Analyse: Brussel telt 3x zoveel fastfoodrestaurants per inwoner als Antwerpen

23-06-2022 10:05 | 5 dagen geleden

Dit is een origineel bericht van
RetailSonar

Het aantal fastfoodrestaurants in België blijft groeien. Domino’s, Pizza Hut & McDonald’s domineren. Gemiddeld zijn er 13 scholen te vinden binnen 1 kilometer van elke fastfoodlocatie. 4 op de 10 KFC-vestigingen heeft McDonald’s als buur. En in Kortrijk, La Louvière, Oostende, Roeselare en Aalst is er nog ruimte voor nieuwe restaurants. Dat blijkt uit onderzoek van het Gentse RetailSonar, Europees marktleider in locatiestrategie.

Domino’s, Pizza Hut en McDonald’s domineren

Fastfoodketens tellen in België samen ruim 900 restaurants. Domino’s (127 locaties), Pizza Hut (109 locaties) en McDonald’s (101 locaties) hebben de meeste vestigingen.

Het grootste aantal fastfoodlocaties vind je in Antwerpen (64), Brussel (62), Luik (43) en Gent (41).

Domino’s heeft meest complete locatiestrategie

De Belgische fastfoodketens gebruiken verschillende locatiestrategieën. Pieter-Jan De Smet, Marketing Manager bij RetailSonar: “Voldoende passage is essentieel voor het succes van fastfoodrestaurants. Sommige ketens kiezen bewust voor locaties met veel autopassage, andere zetten juist in op plaatsen met veel voetgangers & fietsers.”

McDonald’s, Ellis Gourmet Burger, Domino’s, Belchicken en KFC behoren tot de laatste categorie. Deze fastfoodspelers kom je het vaakst tegen in binnensteden met veel footfall.

Pizzahut, McDonald’s, Quick, Burger King en Domino’s zijn de formules die je het vaakst langs (drukke) autowegen tegenkomt.

In de omgeving van knooppunten met veel openbaar vervoer vind je vooral Starbucks, Dunkin’ Donuts, O’Tacos, Quick en Domino’s terug.

Domino’s is daarmee de fastfoodketen met de meest gedifferentieerde locatiestrategie.

6 op 10 KFC’s heeft McDonald’s als buur

Als buur kun je elkaar versterken. Maar dat geldt meestal niet in de fastfoodsector. Een maag kan immers maar één keer gevuld worden. “Hoe groter de concurrentie tussen fastfoodketens, hoe minder vaak je ze als buren tegenkomt”, vertelt Pieter-Jan De Smet. “Hamburger- en pizzarestaurants zijn het minst vaak in elkaars nabijheid te vinden. Zo kom je bij 19 op de 20 hamburgerrestaurants geen enkel pizzarestaurant tegen binnen een straal van 200 meter.”

Opvallend: 60% van de KFC-vestigingen heeft toch een McDonalds als buur. “Sommige ketens richten zich op dezelfde doelgroep en kiezen daarom vaak voor gelijkaardige locaties. Dat hoeft geen probleem te zijn want het levert beide formules extra naamsbekendheid op en bezorgt consumenten extra keuzemogelijkheden. Aan hen om te bepalen welk restaurant de “ local hero ” wordt.”

21 scholen binnen 1 kilometer van elke O’Tacos vestiging

Net als openbaar vervoer zijn ook scholen een perfecte buur voor fastfoodketens. Al zorgt die grote aanwezigheid van "ongezonde" restaurants ook voor stevige politieke discussies. Gemiddeld liggen er 13 scholen binnen 1 kilometer van elk fastfoodrestaurant.

O’Tacos en Domino’s bevinden zich gemiddeld het dichtst bij de schoolpoort. Kijken we naar het aantal scholen dat gemiddeld rondom elke fastfoodformule te vinden is dan spannen O’Tacos (11 basis- en 10 middelbare scholen) en Dunkin’ Donuts (10 basis- en 11 middelbare scholen) de kroon.

