Flevoland loopt achter bij registratie (land)bouwvoertuigen

03-09-2021 15:46 | 11 maanden geleden

Dit is een origineel bericht van
RDW

Oproep RDW: regel je registratie op tijd

Nog maar 34% van alle Flevolandse landbouwvoertuigen, rijdende werktuigen en hun getrokken materieel is geregistreerd. Dat blijkt uit de cijfers tot 1 september van de RDW. Daarmee loopt Flevoland behoorlijk achter op de rest van Nederland. In heel Nederland is ook nog maar een op de vier (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vooral de MMBS’en (werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen) blijven achter. Vanaf 1 januari 2022 moeten deze voertuigen geregistreerd zijn om nog op de weg te mogen.

Begin op tijd

De RDW roept eigenaren van deze voertuigen op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat online zonder keuring. “Voordat een eigenaar een voertuig kan registreren, moet hij of zij zelf een aantal gegevens verzamelen, zoals het chassisnummer, bouwjaar, merk, type en handelsbenaming”, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Die zijn soms lastig te vinden. Verdiep je daarom alvast in de materie en ga op zoek naar de gevraagde gegevens. Heb je die eenmaal paraat, dan is de registratie zelf niet zo moeilijk.”

67.000 kentekens in de zomer

In de eerste acht maanden zijn landelijk in totaal 231.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd, 42% van het verwachte totaal aantal voertuigen dat geregistreerd moet worden. Dat zijn 134.000 trekkers, 66.000 aanhangwagens en getrokken machines en 31.000 zogeheten ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS). De afgelopen twee maanden zijn 67.000 registraties gedaan. De RDW verwacht dat in totaal 550.000 trekkers, MMBS’en en getrokken materieel geregistreerd worden. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 1 januari 2022 niet meer de weg op.

Wachttijden

De RDW doet nu al een beroep op de eigenaren om wachttijden of teleurstelling te voorkomen. “Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat de meeste eigenaren hulp of advies nodig hebben bij de registratie. Die bieden we de eigenaren nu ook. Dat wordt lastiger als iedereen op het laatste moment belt. Als de wachttijden te ver oplopen, kunnen we bovendien niet garanderen dat we alle aanvragen goed kunnen afhandelen. Dan kan het gebeuren dat het kentekenbewijs niet voor 1 januari op de mat valt en je nog niet de weg op mag.”

Boete en keuring

Om nog op de openbare weg te mogen rijden, moeten trekkers en MMBS’en vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn. Dat kan nu op de website voor de RDW voor 18 euro. Zijn ze dat niet en komt de eigenaar toch op de openbare weg, dan riskeert hij een boete en zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd. Na 1 januari 2022 kan een trekker of MMBS alleen nog een kenteken krijgen met een keuring bij de RDW. De kosten daarvoor zijn minimaal 140 euro.

Zorgen over MMBS’en

Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) lopen achter in de registratie. Een kwart van de eigenaren weet nog niet dat ze hun voertuig moeten registreren, blijkt uit onderzoek van de RDW. “We denken dat eigenaren zich niet realiseren dat hun voertuig een MMBS is en dus geregistreerd moet worden”, voegt Van Dokkumburg toe. Het gaat om een enorm diverse groep voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers en heftrucks, maar ook toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Ook grote landbouwvoertuigen als zelfrijdende oogstmachines zijn MMBS’en. Met 31.000 registraties is nog geen kwart van de verwachte 130.000 voertuigen geregistreerd. In de bijlage staat het aantal ingediende registratieverzoeken bij de RDW tot 1 september 2021 ingedeeld per provincie.

Meer informatie krijgt u bij de afdeling Persvoorlichting van de RDW op persvoorlichting@rdw.nl of tel 079 345 8261. Diverse campagne- en beeldmateriaal vindt u op de sectie voor de pers op de website: www.rdw.nl/over-rdw/actue...

Andere persberichten van deze organisatie

Sinds jaren forse stijging voertuigdiefstal

In het eerste halfjaar van 2022 zijn 13% meer personenauto’s gestolen dan in de eerste zes maanden van 2021. Dat is de eerste stijging sinds 20 jaar. In totaal werden het eerste halfjaar 2900 personenauto’s gestolen.

