Verdere uitbreiding elektrische vloot DHL

11-10-2021 10:12 | 3 maanden geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
DHL Parcel (Netherlands) B.V

Utrecht, 11 oktober 2021: DHL Parcel heeft 400 Toyota’s Proace Electric toegevoegd aan zijn vloot. Daarmee komt het totale aantal elektrische voertuigen van DHL in Nederland uit op 1400 en DHL heeft daarmee de grootste elektrische vloot. De officiële overdracht vond plaats in Dordrecht waar DHL zijn negentiende, ook geheel duurzame, sorteercentrum voor pakketten bouwt. Wouter van Benten, CEO DHL Parcel Benelux ontmoette in Dordrecht Jan Christiaan Koenders, Managing Director Louwman & Parqui (Toyota Nederland). Wouter van Benten: “Deze toevoeging van 400 elektrische bestelauto’s past in ons beleid waar we maximaal CO2 reduceren en het restant volledig compenseren. In 2025 is ons hele wagenpark toegerust op elektrisch bezorgen in de wijken.”

Deze investering maakt deel uit van een uitgebreid programma van 350 miljoen euro dat gestoken wordt in elektrificatie van de vloot, duurzame bouw van sorteercentra en 26 nieuwe CityHubs.

DHL Parcel (Netherlands) B.V
plaats:
Utrecht
website:
https://www.dhlparcel.nl/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Na bestelauto’s nu ook vrachtwagens bij DHL elektrisch

  • 3 elektrische bakwagens voor palletvervoer in grote steden
  • Ruim 200 nieuwe trekkers en bakwagens op HVO
  • Complete dieselvloot versneld over op HVO

DHL Parcel zet verder in op duurzaam transport. Na de 1400 elektrische bestelauto’s die sinds dit najaar in woonwijken bezorgen, heeft DHL nu ook drie elektrische bakwagens in gebruik genomen. Een formaat waarvan er nog niet veel rijden in Nederland omdat de actieradius voor dit formaat transport nog achterblijft ten opzichte van kleinere voertuigen. DHL zet ze in voor de bevoorrading van CityHubs en het vervoer van palletzendingen voor zakelijke klanten in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. In die steden gelden steeds strengere milieunormen.

“DHL wacht niet totdat deze milieunormen daadwerkelijk worden geïmplementeerd, maar doet nu al ervaring op met elektrische voertuigen. Ook in dit zwaardere segment willen we voorop lopen”, verklaart Roelof Hofman, COO van DHL Parcel. De keuze is gevallen op de Volvo FL Electric waarmee DHL verwacht een actieradius van zo’n 240 kilometer te kunnen halen. Dat is ruim voldoende voor de trajecten waar deze specifiek ingezet worden.

Ruim 200 energiezuinige nieuw trucks

Naast de 3 elektrische bakwagens heeft DHL ook geïnvesteerd in 107 Volvo FM-trekkers, vier Volvo FM-bakwagens LZV en 88 Volvo FE-bakwagens. De ruim 200 voertuigen hebben een laag brandstofverbruik en rijden op HVO100-diesel wat tot 90% minder uitstoot dan reguliere diesel. Ze worden vooral ingezet voor de aan- en afvoer van de 16 sorteercentra en de 140 CityHubs verspreid over Nederland. 

Versneld over op HVO

Over langere afstanden is groot elektrisch vervoer nog even een stap te ver. HVO biedt hier als plantaardige, niet-fossiele brandstof voorlopig uitkomst. “We willen onze hele vloot zo snel mogelijk overschakelen op HVO-diesel, waardoor we toch tot 90% besparen op CO2-uitstoot. Dat past in ons beleid van maximaal reduceren. De overige 10% komt in aanmerking voor ons compensatiebeleid,” aldus Roelof Hofman. Om dit te kunnen realiseren in een bezorgnetwerk dat heel Nederland beslaat, moet het aantal HVO-tankstations versneld worden uitgebreid. DHL voert daarover overleg met brandstofleveranciers.