Brussel bijna 3x zo verzadigd qua fastfood als Antwerpen

Het hoogste aantal fastfoodrestaurants per 10.000 inwoners vind je in het Brussels Gewest en de provincies Waals-Brabant en Namen. De saturatiegraad is het hoogst in steden als Brussel (3,3), Leuven (2,3), Luik (2,2), Hasselt (1,9) en Brugge (1,9). Hier is amper nog ruimte voor nieuwe fastfoodrestaurants.

Steden als Gent (1,6), Namen (1,6), Charleroi (1,5), Mechelen (1,3) en Antwerpen (1,2) hebben een gemiddelde verzadigingsgraad.

Conclusie: waar is er nog ruimte voor fastfood?

Vooral gemeenten met een aantrekkelijk vestigingsklimaat en een grote aanwezigheid van scholieren, studenten en huishoudens met lagere inkomens bieden nog potentieel.

In gemeenten zoals Kortrijk, La Louvière, Oostende, Roeselare, Aalst en Sint-Niklaas is het aantal restaurants per 10.000 inwoners nog relatief laag. Hier is mogelijk nog ruimte voor nieuwe pizza- of hamburgerrestaurants.

Pieter-Jan De Smet: “Als je als fastfoodretailer wil weten wat binnen zo’n stad de meest kansrijke locaties zijn, is het belangrijk nog verder in te zoomen. Tientallen factoren bepalen samen het succes van een nieuwe vestiging. Denk aan bijvoorbeeld de bereikbaarheid, parkeergelegenheid, het aantal passanten, de nabijheid tot concurrenten en de zichtbaarheid van een pand.”Opvallend: 60% van de KFC-vestigingen heeft toch een McDonalds als buur. “Sommige ketens richten zich op dezelfde doelgroep en kiezen daarom vaak voor gelijkaardige locaties. Dat hoeft geen probleem te zijn want het levert beide formules extra naamsbekendheid op en bezorgt consumenten extra keuzemogelijkheden. Aan hen om te bepalen welk restaurant de “ local hero ” wordt.”

RetailSonar
plaats:
Gent
website:
https://retailsonar.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Analyse: Amsterdam telt 2x zoveel fastfoodlocaties per inwoner als Den Haag

Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland blijft groeien. Domino’s, McDonalds & New York Pizza domineren. Gemiddeld zijn er 4 scholen te vinden binnen 1 kilometer van elke fastfoodlocatie. De helft van alle KFC-vestigingen heeft McDonalds als buur. En in Ede, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden en Enschede is nog ruimte voor nieuwe restaurants. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, Europees marktleider in locatiestrategie.  

Domino’s, McDonalds en New York Pizza domineren

Fastfoodketens tellen in Nederland samen ruim 1.900 restaurants. Domino’s (328 locaties), McDonald’s (256 locaties) en New York Pizza (247) hebben de meeste vestigingen.

Het grootste aantal fastfoodlocaties vind je in Amsterdam (167x), Rotterdam (98x), Den Haag (56x) en Utrecht (50x).

Starbucks heeft meest complete locatiestrategie

De Nederlandse fastfoodketens gebruiken verschillende locatiestrategieën. Pieter-Jan De Smet, Marketing Manager bij RetailSonar: “Voldoende passage is essentieel voor het succes van fastfoodrestaurants. Sommige ketens kiezen bewust voor locaties met veel autopassage, andere zetten juist in op plaatsen met veel voetgangers & fietsers.”

McDonald’s, Dunkin’ Donuts, Subway, Starbucks en Febo behoren tot de laatste categorie. Deze fastfoodspelers kom je het vaakst tegen in binnensteden met veel footfall.

Starbucks, Burger King, KFC, Smullers en McDonald’s zijn de formules die je het vaakst langs autowegen tegenkomt.

In de omgeving van OV-knooppunten vind je vooral Starbucks, Smullers, Burger King, The Döner Company en New York Pizza terug.

Starbucks is daarmee de fastfoodketen met de meest gedifferentieerde locatiestrategie.

