Flevoland loopt achter bij registratie (land)bouwvoertuigen

03-09-2021 15:46 | 4 maanden geleden

Dit is een origineel bericht van
RDW

Oproep RDW: regel je registratie op tijd

Nog maar 34% van alle Flevolandse landbouwvoertuigen, rijdende werktuigen en hun getrokken materieel is geregistreerd. Dat blijkt uit de cijfers tot 1 september van de RDW. Daarmee loopt Flevoland behoorlijk achter op de rest van Nederland. In heel Nederland is ook nog maar een op de vier (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vooral de MMBS’en (werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen) blijven achter. Vanaf 1 januari 2022 moeten deze voertuigen geregistreerd zijn om nog op de weg te mogen.

Begin op tijd

De RDW roept eigenaren van deze voertuigen op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat online zonder keuring. “Voordat een eigenaar een voertuig kan registreren, moet hij of zij zelf een aantal gegevens verzamelen, zoals het chassisnummer, bouwjaar, merk, type en handelsbenaming”, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Die zijn soms lastig te vinden. Verdiep je daarom alvast in de materie en ga op zoek naar de gevraagde gegevens. Heb je die eenmaal paraat, dan is de registratie zelf niet zo moeilijk.”

67.000 kentekens in de zomer

In de eerste acht maanden zijn landelijk in totaal 231.000 (land)bouwvoertuigen geregistreerd, 42% van het verwachte totaal aantal voertuigen dat geregistreerd moet worden. Dat zijn 134.000 trekkers, 66.000 aanhangwagens en getrokken machines en 31.000 zogeheten ‘motorrijtuigen met beperkte snelheid’ (MMBS). De afgelopen twee maanden zijn 67.000 registraties gedaan. De RDW verwacht dat in totaal 550.000 trekkers, MMBS’en en getrokken materieel geregistreerd worden. Zonder kentekenbewijs mag een (land)bouwvoertuig vanaf 1 januari 2022 niet meer de weg op.

Wachttijden

De RDW doet nu al een beroep op de eigenaren om wachttijden of teleurstelling te voorkomen. “Uit de ervaringen tot nu toe blijkt dat de meeste eigenaren hulp of advies nodig hebben bij de registratie. Die bieden we de eigenaren nu ook. Dat wordt lastiger als iedereen op het laatste moment belt. Als de wachttijden te ver oplopen, kunnen we bovendien niet garanderen dat we alle aanvragen goed kunnen afhandelen. Dan kan het gebeuren dat het kentekenbewijs niet voor 1 januari op de mat valt en je nog niet de weg op mag.”

Boete en keuring

Om nog op de openbare weg te mogen rijden, moeten trekkers en MMBS’en vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn. Dat kan nu op de website voor de RDW voor 18 euro. Zijn ze dat niet en komt de eigenaar toch op de openbare weg, dan riskeert hij een boete en zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd. Na 1 januari 2022 kan een trekker of MMBS alleen nog een kenteken krijgen met een keuring bij de RDW. De kosten daarvoor zijn minimaal 140 euro.

Zorgen over MMBS’en

Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) lopen achter in de registratie. Een kwart van de eigenaren weet nog niet dat ze hun voertuig moeten registreren, blijkt uit onderzoek van de RDW. “We denken dat eigenaren zich niet realiseren dat hun voertuig een MMBS is en dus geregistreerd moet worden”, voegt Van Dokkumburg toe. Het gaat om een enorm diverse groep voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers en heftrucks, maar ook toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Ook grote landbouwvoertuigen als zelfrijdende oogstmachines zijn MMBS’en. Met 31.000 registraties is nog geen kwart van de verwachte 130.000 voertuigen geregistreerd. In de bijlage staat het aantal ingediende registratieverzoeken bij de RDW tot 1 september 2021 ingedeeld per provincie.

Meer informatie krijgt u bij de afdeling Persvoorlichting van de RDW op persvoorlichting@rdw.nl of tel 079 345 8261. Diverse campagne- en beeldmateriaal vindt u op de sectie voor de pers op de website: www.rdw.nl/over-rdw/actue...

Andere persberichten van deze organisatie

Nieuwe algemeen directeur RDW: Jantina Woudstra

Jantina Woudstra volgt per 1 april 2022 Ab van Ravestein op als algemeen directeur van de RDW en is benoemd voor 4 jaar. 