 Toyota is voor de eerste keer het meest gestolen merk met 476 stuks. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, variërend van +21 tot +39%.

Motorfietsen (+ 39%), brom & snorfietsen (+38 %) en lichte bedrijfswagens (+ 32%) laten voor het eerst sinds jaren ook een forse toename in diefstallen zien.

 Oudere voertuigen en tweewielers populair

De stijging van personenautodiefstallen komt voor 28% voor rekening van voertuigen van 3, 4 en 5 jaar oud. In de categorie 0 tot 3 jaar oud, zijn er 63 voertuigen minder gestolen dan vorig jaar: hier lijkt de toegenomen connectiviteit en betere traceerbarheid een antidiefstal invloed te hebben.

40% van de brom- en snorfietsen en motorfietsen wordt in de 3 grote steden Den Haag, Rotterdam en Amsterdam gestolen. Dat mobiliteit en parkeren van tweewielers in grote steden makkelijker en goedkoper is stimuleert de vraag naar tweewielers en dat kan een mogelijke oorzaak zijn van de diefstaltoename.

Keyless-entry en alarmsysteem

“De laatste maanden van 2021 zagen we al een stijgende tendens die zich helaas heeft doorgezet.”, zegt manager LIV  Rudi Welling. “Deel van het probleem is dat voertuigen van 4 jaar en ouder met nieuwprijs onder de 50.000 €euro vaak geen extra alarmsysteem hebben en daardoor extra kwetsbaar zijn voor diefstal en autokraak. Keyless entry blijkt nog steeds bij veel merken eenvoudig te kraken. Een extra CCV goedgekeurd alarmsysteem monteren en een aanwezig keyless uit laten schakelen is de beste remedie.

De diefstaltoename van tweewielers is verontrustend. Ook hier geldt dat montage van een goedgekeurd alarmsysteem in combinatie met een extra slot, dat je vastmaakt aan een vast punt of speciale parkeersteun, diefstal zal tegengaan. Publiek private inzet op preventie maar ook opsporing is en blijft noodzakelijk.”.

3 weken geleden

Hogeschool Windesheim wint Self Driving Challenge 2022

De zelfrijdende kart van het studententeam uit Zwolle heeft vrijdag 10 juni voor het eerst goud behaald bij de Self Driving Challenge op het TT Junior Track in Assen. Het softwareteam uit Groningen werd tweede en het autotechniekteam uit Rotterdam nam de derde prijs in ontvangst.

De Self Driving Challenge 2022 is gewonnen door het studententeam uit Zwolle. Het team van de Windesheim lag zeven bochten voor op het Groningse team en pakte de felbegeerde titel. Het doel van de challenge was om een zelfrijdend voertuig foutloos in de snelste tijd over de baan te laten racen, of zover mogelijk, is de winnaar.

De winnaars zijn het team van Windesheim Hogeschool

Spannende race

Na een taaie kwalificatie kwam de autonoom rijdende kart tijdens de finale pas écht goed van zijn plek. Bij het ene team was het rennen om de kart bij te houden, bij het andere team sjokken. Maar snelheid was niet doorslaggevend voor de wedstrijd, net zoals de startpositie van de teams geen voorspeller van de winnaar bleek.

Zonnige uitslag

De kwalificatie van het winnende team verliep allesbehalve op rolletjes. Zwolle presteerde de woensdag voorafgaand aan de finale slechter dan de andere teams en kon de beruchte eerste bocht maar niet autonoom doorkomen met de kart. Tijdens de finale heeft team Windesheim zich daarom vooral gefocust op het halen van de eerste bocht. Toen dat was gelukt rolde de kart op hardloop snelheid zelfrijdend van de ene bocht naar de andere. De jury telde in totaal 14 behaalde bochten van de in totaal 23 bochten. Ook zat het weer hen mee tijdens de finale. Het Zwolse-model werkte namelijk het beste bij stevige bewolking, én die was er op de dag van de finale.