Helft KFC’s heeft McDonald’s als buur

Als buur kun je elkaar versterken. Maar dat geldt meestal niet in de fastfoodsector. Een maag kan immers maar één keer gevuld worden. “Hoe groter de concurrentie tussen fastfoodketens, hoe minder vaak je ze als buren tegenkomt”, vertelt Pieter-Jan De Smet. “Hamburger- en pizzarestaurants zijn het minst vaak in elkaars nabijheid te vinden. Zo kom je bij 19 op de 20 hamburgerrestaurants geen enkel pizzarestaurant tegen binnen een straal van 200 meter.”

Opvallend: bijna de helft (46%) van de KFC-vestigingen heeft een McDonalds als buur. “Sommige ketens richten zich op dezelfde doelgroep en kiezen daarom vaak voor gelijkaardige locaties. Dat hoeft geen probleem te zijn want het levert beide ketens extra naamsbekendheid op en bezorgt consumenten extra keuzemogelijkheden. Aan hen om te bepalen welk restaurant de “local hero” wordt.”

 

14 scholen binnen 1 kilometer van elke Has Döner vestiging

Net als openbaar vervoer zijn ook scholen een perfecte buur voor fastfoodketens. Al zorgt die grote aanwezigheid van "ongezonde" restaurants voor stevige politieke discussies. Gemiddeld liggen er 4 scholen binnen 1 kilometer van elk fastfoodrestaurant.

Has Döner, Starbucks en BurgerMe bevinden zich gemiddeld het dichtst bij de schoolpoort. Kijken we naar het aantal scholen dat gemiddeld rondom elke fastfoodformule te vinden is dan spannen Has Döner (gemiddeld 9 basis- en 5 middelbare scholen) Papa John’s Pizza (7 basis- en 3 middelbare scholen) en Smullers (5 basis- en 3 middelbare scholen) de kroon.

Amsterdam 2x zo verzadigd qua fastfood als Den Haag

Het hoogste aantal fastfoodrestaurants per 10.000 inwoners vind je in de provincies Noord-Holland en Flevoland. De saturatiegraad is het hoogst in steden als Haarlemmermeer (inclusief Schiphol) (2,37), Alkmaar (1,92), Amsterdam (1.92), Zwolle (1.86) en Eindhoven (1,84). Hier is amper nog ruimte voor nieuwe fastfoodrestaurants.

Rotterdam (1,51) en Utrecht (1,40), maar ook steden als Den Bosch (1,42), Nijmegen (1,46), Maastricht (1,48), Tilburg (1,50) en Breda (1,58) hebben een gemiddelde verzadigingsgraad.

Conclusie: waar is er nog ruimte voor fastfood?

Vooral gemeenten met een aantrekkelijk vestigingsklimaat en een grote aanwezigheid van scholieren, studenten en huishoudens met lagere inkomens bieden nog potentieel.

In steden zoals Ede, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden en Enschede is het aantal restaurants per 10.000 inwoners nog relatief laag. Hier is mogelijk nog voldoende ruimte voor nieuwe pizza- of hamburgerrestaurants.

Pieter-Jan De Smet: “Als je als fastfoodretailer wil weten wat binnen zo’n stad de meest kansrijke locaties zijn, is het belangrijk nog verder in te zoomen. Tientallen factoren bepalen samen het succes van een nieuwe vestiging. Denk aan bijvoorbeeld de bereikbaarheid, parkeergelegenheid, het aantal passanten, de nabijheid tot concurrenten en de zichtbaarheid van een pand.”

5 dagen geleden

Retail 2021: klant kocht niet eerder zo doelgericht, omzetverlies grote steden halveert

Klanten winkelen doelgerichter, zoeken vooral gemak, omarmen omnichannel en kopen steeds vaker lokaal. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, Europees marktleider in slimme locatiestrategie. Voor het tweede jaar op rij analyseren zij de impact van de coronacrisis op winkelprestaties en consumentengedrag.