Jantina Woudstra (1973) past goed bij de RDW vanwege haar ervaring, achtergrond, kennis en persoonlijkheid. Momenteel is zij werkzaam als directeur Netwerkontwikkeling & -Ontwerp, verantwoordelijk voor de dienstregeling van NS. Ze is daarmee bekend met de wereld van mobiliteit. De afgelopen jaren heeft Jantina Woudstra in haar functies ervaring opgedaan met mobiliteitsvraagstukken, complexe omgevingen en politiek-bestuurlijke verhoudingen. Jantina: “Van rijdende treinen naar het wegverkeer. Ik kijk er naar uit om een ander deel van de mobiliteitswereld te leren kennen. Om bij te mogen dragen aan ‘iedereen veilig en vertrouwd op weg’. De RDW is een mooie organisatie en daar mag ik vanaf april deel van uitmaken. Ik heb er zin in!”

Proces 

De aankondiging van Ab van Ravestein over zijn terugtreden per 1 april 2022, gaf aanleiding voor het opstarten van een wervings- en selectieproces, in afstemming met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Als uitkomst van dit proces heeft de Raad van Toezicht Jantina Woudstra voorgedragen als nieuwe algemeen directeur van de RDW aan het ministerie. Op 22 december 2021 stemde de Minister van IenW in met de voordracht van de Raad van Toezicht en is zij benoemd voor een periode van 4 jaar.

Diversiteit aan de top

Mariёtte Hamer, voorzitter Raad van Toezicht: “Jantina is toegankelijk, open en communicatief. Ze is klantbewust en een teamspeler met een goed en stevig netwerk. Ze schakelt goed tussen verschillende soorten gesprekspartners en zoekt naar samenwerking. De Raad van Toezicht is verheugd met haar komst en de diversiteit die dit met zich meebrengt aan de top. We kijken uit naar de samenwerking.”

 

3 weken geleden

RDW: Nog maar 5 dagen om te registreren

Online registreren van een trekker, rijdend werktuig (motorrijtuig met beperkte snelheid oftewel MMBS) of getrokken materieel kan nog maar 5 dagen, tot en met 31 december. Daarna moet het voertuig voor een keuring naar één van de RDW-keuringslocaties. RDW roept eigenaren op om met een gerust hart het nieuwe jaar in te gaan en daarom het voertuig vandaag nog te registreren!

“Kijk in je schuur of je nog een voertuig hebt zonder kenteken, met wielen en motor dat harder dan 6 km/u rijdt. Dan is de kans namelijk groot dat je het moet registreren. Ook als het voertuig niet op de weg komt, is nu registreren handig voor als je het voertuig nog eens wilt verkopen,” benadrukt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Als je twijfelt of je je voertuig moet registreren, gebruik dan de keuzehulp op onze website.” Door het beantwoorden van de vragen in de keuzehulp wordt duidelijk of een voertuig onder de registratieplicht valt. 

Handige keuzehulp

Deze keuzehulp is vooral handig voor de categorie rijdende werktuigen. Onder die categorie vallen namelijk zoveel verschillende voertuigen dat het onmogelijk is om ze allemaal op te noemen. Van Dokkumburg: “Je hebt het dan bijvoorbeeld over voertuigen die worden gebruikt in de bouw, infra, logistiek, groenvoorziening, recreatie, land- en tuinbouw. Graafmachines, minishovels, heftrucks, zitmaaiers breder dan 130 cm, golfkarretjes met laadbak, rijdende winkelwagens en wegtreintjes zijn maar een paar voorbeelden van voertuigen uit deze categorie.”

Gegevens verzamelen

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker voor registreren. Je hebt daarbij een aantal gegevens nodig zoals handelsbenaming, merk, type, chassisnummer (ook wel VIN genoemd) en bouwjaar. Alle benodigde gegevens zijn te vinden op de site van de RDW, ook is daar een hulpformulier te vinden. Van Dokkumburg: “Zorg dat je van tevoren alle gevraagde gegevens verzamelt, dan is registreren zo geregeld. En als je de aanvraag volledig en juist hebt ingevuld, heb je het kentekenbewijs ook binnen een paar dagen in de bus.”