Donkere wolken

Voor de teams van de Hanzehogeschool en Hogeschool Rotterdam zat het weer tegen. Een beetje zon tijdens de finalerondes was welkom geweest. Voor beide teams was het weer slechter dan voor hun model ideaal was. De software was geoptimaliseerd voor betere weersomstandigheden. Die waren er helaas niet, waardoor de kart van beide teams wat weifelend de bochten doorkwam. Het team van de Hanzehogeschool kwam bij de kwalificatie tot bocht vijf en behaalde bij de finale bocht acht. Alsnog een hele verbetering. Het team van de Hogeschool uit Rotterdam kwam net voorbij bocht één, maar had significant minder ontwikkeltijd meegekregen vanuit de opleiding om de winnende oplossing te programmeren. Het resultaat van hen is daarom ook zeer knap te noemen.

Hoofdprijs

De winnaars van de challenge strijken niet alleen met de eer én een prachtige beker, maar krijgen ook een unieke automotive experience. ‘Functional Safety – How To Build Safer Cars’ is ze aangeboden door kennispartner Brace Automotive Development in Eindhoven.

Over de Self Driving Challenge

De RDW biedt met de Self Driving Challenge jong talent een half jaar lang de kans om hun skills op het gebied van smart mobility verder te ontwikkelen. Een uniek project, waarbij studententeams met elkaar de strijd aangaan door hun zelfrijdende voertuig te laten racen op het circuit. De ambitie van de Self Driving Challenge is om naast karts ook personenauto’s in te zetten, en dit project uit te laten groeien tot een wereldwijde challenge over drie continenten. 

Nieuwe directeur van de RDW Jantina Woudstra opent de Self Driving Challenge

Rol van de RDW

De RDW faciliteert de challenge en voorziet de deelnemende onderwijsinstellingen van de benodigde hard- en software. Daarnaast organiseert de RDW testdagen en online sessies waarin kennis en expertise wordt gedeeld. Een nieuwe lichting studenten zal volgend jaar verder bouwen aan de software die door de deelnemende studenten van dit jaar is neergezet.

Meewerken aan duurzaamheid en veiligheid van de intelligente auto van de toekomst?

Werk mee aan de toekomst en verleg samen met ons de grenzen van smart mobility! Nog voor de zomer organiseert de organisatie van de Self Driving Challenge voor geïnteresseerde onderwijsinstellingen en nieuwe (kennis)partners een informatiemiddag op het testcentrum van de RDW in Lelystad. Wil je dit bijwonen, stuur dan een e-mail naar René Hulshoff rhulshoff@rdw.nl

2 maanden geleden

RDW: ‘Noord-Brabant koploper elektrische auto’s’

In ons land zijn volgens de RDW in totaal 282.185 elektrische auto’s geregistreerd* en groeit het aantal registraties van elektrische auto’s vergeleken met benzine- en dieselauto's fors. De stijging van elektrische auto’s is in bijna alle provincies terug te zien. Bekijk hieronder hoe het met de elektrische auto’s per provincie ervoor staat:

Noord-Brabant landelijke koploper 

Veruit de meeste geregistreerde elektrische auto’s komen uit Noord-Brabant. Omgerekend zijn hier 48.910 elektrische auto’s door de RDW geregistreerd. Nog niet eerder werden in een provincie in Nederland zoveel elektrische auto’s geteld. Na Noord-Brabant volgen de provincies: Noord-Holland (47.333), Utrecht (42.685) en Flevoland (40.379). Op de kaart hieronder is te zien hoe het aantal geregistreerde elektrische auto’s verdeeld zijn over Nederland.

*Deze cijfers zijn op basis van, de bij de RDW geregistreerde eigenaren van voertuigen.

 

2 maanden geleden

Vrijdag 10 juni finale vierde editie Self Driving Challenge

Vrijdag 10 juni 2022 vindt op het junior TT-circuit in Assen dé finale plaats van de Self Driving Challenge. Een uniek project waarbij studententeams met elkaar de strijd aangaan door hun zelfrijdende voertuig te laten racen op het circuit. De vierde editie van de challenge wordt gehost door presentator en autojournalist Roland Tameling, bekend als de 'Huge Car Guy'.