Consumenten kochten meer online, vooral vlakbij fysieke winkels

Sinds corona winkelt vrijwel iedereen online. Non-food retailers deden online zowel in 2020 (+91%) als in 2021 (+54%) gouden zaken. Supermarkten zagen hun online omzet in 2020 met 142% en in 2021 met 91% stijgen. En er is nog meer hoopvol nieuws: het aantal teruggestuurde pakjes daalde met 2%, een positief signaal voor de winstgevendheid.

7 op de 10 online aankopen in webshops van retailers, kwam van klanten die daar voor de pandemie nooit eerder online kochten. Vooral 55-plussers winkelen in verhouding sinds corona veel vaker online. Gemiddeld geeft een consument per online aankoop 52 euro uit.

Opvallend: het zijn nog steeds de fysieke winkels die online het verschil maken. “99% van de 650 onderzochte locaties verkochten meer online in de regio’s rondom hun fysieke winkels, vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “In die gebieden is zowel de naamsbekendheid als het consumentenvertrouwen groter. Dit ‘halo-effect’ vormt een enorme troef in de strijd tegen grote webwinkels.”

Omzetverlies in grote steden gehalveerd, we kopen nog steeds vaker lokaal

De omzet van fysieke winkels ging ook in 2021 gebukt onder de vele coronamaatregelen. “Wanneer de horeca gesloten is of we allemaal verplicht thuiswerken, dan wordt dat direct gevoeld in de winkelstraat. Heel wat belangrijke publiekstrekkers zitten nog lang niet op pre-corona niveau. Winkels die sterk afhankelijk zijn van openbaar vervoer (-9,5%), werkgelegenheid (-11%) of toerisme (-23%) realiseren nog steeds minder omzet dan in 2019.”

“Vooral de grote steden blijven hard geraakt”, vertelt De Smet. “Winkeliers zagen hun omzet in 2020 gemiddeld met maar liefst 32% dalen. In 2021 zette die trend door, al lijkt de kentering ingezet. Het verlies (14,5%) is inmiddels gehalveerd. Ook grote overdekte winkelcentra hebben het nog steeds moeilijk. Winkels verliezen er in 2021 gemiddeld zo’n 7% omzet.”

“Een heel ander beeld zien we in kleinere steden en gemeentes. Winkels doen het daar sinds het begin van de pandemie opvallend beter. De omzet steeg er in 2020 met 12,5%. Afgelopen jaar zette die groei met +8,5% door. Een direct resultaat van het vele thuiswerken en de toegenomen aandacht voor ‘koop lokaal’-initiatieven.”

Tot slot noteren ook winkels buiten de stad positieve cijfers, zowel in 2020 (+6%) als in 2021 (+4%).

Klanten kochten niet eerder zo doelgericht

Corona verandert ook de manier waarop we winkelen. “Er kwamen niet alleen minder klanten langs (-9%). Ze brachten ook zo’n 3 minuten minder tijd door in de winkel en verplaatsten zich gemiddeld 4 minuten minder ver voor een winkelbezoek. Opmerkelijk: klanten gaven per bezoek wel zo’n 5% meer uit dan voor de coronacrisis. We winkelden dus niet eerder zo doelgericht én efficiënt.”

Gemak wint het in corona-tijden van beleving

“Het succes van een winkellocatie is afhankelijk van tientallen kenmerken”, vervolgt Pieter-Jan De Smet. “Die kan je onderverdelen in 3 categorieën: zichtbaarheid, winkelgemak & beleving. Sinds maart 2020 zie je dat vooral winkels die inzetten op een efficiënte, veilige en rimpelloze klantervaring uitzonderlijk goed scoren (tot +31%). Denk maar aan zelfscans, voldoende parkeergelegenheid, goede bereikbaarheid en korte wachtrijen. De consument wil zowel online als offline zo min mogelijk drempels en frustraties ervaren. Dat is in deze tijden belangrijker dan enkel een aangenaam winkelconcept.”