Kosten en tijd besparen

Door dit jaar te registreren, bespaart de eigenaar kosten en tijd. “Registreer nog voor 31 december je voertuig, stel het niet uit. De online registratie kost nu maar 18 euro, maar als je pas in 2022 gaat registreren dan kan dat niet meer online en moet je bovendien met je voertuig naar één van onze keuringslocaties voor een keuring. Dat kost minimaal 140 euro. Dat is toch zonde van je tijd en geld?” 

 

3 weken geleden

RDW: Ruim 68.000 motoren hebben eerste tellerstand geregistreerd

Op dit moment  zijn er al van meer dan 68.000 motoren een tellerstand geregistreerd en dat zijn meer dan 100.000 tellerstanden in totaal. Vanaf 1 juli 2021 moeten erkende garagebedrijven de kilometerstand van motorfietsen registreren.

Registratie bij reparatie en onderhoud

Van deze grote groep motoren zien we dat ruim 40% van de tellerstanden zijn geregistreerd bij een reparatie, onderhoud of bandenwissel. Daarna bij een opname in de bedrijfsvoorraad (22%) en bij een tenaamstelling van een motor (17%). Informatie over tellerstanden van motorfietsen wordt opgenomen in het RDW-Voertuigrapport. Zo kunnen eigenaren/houders bij verkoop van hun motor de potentiële kopers een overzicht van geregistreerde tellerstanden bieden.

Fraude voorkomen

De registratie moet economische fraude tegengaan en de verkeersveiligheid verbeteren. Een motor met een teruggedraaide kilometerteller is duurder in aanschaf en in onderhoud. Dat komt omdat de motor dan meer kilometers heeft gereden dan de kilometerstand aangeeft en noodzakelijk onderhoud is veelal gekoppeld aan die kilometerstand.

1 maand geleden

Politie: registratieplicht (land)bouwvoertuigen vergroot verkeersveiligheid

De registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen, draagt bij aan het verhogen van de verkeersveiligheid. “Veiliger op de weg, meer toezicht op de technische staat van deze voertuigen en minder diefstal”, somt Paul Broer, landelijk projectleider Infrastructuur bij de politie de voordelen op.

De toename in verkeersveiligheid begint bij nieuwe voertuigen. Trekkers en getrokken materieel moesten al langer voldoen aan Europese veiligheids- en duurzaamheidsregels. Ook voor mobiele machines, zoals oogstmachines en andere grote machines die in de bouw, logistiek, recreatie, land- en tuinbouw worden gebruikt, gelden nu soortgelijke regels. Bovendien moeten nieuwe (land)bouwvoertuigen al sinds 1 januari 2021 worden geregistreerd en voorzien van een kentekenplaat. Broer: “Mede door die registratie kan de politie ook beter controleren of het voertuig aan alle regels voldoet.” Bovendien zorgt de verplichte registratie ervoor dat de veiligheid van de Nederlandse voertuigen wordt gewaarborgd. Zo kan de RDW bij inschrijving in het register controleren of elk voertuig is voorzien van een typegoedkeuring of individuele keuring. Zodoende komen nog alleen veilige voertuigen de markt op.

Verkeersveiligheid

Alle trekkers, rijdende werktuigen (motorrijtuigen met beperkte snelheid of MMBS’en) die voor 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen, mogen vanaf 1 januari 2022 alleen nog de weg op als ze zijn geregistreerd. Registreren kan online via www.rdw.nl/registreren. Onder de categorie MMBS vallen naast de rijdende werktuigen ook omgekeurde auto’s en vrachtauto’s.

Omgekeurde auto’s kunnen dit jaar nog worden geregistreerd. Dat zijn personenvoertuigen en bedrijfswagens die door een technische ingreep nog maar 25 km/u kunnen rijden. Broer: “Omdat dit soort voertuigen met een veel lagere snelheid aan het verkeer deelnemen, kan dit voor onveilige situaties zorgen. Volgens de nieuwe regels kunnen er vanaf 1 januari geen nieuwe omgekeurde voertuigen meer bij komen.”