Self Driving Challenge

De Self Driving Challenge biedt jong talent een half jaar lang de kans om hun skills op het gebied van smart mobility verder te ontwikkelen. Het studententeam dat een zelfrijdend voertuig foutloos in de snelste tijd over de baan laat racen, is de winnaar van de Self Driving Challenge editie 2022. De voertuigklasse waarmee dit jaar de race wordt gereden is een elektrische kart. De studententeams van deelnemende onderwijsinstellingen Hanzehogeschool, Windesheim en Hogeschool Rotterdam, streven samen met RDW naar een duurzame en veilige toekomst van zelfrijdende voertuigen. 

Unieke kans

Voor onderwijsinstellingen is het een unieke kans om mee te werken aan het Nederland van morgen. Ze doen kennis op over autonoom rijden en mogen dit met de nieuwste technieken zelf ervaren op het circuit. Bij de competitie beoordeelt een jury van deskundigen de teams op verschillende onderdelen. Om de finale te bereiken moeten de teams kwalificatieronden rijden. Dat gebeurt op 7 juni aanstaande.

De RDW

De RDW faciliteert de challenge en voorziet de deelnemende onderwijsinstellingen van de benodigde hard- en software. Daarnaast organiseert de RDW de komende maanden de nodige testdagen en kennissessies waarin kennis en expertise wordt gedeeld.

Gerard Doll, divisiemanager Voertuig Regelgeving en Toelating bij de RDW:

“Gezien de stap voorwaarts die Europa maakt op het gebied van het toelaten van autonome voertuigen blijft de challenge de aankomende jaren van groot belang om inzicht te krijgen in de mogelijkheden én onmogelijkheden van autonome functies. Maar ook om opgedane kennis weer te gebruiken voor aanscherping van regelgeving.”

Smart mobility en onderwijs

Het stimuleren van onderzoek naar zelfrijdende voertuigen in het kader van veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit, dat is de missie van de RDW. Ook wil de RDW inzicht in de veranderende wereld waarin we zitten. Voertuigen worden steeds verder geautomatiseerd en ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Een goede controle van de betrouwbaarheid, werking en veiligheid van de techniek is hier van groot belang.

2 maanden geleden

RDW: drie mogelijkheden VIN-inslag (land)bouwvoertuigen

Van de ruim 748.000 aanvragen tot registratie van (land)bouwvoertuigen is inmiddels het grootste gedeelte afgehandeld. Op 1 januari 2022 stonden er nog 117.000 aanvragen in behandeling, dat zijn er nu nog ongeveer 25.000. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanvragen waarvoor aanvullende voertuiginformatie nodig is. Ook kan na beoordeling van de aanvraag blijken dat er een Voertuigidentificatienummer (ook wel VIN of chassisnummer genoemd) in het voertuig moet worden ingeslagen.

Een VIN-inslag kan alleen door de RDW. Zonder een VIN kan het voertuig niet worden geregistreerd.

Hoe werkt VIN-inslag?

Het begint met een brief van de RDW dat er een VIN moet worden ingeslagen in het (land)bouwvoertuig. Dan kan er een afspraak worden gemaakt voor een identiteitsonderzoek via www.rdw.nl onder ‘Aanvraag identiteitsonderzoek en inslag VIN voor (land)bouwvoertuigen.

Vervolgens neemt de RDW telefonisch contact op met de aanvrager om onder meer de locatie af te stemmen. Voor een VIN-inslag zijn er drie mogelijkheden: 

  • bij een RDW-keuringsstation;
  • bij de aanvrager aan huis;
  • op een centraal gelegen locatie op maximaal 20 à 25 km afstand van het woonadres van de aanvrager. Bijvoorbeeld bij een landbouwmechanisatiebedrijf.

Voor- en nadelen locaties

Het voordeel van een VIN-inslag aan huis is natuurlijk dat de aanvrager nergens heen hoeft te rijden met het voertuig. Wel worden er voorrijkosten berekend. Voor inslag aan huis maakt de RDW logische routes, zodat op één dag zoveel mogelijk adressen kunnen worden bezocht. Het betekent dat niet de oudste aanvraag het eerst aan de beurt is. 