2022: de rol van fysieke winkels evolueert verder

“Ook in 2022 zullen we vaker online kopen en gaan consumenten verder op zoek naar winkelgemak”, blikt De Smet vooruit. “Voor veel winkeliers in grote steden zal het angstig afwachten zijn of toerisme en kantoren opnieuw voor meer klanten zorgen. Op strategisch niveau blijft de rol van de fysieke winkel cruciaal: zowel als marketinginstrument als qua unieke omnichannel troef. Tot slot focussen retailers na een economisch uitdagende periode steeds meer op optimalisatie en efficiëntie met kleinere, slimmere en goedkopere winkels.”

5 maanden geleden

Retail 2021: klant koopt doelgerichter dan ooit, omzetverlies in grote steden halveert

Klanten winkelen doelgerichter, zoeken vooral gemak, omarmen omnichannel en kopen steeds vaker lokaal. Dat blijkt uit onderzoek van het Gentse RetailSonar, Europees marktleider in slimme locatiestrategie. Voor het tweede jaar op rij analyseren zij de impact van de coronacrisis op winkelprestaties en consumentengedrag.

Consumenten kochten meer online, vooral vlakbij fysieke winkels

Sinds corona winkelt echt iedereen online. Non-food retailers deden online zowel in 2020 (+91%) als in 2021 (+54%) gouden zaken. Supermarkten zagen hun online omzet in 2020 met 142% en in 2021 met 91% stijgen. En er is nog meer hoopvol nieuws: het aantal teruggestuurde pakjes daalde met 2%, een positief signaal voor de winstgevendheid.

7 op de 10 online aankopen in webshops van retailers, kwam van klanten die daar voor de pandemie nooit eerder online kochten. Vooral 55-plussers winkelen in verhouding sinds corona veel vaker online. Gemiddeld geeft een consument per online aankoop 52 euro uit.

Opvallend: het zijn nog steeds de fysieke winkels die online het verschil maken. “99% van de 650 onderzochte locaties verkochten meer online in de regio’s rondom hun fysieke winkels, vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “In die zones is zowel de naamsbekendheid als het consumentenvertrouwen groter. Dit ‘halo-effect’ vormt een enorme troef in de strijd tegen grote webwinkels.”

Omzetverlies in grote steden gehalveerd, we kopen nog steeds vaker lokaal

De omzet van fysieke winkels kreunde ook in 2021 nog steeds onder de vele coronamaatregelen. “Wanneer de horeca toe is of we allemaal verplicht thuiswerken, dan voelen ze dat ook in de winkelstraat. Heel wat belangrijke publiekstrekkers zitten nog lang niet op pre-corona niveau. Winkels die sterk afhankelijk zijn van openbaar vervoer (-9,5%), werkgelegenheid (-11%) of toerisme (-23%) realiseren nog steeds minder omzet dan in 2019.”

“Vooral de grote steden blijven hard geraakt”, vertelt De Smet. “Handelaars zagen hun omzet in 2020 gemiddeld met maar liefst 32% dalen. In 2021 zette die trend door, al lijkt de kentering ingezet. Het verlies (14,5%) is inmiddels gehalveerd. Ook indoor shoppingcentra hebben het nog steeds moeilijk. Winkels verliezen er in 2021 gemiddeld zo’n 7% omzet.”

“Een heel ander beeld zien we in kleinere steden en gemeentes. Winkels doen het daar sinds het begin van de pandemie opvallend beter. De omzet steeg er in 2020 met 12,5%. Afgelopen jaar zette die groei met +8,5% door. Een direct resultaat van het vele thuiswerken en de toegenomen aandacht voor ‘koop lokaal’-initiatieven.”

Tot slot noteren ook baanwinkels positieve cijfers, zowel in 2020 (+6%) als in 2021 (+4%).

Klanten kochten nooit eerder zo doelgericht

Corona verandert ook de manier waarop we winkelen. “Er kwamen niet alleen minder klanten langs (-9%). Ze brachten ook zo’n 3 minuten minder tijd door in de winkel en verplaatsen zich gemiddeld 4 minuten minder ver voor een winkelbezoek. Opmerkelijk: klanten gaven per bezoek wel zo’n 5% meer uit dan voor de coronacrisis. We winkelden dus nooit eerder zo doelgericht én efficiënt.”