Fijne werkplek

Bij de keuze van de trekkers en bakwagens zijn ook de chauffeurs van DHL betrokken geweest. Zij testten verschillende modellen en bepaalden de extra’s waarmee de vrachtauto’s zijn uitgerust. Ook het goede zichtveld van de truck speelde een belangrijke rol in de keuze. In de cabine zijn de portieren en zijpanelen voorzien van extra ramen voor een beter overzicht en minder dode hoeken. Daarnaast zijn de trucks voorzien van camerasystemen voor een 270-graden beeld rond de truck. “Veiligheid van medeweggebruikers, zeker in het drukke stadsverkeer, staat voorop. Een goed overzicht is daarbij cruciaal”, stelt Roelof Hofman. 

1 maand geleden

DHL start met bouw klimaatneutrale CityHubs

Met het slaan van een groene heipaal in Almere is DHL Parcel gestart met de bouw van 26 nieuwe CityHubs voor zijn fijnmazige Nederlandse netwerk van in totaal 140 lokale vestigingen. De bouw en ingebruikname van deze hubs voor duurzame stedelijke distributie strekt zich uit over een periode tot einde 2023. Op de CityHub rijden bezorgers dagelijks circa 90 routes langs huishoudens, winkels en bedrijven. Dat gebeurt veelal met elektrische bestelauto’s en uiterlijk in 2025 zelfs helemaal uitstootvrij. 

26 nieuw te bouwen DHL CityHubs

De 26 nieuw te bouwen CityHubs (zie volledige lijst onderaan dit bericht) maken deel uit van een netwerk van 140 vestigingen. De CityHubs zijn gevestigd aan de rand van alle stedelijke gebieden, waarmee de 'last mile' op de meest efficiënte en duurzame manier kan worden uitgevoerd. Op een CityHub vertrekken gemiddeld 90 ritten per dag, waarvan 60 overdag en 30 in de avond, met korte routes met 100 tot 200 adressen. Korte routes stellen in staat snel te verduurzamen omdat ze met elektrische bestelauto's, cargo-fietsen of andere kleine voertuigen uitgevoerd kunnen worden. Alle nieuwbouw vindt plaats volgens de hoogste duurzaamheidsnormen van BREEAM. Alle nieuwbouw – ook deze CityHub in Almere - vindt plaats volgens de hoogste duurzaamheidsnormen van BREEAM. De gebouwen zijn gasloos, voorzien van zonnepanelen en er wordt gereden met een volledig elektrische vloot. Deze investering maakt deel uit van een uitgebreid programma van 350 miljoen euro.  

Grootste elektrische vloot

Recent breidde DHL zijn bezorgvloot uit met 500 auto’s waarmee het totale aantal elektrische bestelauto’s van DHL uitkomt op 1400; de grootste elektrische bezorgvloot van Nederland.

De 26 nieuw te bouwen CityHubs komen in de volgende plaatsen:

Almelo, Almere, Amsterdam, Amsterdam-Oost, Amsterdam-Zuid, Apeldoorn, Breda, Den Haag, Ede, Emmen, Geleen, Gouda/Waddinxveen, Groningen, Haarlem, Helmond, Hendrik Ido Ambacht, Hoofddorp, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaandam, en Zoetermeer.

3 maanden geleden

DHL Parcel investeert bedrijfsresultaat in uitbreiding en verduurzaming

  • Verdubbeling aantal e-Commerce pakketten in een jaar tijd

  • Omzet stijgt naar 1,1 miljard euro

  • Bedrijfsresultaat wordt grotendeels geherinvesteerd

  • 350 miljoen investering in 3 jaar in uitbreiding en verduurzaming van het netwerk 

  • Groei loon bezorgers naar 14,25 euro

  • CO2-neutrale consumentenbelevering 

Utrecht, juni 2021 – DHL Parcel heeft het aantal in Nederland verwerkte pakketten ruim zien verdubbelen naar meer dan 200 miljoen per jaar. In de eerste 4 maanden van dit jaar zette de groei in het e-commercesegment verder door en bedroeg deze meerdere weken tot 150 % ten opzichte van vorig jaar. Als tweede grote speler in de e-commerce bezorgmarkt groeit DHL daarmee naar een omzet van 1,1 miljard euro. Het goede bedrijfsresultaat wordt grotendeels aangewend voor uitbreiding en verduurzaming van het netwerk. 