Is het geen probleem om met het voertuig te rijden, dan kan de aanvrager bij de aanvraag voor het identiteitsonderzoek en inslag VIN kiezen voor een RDW-keuringsstation of een centraal gelegen locatie op maximaal 20 à 25 km afstand. Deze laatste optie is alleen beschikbaar als er voldoende aanvragers in die regio zijn om een dag(gedeelte) te vullen. 

Aanvrager wacht al een tijdje op de inslag van een VIN bij uw (land)bouwvoertuig?

Dat kan dus komen doordat het adres nog niet in een logische route ligt, of dat er nog niet voldoende aanvragers in de regio zijn. Daarnaast zijn de wachttijden ook langer door het hoge aanbod aan voertuigen. De langere wachttijd is geen reden tot zorg. Nog steeds verwacht de RDW alle aanvragen voor 1 juli 2022 te kunnen behandelen. 

Na registratie

Zet de benodigde kentekenplaat goed vast aan de achterkant, jaarlijks worden namelijk duizenden platen gestolen. 

Is de registratie afgerond en heeft de aanvrager het kentekenbewijs ontvangen? Dan moet hij niet vergeten om het voertuig te verzekeren op kenteken. Een bedrijfsverzekering voldoet niet meer. Zet ook de benodigde kentekenplaat goed vast aan de achterkant, jaarlijks worden namelijk duizenden platen gestolen. 

 

3 maanden geleden

Laatste uitgegeven kenteken prijkt weer aan RDW-gebouw Groningen

Op vrijdag 15 april heeft directeur bedrijfsvoering Zeger Baelde het kentekenscherm officieel in gebruik genomen. De RDW heeft als belangrijke verantwoordelijkheid ontwikkeling en beheer van het landelijke kentekenregister.

Aan de gevel van het RDW-gebouw aan de Rozenburglaan in Groningen is een nieuw scherm geplaatst waarop we de laatst uitgegeven kentekens van persoonswagens tonen. Dit scherm hangt op een zichtlocatie aan de voorkant van het pand. In het gebouw is de divisie ICT gevestigd. Daar wordt gezorgd voor ontwikkeling en beheer van het kentekenregister en voor uitwisseling van de gegevens naar partners van RDW zoals politie, verzekeraars, gemeenten, CJIB en Belastingdienst. 

Vervanging kentekendisplay

Al meer dan een decennium hangt er een kentekendisplay aan de voorkant van het gebouw. De techniek van het oude scherm was verouderd en daardoor bleef het scherm op zwart. Dit nieuwe ledscherm is een sterk verbeterde versie. Op het display verschijnt iedere 3 minuten het laatst uitgegeven kenteken. Ook is op de website www.rdw.nl het laatst uitgegeven kenteken te zien en zijn bepaalde voertuiggegevens op te vragen via de applicatie RDW-kentekencheck.

Functie van het kenteken

De uitgifte van het kenteken is belangrijk voor verkeersveiligheid en betrouwbaarheid. Handhavers hebben via het kenteken inzicht in technische en milieugegevens die ze kunnen controleren. Ook is aan het kenteken een eigenaar/houder gekoppeld die verantwoordelijk gesteld kan worden voor verkeersovertredingen. Bij de opsporing van andere vormen van criminaliteit komt het kenteken vaak goed van pas. Daarom is het belangrijk dat het kenteken goed te lezen en goed te onthouden is. Dit is de reden dat er streepjes tussen de cijfers en letters staan en de plaat gemaakt is van materiaal dat van alle kanten licht weerspiegelt (retro-reflectief). 

Geschiedenis van het kenteken

Nederland was in 1898 het eerste land ter wereld dat een nummerbord introduceerde. Destijds werden ze simpelweg genummerd. Eerst gebeurde dat nog per provincie. In 1951 nam de toenmalige Rijksdienst voor het Wegverkeer de landelijke registratie voor zijn rekening. Het eerste officiële kenteken was ND-00-01. Sindsdien hebben verschillende cijfer-lettercombinaties het kenteken gevormd.

Vlnr: Zeger Baelde (directeur bedrijfsvoering) en Gert-Jan Theuwissen (divisiemanager ICT) onthullen nieuw LED-scherm met laatst uitgegeven kenteken.

4 maanden geleden