Gemak wint het in corona-tijden van beleving

“Het succes van een winkellocatie is afhankelijk van tientallen factoren”, vervolgt Pieter-Jan De Smet. “Die kan je onderverdelen in 3 categorieën: zichtbaarheid, winkelgemak & beleving. Sinds maart 2020 zie je dat vooral winkels die inzetten op een efficiënte, veilige en rimpelloze klantenervaring uitzonderlijk goed scoren (tot +31%). Denk maar aan zelfscans, voldoende parking, goede bereikbaarheid en korte wachtrijen. De consument wil zowel online als offline zo min mogelijk drempels en frustraties ervaren. Dat is in deze tijden belangrijker dan enkel een aangenaam winkelconcept.”

2022 : de rol van fysieke winkels evolueert verder

“Ook in 2022 zullen we vaker online kopen en gaan consumenten verder op zoek naar winkelgemak”, blikt De Smet vooruit. “Voor veel handelaars in grote steden zal het bang afwachten zijn of toerisme en kantoren opnieuw voor meer klanten zorgen. Op strategisch niveau blijft de rol van de fysieke winkel cruciaal: zowel als marketinginstrument als qua unieke omnichannel troef. Tot slot focussen retailers na een economisch uitdagende periode steeds meer op optimalisatie en efficiëntie dankzij kleinere, slimmere en goedkopere winkels.”

5 maanden geleden

Kruidvat, Carrefour en Zeeman vaakst retailbuur, 9 op 10 Rituals-winkels vlakbij ICI Paris

Kruidvat, Carrefour en Zeeman zijn de meest voorkomende buren in de Belgische retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, expert in locatiestrategie, waarin de onderlinge afstand van de 150 grootste retailers in kaart werd gebracht. Ook modewinkels, opticiens, parfumeriezaken en banken vind je opvallend vaak vlak bij elkaar in de Belgische winkelstraat.  

Persbericht: dit zijn de meest voorkomende buren in de Belgische winkelstraat

Tot 200% extra omzet met de juiste buren

Perfecte buren zijn collega-retailers die hetzelfde type klant aantrekken en een winkellocatie op die manier al snel 20 extra omzet op kunnen leveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet.” vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”

RetailSonar bracht de afstand tussen de in totaal 17.438 locaties van de 150 grootste Belgische retailers en dienstverleners in kaart.

Welke buren zie je het vaakst in de Belgische winkelstraat?

Kruidvat vaakst voorkomende buur, ook Carrefour en Zeeman vaak dichtbij

Veel retailers zien Kruidvat als onmisbare publiekstrekker. 3.820 winkels van de grootste retailers hebben een Kruidvat filiaal binnen 250 meter afstand. Tweede en derde meest voorkomende retailburen zijn Carrefour (3.698) en Zeeman (3.044).

Top 3 meest voorkomende retailburen

Nemen we ook de banken mee, dan zou Belfius op de tweede plek eindigen (3.793), op de voet gevolgd door BNP Paribas Fortis (3.552), ING Bank (3.391), KBC (3.360) en BPostbank (3.300).

Opticiens: 3 op de 4 Hans Anders winkels is ‘buur’ van Pearle

Opticiens, hoorcentra & drogisterijen zijn vaak buren van elkaar. En ook binnen deze sectoren zoeken retailers elkaar regelmatig op. De meest voorkomende combinatie is Hans Anders & Pearle: 3 op de 4 Hans Anders winkels ligt binnen 250 meter van een Pearle-locatie.

3 op de 4 Hans Anders winkels ligt vlakbij Pearle

Parfumerie: 9 op de 10 Rituals winkels vlakbij ICI Paris XL

Winkels in parfumerie, persoonlijke verzorging en drogisterijen vinden we vaak vlak naast elkaar. De meest voorkomende combinatie in deze sector is Rituals & ICI Paris XL: 89% van de Rituals-winkels heeft ICI Paris XL als buur.