APK-plicht

Trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/u zijn vanaf mei 2021 APK-plichtig. Vier jaar na de datum eerste toelating moet een snelle trekker op voor zijn eerste APK. Toezicht op de technische staat van deze voertuigen zorgt voor veiliger voertuigen. Daarnaast maakt de registratieplicht ook een snelheidsverhoging mogelijk voor voertuigen die sneller kunnen rijden. Broer: “Hoe gek dat ook klinkt: dat deze voertuigen sneller mogen rijden, zal ook bijdragen aan meer verkeersveiligheid. Denk maar eens aan gevaarlijke situaties die soms ontstaan door het inhalen van een langzaam rijdend voertuig. Doordat deze voertuigen sneller mogen, zal dat minder vaak aan de orde zijn. Maar tegelijkertijd vraagt een hogere snelheid ook meer alertheid van de bestuurder.”

Verwachte afname diefstal

De registratieplicht maakt ook duidelijk wie de eigenaar van het voertuig is. Een trekker of MMBS rijdt dus niet meer anoniem rond. Niet alleen zal de bestuurder zich daardoor netter gedragen in het verkeer, maar ook is er altijd iemand aansprakelijk te stellen bij schade of overtredingen. Bovendien geeft het kenteken via het RDW-register zicht op de eisen en voorwaarden waaraan het voertuig moet voldoen en waardoor het ook controleerbaar is of het voertuig het juiste kenteken voert. Broer: “Door het kenteken zal diefstal en heling van deze voertuigen hoogstwaarschijnlijk afnemen. In het verleden werden veel trekkers gestolen. Die waren makkelijk te verkopen, omdat het lastig was te achterhalen of ze waren gestolen. Dat kan nu wel. Trekkers die als gestolen staan geregistreerd, kunnen niet op naam van een andere eigenaar worden overgeschreven.”

1 maand geleden

RDW: Geen VIN-nummer? Plan de inslag nog dit jaar in

Om een (land)bouwvoertuig te kunnen registreren, is een chassisnummer oftewel voertuigidentificatienummer (VIN) nodig. Zonder VIN, geen registratie. Is de registratie voor het (land)bouwvoertuig nog niet geregeld, omdat het geen chassisnummer heeft? De voertuigeigenaar moet nog dit jaar een afspraak maken voor een identiteitsonderzoek en de inslag van het VIN en bespaart daarmee minimaal 120 euro.

Op locatie

In samenwerking met branchepartijen LTO en Cumela gaat de RDW VIN-inslagdagen op de RDW-keuringsstations en op centrale locaties organiseren. Samen met deze branchepartijen kiest de RDW een aantal centraal gelegen locaties waar zogenaamde ‘tijdelijke keuringsstations’ komen. Deze locaties zijn zo veel mogelijk in de buurt van de meeste aanvragers. Zo hoef men met een langzaam rijdend voertuig niet helemaal naar het reguliere RDW-keuringsstation te rijden. In sommige delen van Nederland liggen de keuringsstations niet naast de deur.

Einde online registratie nadert

Op 31 december 2021 eindigt de mogelijkheid om je (land)bouwvoertuig online te laten registreren voor € 18,-. Vanaf 1 januari 2022 betaalt men niet alleen voor de registratie, maar ook voor een keuring van het voertuig. Hierdoor lopen de kosten op tot zo’n € 140,- per voertuig, mits er een goedkeuringscertificaat bij het voertuig aanwezig is. Bij bestaande (land)bouwvoertuigen zonder een goedkeuringscertificaat bedragen deze kosten ruim € 230,-. 

Regel de inslag nu

Door nog in december een aanvraag in te dienen voor een identiteitsonderzoek, VIN-inslag en registratie van het (land)bouwvoertuig is de voertuigeigenaar goedkoper uit. Die betaalt dan nog steeds het lage registratietarief van € 18,-. Wel komen de kosten van het identiteitsonderzoek en de VIN-inslag hier nog bij. Bij VIN-inslag hoort altijd een identiteitsonderzoek, hiermee stelt de RDW vast of het VIN inderdaad bij het voertuig hoort. In totaal bedragen de kosten van identificatie, VIN-inslag VIN en registratie  € 107,-. De kosten zijn dan nog steeds hetzelfde  als wanneer de inslag in 2021 zou zijn gedaan. 

