Nieuw onderzoek toont aan dat Nederlanders tot wel €1000 per jaar aan hun passies uitgeven

14 OKT 2021 14:30 | Catawiki

Recent onderzoek door Catawiki en YouGov toont aan hoe het hebben van een passie invloed heeft op hoe mensen zich voelen en op hoe Nederlanders hun geld uitgeven

●        Bijna de helft van de Nederlanders zegt de tijd uit het oog te verliezen wanneer ze bezig zijn met hun passies

●        Een derde van de Nederlanders besteedt meer tijd aan hun passie sinds de pandemie - 25% hiervan besteedt meer tijd online aan hun passie dan voorheen 

●        Nederlanders spenderen gemiddeld zo'n €1000 per jaar aan hun passie - en geven tot wel €1500 in één keer uit als het een unieke aankoop is 

Amsterdam, 14 oktober - Catawiki, het bedrijf van Nederlandse bodem dat inmiddels is uitgegroeid tot Europa’s meest bezochte online veilingplatform voor speciale objecten, heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt van het onderzoek dat is uitgevoerd samen met onderzoeksbureau YouGov. Het onderzoek laat zien welke gedragspatronen en motivatiefactoren van belang zijn bij het investeren in passies. Onderzoeksresultaten laten zien hoe Nederlanders uitdrukking geven aan hun  identiteit, ontsnappen aan de stress van het moderne leven en behoorlijk wat geld uitgeven om dingen te doen waar ze  van houden. 

Nederlanders en de dingen waar ze  van houden

Passies komen in allerlei soorten en maten: onderzochte passies omvatten de verschillende hobby's van mensen, cultuur, klusjes of verzamelobjecten. In Nederland heeft zelfs 40% van de mensen een verzameling óf is van plan er een te beginnen. Nederlandse respondenten zijn vooral bezig met hun passie als een vorm van zelfexpressie (43%) en het ontwikkelen van stijl (53%) - niet zo zeer alleen maar “voor plezier” (17%). Gemiddeld hebben Nederlanders zo'n vier passies: boeken, interieur & decoratie, fietsen en mode. 20% van de Nederlanders bezit zelfs meer dan 100 verzamelde objecten. 

Catawiki Design Expert Federica van Adrichem legt uit: "We zien dat het nu belangrijker is dan ooit voor mensen om iets te vinden waar ze echt gepassioneerd over zijn. Of het hun doel is om hun identiteit uit te drukken, te ontsnappen aan het dagelijks leven of de tijd te verdrijven - passies zijn de grote liefdes die tekenend zijn voor ons als persoon."

Geen goedkope passie

De stereotype Nederlander let natuurlijk op de centen. Het onderzoek toont echter aan dat de hand van de knip gaat als het dingen betreft waar ze  echt gepassioneerd over zijn. Niet alleen geven mensen  gemiddeld zo'n €1000 per jaar uit aan hun passies - er wordt  zelfs tot €1500+ in één keer uitgegeven als er  iets wordt gevonden  wat echt geweldig is. Het klinkt wellicht ongeloofwaardig, maar Nederlanders zijn wel degelijk gepassioneerd - en hierin is men  niet altijd zuinig! 

Wat passies doen voor de  gemoedstoestand  

Daarnaast zegt 45% van de Nederlanders de tijd uit het oog te verliezen als ze  bezig zijn met hun  passie: er energie in steken zorgt voor ontspanning. Meer dan een derde van de Nederlandse respondenten houdt zo van hun passie dat ze er het liefst hun baan van zouden willen maken. Slechts 11% van de ondervraagden heeft nu daadwerkelijk een baan die met hun passie te maken heeft.  De pandemie zorgde er wel voor dat meer mensen serieus overwogen om van baan te veranderen, maar het uit het onderzoek blijkt dat maar een klein deel ook echt daad bij het woord heeft gevoegd door echt van hun hobby hun werk te maken.  

De pandemie beïnvloedde hoe Nederlanders hun  tijd doorbrengen

De pandemie had en heeft natuurlijk invloed op het gedrag van mensen, zeker ook ten opzichte van hun passies. Een derde van de Nederlanders besteedt meer tijd aan zijn/haar passie sinds het begin van de pandemie - een kwart hiervan zegt meer tijd dan ooit te voren hieraan te besteden. Echter, in tegenstelling tot verwachtingen heeft slechts 15% van de Nederlanders zich tijdens de pandemie verdiept in een nieuwe passie.

Catawiki CEO Ravi Vora zegt: "Als één van Europa's meest toonaangevende marktplaatsen voor bijzondere objecten verbinden wij elke dag mensen met hun passie. Dit nieuwe onderzoek bevestigt waarom passies centraal staan in Catawiki’s missie. Het hebben van een passie kan ons gelukkiger maken en ons in staat stellen energieker te leven."

Meer binnen de rubriek Lifestyle en society