Banken: Helft BNP Fortis Paribas kantoren is buur van Belfius

In de top 10 grootste retailers & dienstverleners van België vinden we 7 banken terug. “In tegenstelling tot Nederland heeft België nog relatief veel fysieke bankkantoren, al bouwen ook zij hun fysieke netwerk steeds gerichter af”, verklaart Pieter-Jan De Smet.

De bank met het hoogste aantal buren is BNP Fortis Paribas. Bijna de helft van de filialen bevindt zich vlak bij een Belfius kantoor. 2 op de 5 kantoren bevindt zich vlakbij Bpost Bank. Ook Fortis en KBC zijn veel voorkomende buren.

Standaard Boekhandel, Bond Moyson, Esprit, Mayerline en Amplifon zijn dan weer retailers die het vaakst vlakbij één of meerdere banken gevestigd zijn.

Retailers het vaakst dicht bij een bank

Fashion: Veritas, Hunkemöller, H&M, Torfs & JBC

In de modesector zijn Veritas, Hunkemoller en H&M veel voorkomende buren. Veel sectorgenoten hebben 60-80% van hun winkels vlakbij 1 of meerdere concurrenten.

Pieter-Jan De Smet van RetailSonar vult aan: “Net buiten de top 10 zien we ook het ‘schoolvoorbeeld’ Torfs & JBC terug. Kledij en schoenen vullen elkaar perfect aan, blijkt ook uit dit onderzoek. 52% van de winkels van Torfs bevindt zich binnen 250 meter van een JBC-winkel.”

Supermarkten: Albert Heijn, Lidl en ALDI het vaakst buren

De onderlinge afstand tussen supermarktspelers is – mede dankzij de reikwijdte, grootte en type vestigingsgebied - veel groter. De vaakst voorkomende combinatie is Albert Heijn en Lidl: 22% van de Albert Heijn winkels heeft een Lidl winkel als buur. Goede tweede zijn Lidl en ALDI: 20% van de Lidl winkels zit vlakbij grote concurrent ALDI.

Action: 36% JYSK en Bel & Bo-winkels vlakbij Action

Action is een minder voorkomende buur van de grootste Belgische winkelketens.

JYSK, Bel & Bo, Okaidi en Maxi Zoo hebben Action nog verhoudingsgewijs het vaakst als buur. Ongeveer 1 op de 3 winkels bevindt zich op maximaal 250 meter afstand van een Action winkel. Bristol valt met 28% buur-locaties net buiten dit rijtje.

Top 10 retailers het dichtst bij Action

Wat ook opvalt is dat Brico Action als meest voorkomende buur heeft (20% van de winkels).

Bristol, Tom&Co, Aveve, GAMMA & Hubo hebben Aldi als beste buur

Hoe zit het met andere bekende retailers? Wat zijn hun meest voorkomende buren? Opvallend: Bristol (35% van de winkels), Tom&Co (28%), Hubo (22%) en Aveve (14%) vind je het vaakst vlakbij een Aldi supermarkt.

De rol van perfecte buren in omzetvoorspellingen

“Dit onderzoek van RetailSonar laat zien hoe retailers elkaar blijven opzoeken om optimaal van elkaars bezoekers te profiteren”, besluit Pieter-Jan De Smet. “Op die manier verzekeren zij zich van extra omzet. Perfecte buren zijn dan ook een onmisbaar element in een goed doordachte, data-gedreven locatiestrategie”.

8 maanden geleden

Kruidvat, HEMA en Etos vaakst retailbuur, 1 op 5 Jumbo's vlakbij AH

Kruidvat, HEMA en Etos zijn de meest voorkomende buren in de Nederlandse retailsector. Dat blijkt uit onderzoek van RetailSonar, expert in locatiestrategie, waarin de onderlinge afstand van de 150 grootste retailers in kaart werd gebracht. Ook modewinkels, opticiens, parfumeriezaken, drogisterijen en banken vind je in de Nederlandse winkelstraat opvallend vaak vlak bij elkaar.