Hoe het werkt

De aanvraag voor het identiteitsonderzoek en het inslaan van het VIN gaat via het aanvraagformulier. Hierna volgt vaak een telefonische afstemming. Als daaruit blijkt dat het voertuig inderdaad geen VIN heeft, maakt de RDW gelijk een afspraak op een locatie in de buurt voor een identiteitsonderzoek en om een VIN in te slaan. Daar kan men ook meteen de registratie van het voertuig regelen. Vanwege het grote aantal aanvragen plant de RDW deze werkzaamheden voor 2022 in.

Goed om te weten

De eerste prioriteit ligt bij de landbouwtrekkers en mobiele machines, omdat deze zonder registratie in 2022 niet meer de openbare weg op mogen. De aanhangwagens en ander getrokken materieel zonder registratie mogen dat wel, mits daarmee niet harder wordt gereden dan 25 km/u.

Benieuwd naar hoe ver anderen zijn met de registratie? Bekijk dan deze video van Veur de boer waar Rob Mulder samen met Richard Henstra van de RDW een bezoek brengt aan akkerbouwer Arjan Bos in Oldehove.

 

1 maand geleden

RDW: twee op drie kentekens (land)bouwvoertuigen nog niet bij verzekeraar bekend

'Geef snel het kenteken van je trekker en zelfrijdende werkmaterieel (MMBS) door aan je verzekeraar.' Die oproep doen het Verbond van Verzekeraars en de RDW aan de eigenaren van deze voertuigen. Nog maar een op de drie kentekens is bij de verzekeraar bekend, blijkt uit cijfers van de RDW.

Geeft de eigenaar het kenteken niet of pas na 1 januari door, dan loopt hij het risico op waarschuwingsbrieven (van de RDW) en boetes (€400,- van justitie). “Het levert in ieder geval veel administratief gedoe op dat eenvoudig te voorkomen is”, zegt Rob van Dokkumburg, conversiemanager van de RDW. “Je moet het kenteken toch een keer doorgeven, dus kun je dat maar beter meteen doen. Hoewel de RDW en de verzekeraar deze laatste stap wel melden, vermoeden we dat de eigenaar het vergeet zodra hij het kentekenbewijs in de bus heeft.”

85.000 verzekerde trekkers

Van de ongeveer 450.000 (land)bouwvoertuigen die tot nu toe geregistreerd zijn, moeten de 290.000 trekkers en rijdend werkmaterieel een verzekering hebben – voor (land)bouwaanhangwagens is dat niet nodig. Van slechts 85.000 stuks is de verzekering ook bekend bij de verzekeraar en staat die ook in het verzekeringsregister van de RDW. De verzekeringsplicht geldt niet als het voertuig geschorst is.

Kenteken doorgeven verplicht

Vanaf 1 januari 2022 mogen trekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS’en) en hun getrokken materieel alleen nog de weg op als ze bij de RDW geregistreerd zijn. Die eerste twee groepen moeten ook een WA-verzekering hebben. Heeft een eigenaar een kenteken ontvangen, dan moet hij die zelf doorgeven aan zijn verzekeraar. Die zet hem op zijn beurt in het verzekeringsregister van de RDW. Dat kan de RDW niet zelf doen, omdat het niet zelf kan vaststellen of een voertuig inderdaad een verzekering heeft.

Gevolgen geen kenteken

Vergeet de eigenaar het kenteken door te geven, dan kan dat veel gedoe opleveren. Houdt de politie vanaf 1 januari 2022 de trekker of MMBS staande, dan kan hij niet controleren of er een verzekering bij het voertuig hoort dan kan dat gevolgen hebben. Ook bij een eventuele geautomatiseerde controle bij de RDW lijkt het voertuig onverzekerd te zijn. De eigenaar moet dan achteraf nog zijn kenteken doorgeven en de verzekeraar moet de dekking alsnog aanmelden. 

Doorgeven is makkelijk

De verzekeraars in Nederland hebben het doorgeven van het kenteken makkelijk gemaakt. Veelal kan het via de website of anders telefonisch of per e-mail. Ook een assurantietussenpersoon kan het kenteken doorgeven. De eigenaar kan zelf checken of zijn voertuig bij de RDW als verzekerd geregistreerd is door het kenteken op de kentekencheck op de RDW-website in te voeren. Kijk dan onder ‘Status van het voertuig’ bij ‘WAM verzekerd’.

1 maand geleden