogst. Een derde van de studenten zet deze sector op de eerste plek (33%). Op de tweede plek staan universiteiten en hogescholen (26%), een close call met de sportscholen (25%). Aan winkelen (13%) en een bezoek brengen aan bijvoorbeeld de kapper (3%) hechten studenten minder waarde. 

Voorwaarden openen onderwijs

Uit de ‘gelekte’ berichtgevingen blijkt dat het hoger onderwijs weer open mag. Mogelijk gaat deze versoepeling samen met voorwaarden waar studenten zich aan moeten houden. StudeerSnel.nl vroeg studenten aan welke voorwaarden zij bereid zijn zich te houden.

De meeste studenten zien de mix van on- en offline onderwijs als meest kansrijke optie. Maar liefst 69% kan zich in deze voorwaarde vinden. Ook vindt 57% het geen probleem om afstand te houden tot anderen en is 52% bereid een niet-medisch mondmasker te dragen.

Minder draagvlak is er voor het dragen van een medisch mondmasker (42%). Nog veel minder enthousiast zijn zij over preventief zelftesten. Slecht een kleine 7% is bereid dit te doen om weer fysiek onderwijs te kunnen volgen.

Nieuwsgierig naar nieuwe opzet persco

Tot slot vroeg StudeerSnel.nl wat studenten van onze nieuwe minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers verwachten. 21% heeft nu al meer vertrouwen in Kuipers dan in Hugo de Jonge. Maar 17% vreest wel dat Kuipers voorzichtiger zal zijn met het versoepelen van maatregelen dan zijn voorganger. Studenten zijn vooral benieuwd naar de nieuwe opzet van de persconferentie. De helft geeft aan nieuwsgierig te zijn naar het scherm waarmee Ernst Kuipers toelichting geeft op de maatregelen. 12% van de studenten gaat Hugo de Jonge missen. 

 

5 maanden geleden

ALD voorstel voor overname van LeasePlan

Oprichting van een toonaangevende wereldspeler in mobiliteit

  • ALD TEKENT EEN MEMORANDUM VAN OVEREENSTEMMING VOOR 100% OVERNAME VAN LEASEPLAN, HET CONSORTIUM GELEID DOOR TDR CAPITAL.

  • DE VOORGESTELDE OVERNAME VAN LEASEPLAN ZAL VOOR EEN TOTAALBEDRAG VAN EUR 4,9 MILJARD (1) EFFECTIEF WORDEN GEMAAKT VIA EEN COMBINATIE VAN CONTANT GELD EN AANDELEN.

  • BIJ SLUITING, VERWACHT TEGEN EIND 2022, ZOU SOCIETE GENERALE EIGENAAR ZIJN VAN C. 53% VAN DE “NewALD”, LEASEPLAN AANDEELHOUDERS HEBBEN DAN EEN BEZIT VAN 30,75% (2). 

  • SOCIETE-GENERALE WIL OP LANGE TERMIJN MEERDERHEIDSAANDEELHOUDER VAN NewALD BLIJVEN

  • NewALD WORDT HIERMEE EEN TOONAANGEVENDE WERELDWIJDE MOBILITEITSSPELER, KRACHTIG GEPOSITIONEERD OM DE DIGITALE TRANSFORMATIE VAN DE INDUSTRIE TE LEIDEN EN DE MOBILITEITSSECTOR TE DOEN GROEIEN

  • NewALD ZAL BELANGRIJKE WAARDE VOOR AANDEELHOUDERS GENEREREN, DANKZIJ SCHAALVERGROTING EN SYNERGIE

LeasePlan is een van 's werelds toonaangevende mobiliteitsbedrijven qua vlootomvang (totale vloot van 1,8 miljoen (3) voertuigen), met een wereldwijd en uitgebreid aanbod en daarmee perfect geschikt voor ALD Automotive om de transformatie van de mobiliteitssector vorm te geven. ALD Automotive telt 1,68 miljoen voertuigen. 

De voorgestelde combinatie van leasemaatschappij ALD en LeasePlan in NewALD gaat uit van synergie en biedt de mogelijkheid om de capaciteiten van de twee bedrijven onderling te benutten. Als een toonaangevende wereldwijde speler op het gebied van mobiliteit, zal NewALD kunnen profiteren van een snelgroeiende markt die wordt gedreven door sterke onderliggende megatrends, waaronder de:

  • Verschuiving van eigendom naar gebruik op alle fronten: B2B, B2C en B2E (4)

  • Datagedreven digitale transformatie van de mobiliteitsindustrie

  • Transitie naar emissievrije en duurzame mobiliteit 

Deze deal biedt een grote stap voor ALD die NewALD klaarmaakt voor een lange termijn groei van de vloot van ten minste 6% per jaar. NewALD streeft naar een verbetering van de cost-income ratio (5) tot c. 45% tegen 2025, waarmee het zijn positie als best-in-class in de branche bevestigt. De transactie levert naar verwachting operationele en inkoopsynergieën op van EUR 380 miljoen per jaar, dit voor belastingen.