DHL Parcel kondigt deze maand nieuwe investeringen aan van 350 miljoen voor de komende 3 jaar. Het gaat hier naast de twee eerder aangekondigde nieuwe centrale sorteercentra grotendeels om de bouw van 26 nieuwe CityHubs en de daarbij behorende elektrificatie van de bezorgvloot. Naast deze investeringen maakte DHL in mei bekend het loon van bezorgers in dienst van DHL te verhogen van 12 euro nu, naar 14 euro in 2024 en uiteindelijk naar 14,25 euro, CEO Wouter van Benten: ”DHL herinvesteert daarmee het grootste deel van zijn resultaat in verdere uitbreiding en verduurzaming van het pakketnetwerk. Met de salarisverhoging laten wij bovendien zien dat groei en een goed bedrijfsresultaat weerspiegeld mogen worden in de arbeidsvoorwaarden.”

26 nieuwe CO2-neutrale CityHubs

De 26 nieuw te bouwen CityHubs (zie volledige lijst onderaan dit bericht) maken deel uit van een netwerk van 136 vestigingen. De CityHubs zijn gevestigd aan de rand van alle stedelijke gebieden, waarmee de 'last mile' op de meest efficiënte en duurzame manier kan worden uitgevoerd. Op een CityHub vertrekken gemiddeld 90 ritten per dag, waarvan 60 overdag en 30 in de avond, met korte routes met 100 tot 200 adressen. Korte routes stellen in staat snel te verduurzamen omdat ze met elektrische bestelauto's, cargo-fietsen of andere kleine voertuigen uitgevoerd kunnen worden. Alle nieuwbouw vindt plaats volgens de hoogste duurzaamheidsnormen van BREEAM. De gebouwen zijn gasloos, voorzien van zonnepanelen en er wordt gereden met een volledig elektrische vloot.

De CO2-uitstoot per pakket komt daarmee op circa 300 gram; vergelijkbaar met de CO2-footprint van een kop koffie. Door middel van carbon pricing wordt deze CO2-uitstoot volledig, en in lijn met het klimaatakkoord van Parijs, gecompenseerd tegen ETS-prijzen. Deze zomer wordt de vloot opnieuw uitgebreid met 500 elektrische bestelauto’s, waarmee DHL met 1200 elektrische bussen de grootste vloot elektrische auto’s in Nederland heeft. In 2025 is de hele last mile vloot landelijk emissievrij. Onderzoek bestempelt online shoppen zeker niet als minder duurzaam dan fysiek winkelen en DHL gaat daar onder de noemer ‘maximaal reduceren en volledig compenseren’ dus nog een stap verder in.

Twee nieuwe sorteercentra

In oktober aanstaande opent in Utrecht een nieuw nationaal sorteercentrum. In mei ging in Dordrecht de eerste paal de grond in voor opnieuw een groot nationaal sorteercentrum dat in oktober 2022 opent. Met deze duurzame sorteercentra komt het totaal aantal sorteercentra in Nederland op 18.

Loonsprong voor bezorgers en maatschappelijke agenda

DHL Parcel werkt in de bezorging met een groot aandeel eigen bezorgers in loondienst. Het bezorgnetwerk is uitgegroeid tot een team van 7.500 bezorgers die dagelijks de meer dan een miljoen pakketten rondbrengen. Door de snelle groei en het goede bedrijfsresultaat is in overleg met FNV en CNV een proces in gang gezet om de arbeidsvoorwaarden van bezorgers mee te laten groeien. De pakketbezorgers maken een flinke loonsprong van 12 euro nu, naar 14 euro in 2024 en uiteindelijk naar 14,25 euro in 2025. Met de loonsverhoging van 6, 25% begin dit jaar komt de totale loonstijging op 25%. 

225 jaar sinds oprichting Van Gend & Loos

DHL Parcel vindt zijn roots in het Nederlandse Van Gend & Loos, dat precies 225 jaar geleden werd opgericht. In 2015 werden de activiteiten van Selektvracht binnen DHL geïntegreerd. Binnen de e-commerce activiteiten van de Deutsche Post DHL Group, het grootste logistieke concern ter wereld, is de Nederlandse tak wereldwijd inmiddels de tweede in omvang. 