Tim Albertsen, Chief Executive Officer van ALD, zegt:

“Vandaag is het begin van een nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis als een eerste stap naar het creëren van NewALD. In de context van de huidige transformatie van de automotive- en mobiliteitssector, die in een ongekend tempo plaatsvindt, is deze voorgestelde transactie van groot belang voor het creëren van een toonaangevende wereldspeler in mobiliteit. Door de meerdere sterke punten van ALD en LeasePlan te combineren, groter te worden, onze digitale krachten te bundelen en een toonaangevende leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen te creëren, kunnen wij onze sector transformeren. Zo brengen wij ons in de positie om ons uitgebreide klantenbestand van nog betere oplossingen te voorzien. Deze transactie creëert meerdere kansen voor de gezamenlijke managementteams en talenten van beide bedrijven in verschillende landen en markten. Dit geldt ook voor onze focus op duurzaamheid met een duidelijk doel naar emissievrije mobiliteit en niet in de laatste plaats een sterk aandeelhoudersrendement. We zijn allemaal erg enthousiast over het vooruitzicht om deel uit te maken van deze nieuwe onderneming.”

Het volledige bericht van ALD SA staat hier.

6 maanden geleden

Ruim helft van studenten last van stress door bijbaan

Start BeZenwithZenjob-campagne; IJsbad workshop door Laura en Isabelle Hof

Bijbaantjes zijn essentieel voor studenten. Het niet hebben, het zoeken naar en ook het beginnen aan een nieuwe bijbaan veroorzaakt allemaal stress bij studenten. Dit blijkt uit onderzoek door StudeerSnel.nl en Zenjob. Zenjob vindt dat studenten zich moeten kunnen concentreren op hun studie in plaats van zich zorgen te maken over hun baan. Daarom lanceerde de digitale uitzenddienst vandaag de BeZenwithZenjob-campagne, waarbij studenten kans maken op een IJsbad workshop door Laura en Isabelle Hof. Zo kunnen ze even ontstressen en krijgen ze tips hoe ze dit zelf in het dagelijks leven kunnen toepassen. Voor 67 procent is sporten of een ijsbad dé manier om van stress af te komen. Maar studenten blijven studenten; dertig procent kiest voor enige vorm van genotsmiddelen om dit te doen. 

Bijbanen leveren studenten stress op. Het kost vooral te veel tijd en gaat ten koste van de studieresultaten. Dit blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door StudeerSnel onder 553 studenten. Een kwart van de respondenten vindt dat de bijbaan te veel tijd kost. Het levert ze ook nog eens te weinig op, aldus vijftien procent. Stress door hun bijbaantjes kan ook andere oorzaken hebben. Voor zo’n twaalf procent wordt er teveel gevraagd, biedt het te weinig afwisseling of is het niet flexibel genoeg. Maar het niet hebben ervan is nog erger. Dat zou voor negen van de tien extra stress opleveren. 

Bas Geluk, Country Manager Zenjob Nederland: “Het blijkt maar weer hoe belangrijk bijbanen zijn, maar ook dat het een bepaalde druk oplevert. Die stress willen we zoveel mogelijk wegnemen. Zo kunnen studenten en andere side-jobbers hun deeltijdbanen bij ons zó indelen dat het past in hun drukke - of juist meer rustige - schema's. Met deze specifieke eindejaarscampagne met een IJsbad meditatie willen we nog wat extra’s doen.”

Bijbaan is essentieel

Een bijbaan is voor studenten duidelijk essentieel. Slechts een op de tien zegt geen bijbaan nodig te hebben. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna 40 procent verwacht dat de studieschuld twee keer zo hoog zal zijn dan gemiddeld. Om dit enigszins te beperken werkt bijna iedereen erbij naast de studie. Ruim tweederde zou zonder dan ook niet rondkomen of geen leuke dingen kunnen doen. Voor 65 procent van de studenten blijkt een bijbaan immers de helft tot het volledige maandelijks besteedbare inkomen op te leveren.

Studieresultaten lijden eronder

Bijbanen zijn dus hard nodig, maar hebben een negatieve Invloed op de studieresultaten; bijna tweederde kan erdoor te weinig tijd besteden aan de studie. Ook het zoeken naar en beginnen aan een bijbaan vindt tweederde stressvol. 

Afkomen van de stress

Om van de veroorzaakte stress af te komen kiest 67 procent voor een gezonde optie, waaronder sporten of een ijsbad. Ademhalingsoefeningen en meditatie zijn populair. Maar studenten blijven studenten; 30 procent kiest voor enige vorm van genotsmiddelen. 

Campagne #BeZenwithZenjob

Een nieuwe baan stressvol? Niet bij Zenjob. Vandaag start de social campagne op Instagram #BeZenwithZenjob. Het uitzendbureau wil de stress wegnemen en door je aan te melden tussen 13 december en 1 januari maak je kans het nieuwe jaar fris te starten met een duik in het ijsbad. Op 6 januari vindt de ijsbad workshop door Laura en Isabella Hof plaats in Amsterdam.

6 maanden geleden