--------------------------------------------

De 26 nieuw te bouwen CityHubs komen in de volgende plaatsen:

Almelo, Almere, Amsterdam, Amsterdam-Oost, Amsterdam-Zuid, Apeldoorn, Breda, Den Haag, Ede, Emmen, Geleen, Gouda/Waddinxveen, Groningen, Haarlem, Helmond, Hendrik Ido Ambacht, Hoofddorp, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zaandam, en Zoetermeer.

7 maanden geleden

DHL Express introduceert nieuwe cargofiets: de Chariot

Koeriers ontwikkelen nieuwe industriestandaard met Cargo Cycling

DHL heeft met fietsenproducent Cargo Cycling de bak van de Chariot cargofiets doorontwikkeld en de fiets volledig naar eigen wens ‘aangekleed’. De fiets wordt gezien als de nieuwe industriestandaard voor het bezorgen van pakketten per fiets. De Chariot, vernoemd naar de Romeinse strijdwagen, gaat de bestaande cargofietsen van DHL vervangen. Ontvangers van exprespakjes in onze hoofdstad hebben de primeur; vanaf deze week bezorgt DHL Express er pakjes mee in het centrum. In eerste fase worden 36 Chariots ingezet in ruim 6 steden waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Den Haag en Leiden.

DHL maakt al 20 jaar gebruik van de fiets en was eerder betrokken bij ontwerpen en modificaties, waaruit de Parcycle en Cubicycle voortkwamen. DHL fietskoeriers in Groningen en Utrecht werkten afgelopen maanden intensief samen met de ontwerpers van Cargo Cycling bij het ontwikkelen van hun ultieme bak voor klein formaat goederen, zoals pakketten. Deze nieuwe cargobike wordt nu door Cargo Cycling als nieuwe industriestandaard in de markt gezet. DHL koeriers leverden zelf de eerste schetsen van de bak op basis waarvan dit specifieke model ontworpen is. “De fiets is op 21 punten echt ontwikkeld om de fietskoerier optimaal zijn werk te kunnen laten doen. We denken dat de Chariot met zijn robuustheid en kwaliteit echt het verschil kan maken in de last-mile bezorging”, zegt Luuk Nijland van Cargo Cycling.

De Chariot is robuust en wendbaar tegelijk; de draaicirkel is 4,7 meter waardoor de koerier moeiteloos kan keren op straat. Ook heeft de fietskoerier rondom vrij zicht om contact te houden met andere weggebruikers. De bak zit achter de koerier en heeft een inhoud van 1500 liter; ter vergelijking: de Cubicycle die als voorganger kan worden gezien, kan 1000 liter vervoeren. De bak, voorzien van led-verlichting, heeft vakken die zelf in te delen zijn voor optimale belading en is toegankelijk via twee verstevigde zijdeuren, met nog een aparte lade voor kleine pakketjes. De bak is voorzien van dubbele elektrische sloten. De fiets is voorzien van een extra sterk en verlaagd stalen frame en heeft een krachtige trapondersteuning die een extra zetje geeft bij het wegrijden. Op het stuur zit een speciale houder voor een mobiele telefoon of scanner die ook de route naar de volgende stop duidelijk en veilig zichtbaar kan weergeven. Daarnaast heeft de Chariot loopstandondersteuning zodat de fietskoerier in voetgangersgebied eenvoudig met de fiets aan de hand kan lopen.

“Deze Chariot is een volgende grote stap op onze weg naar emissievrije bezorging”, zegt Ronald Leunisse, Managing Director van DHL Express Nederland. “Wereldwijd is DHL voorloper op het gebied van groene logistiek. In 2025 willen we 70% van onze eigen ‘first en last mile’ wereldwijd met schone voertuigen verzorgen zoals fietsen en elektrische auto’s. Een ambitieuze doelstelling die vraagt om slimme oplossingen. Deze Chariot is daar een goed voorbeeld van. Deze in Nederland ontwikkelde cargofiets gaat ook in andere landen ingezet worden. Een compliment aan iedereen die aan de ontwikkeling van deze Chariot heeft bijgedragen”. 

10 maanden geleden