Persbericht: de meest voorkomende buren in de Nederlandse winkelstraat

Tot 200% extra omzet met de juiste buren

Perfecte buren zijn collega-retailers die hetzelfde type klant aantrekken en een winkellocatie op die manier al snel 20 extra omzet op kunnen leveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet.” vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”

RetailSonar bracht de onderlinge afstand tussen de in totaal 19.633 winkels van de top 150 grootste Nederlandse retailers in kaart.

Welke buren zien we het vaakst in de Nederlandse winkelstraat?

Kruidvat vaakst voorkomende buur, ook HEMA en Etos vaak dichtbij

De analyse bevestigt dat Kruidvat voor veel retailers een onmisbare publiekstrekker is: 10.236 keer is Kruidvat binnen 250 meter van de top 150 grootste retailers gevestigd.

Afstand winkels tot Kruidvat

HEMA (8.553 keer buren) en Etos (7.358) zijn Nederlands’ nummer 2 en 3 vaakst voorkomende buren. Niet lang daarna volgen Blokker (7.120), Pearle (7.027) en Zeeman (6.999).

Opticiens: 9 op de 10 Specsavers winkels is ‘buur’ van Pearle

Opticiens, hoorcentra & drogisterijen zijn vaak buren van elkaar. En ook binnen deze sectoren zoeken concurrenten elkaar vaak op. De meest voorkomende combinatie is Specsavers & Pearle: 9 op de 10 Specsavers winkels ligt binnen 250 meter van een Pearle filiaal.

Parfumerie: 84% Douglas-winkels vlakbij ICI Paris XL

Ook winkels in parfumerie, persoonlijke verzorging en drogisterij vinden we vaak op korte afstand van elkaar. De meest voorkomende combinatie in deze sector is Douglas & ICI Paris XL: 84% van de Douglas-winkels heeft ICI Paris XL als buur.

Afstand tussen parfumeries, drogisterijen en winkels in persoonlijke verzorging

Telecom: VodafoneZiggo, T-Mobile & KPN: 3 op de 4 heeft concurrent om de hoek

Bij telecomwinkels valt op dat met name VodafoneZiggo, T-Mobile en KPN elkaar graag opzoeken: 75% van de winkels bevindt zich op minder dan 250 meter van de concurrent(en).

Fashion: 96% WE & Vero Moda-winkels vlakbij Hunkemöller

In de fashion-sector zijn Hunkemöller, Only, WE en H&M de vaakst voorkomende buren. Veel modewinkels hebben 50% tot soms bijna 100% van hun winkels vlakbij 1 of meerdere sectorgenoten. Zo hebben WE & Vero Moda zelfs 96% van hun winkels vlakbij Hunkemöller.

Supermarkten: 1 op de 5 Jumbo’s is buur van Albert Heijn

Meest voorkomende buur in de supermarktsector is – niet geheel verrassend gezien het aantal locaties - Albert Heijn. De analyseresultaten bevestigen ook de alom bekende locatiestrategie van Jumbo: Albert Heijn is Jumbo’s meest voorkomende (supermarkt)buur.

Afstand supermarkten tot AH

HEMA & Jumbo: logischer dan HEMA & Albert Heijn

Jumbo verkoopt tegenwoordig HEMA-assortiment. Kijkend naar de onderlinge afstand tussen de winkels, blijkt HEMA’s keuze voor Jumbo inderdaad logischer dan de keuze voor Albert Heijn. De HEMA-winkels zitten namelijk (veel) vaker vlakbij een AH-winkel dan bij een Jumbo-locatie. 31% van de HEMA’s heeft een Jumbo binnen 250 meter, 51% heeft een AH op dezelfde afstand.

Percentage HEMA winkels binnen 250 meter van AH & Jumbo

Afstand tot Action-winkels relatief groot

Action is een minder voorkomende buur van onze grootste retailers. Het overgrote deel van Nederlands’ grootste retailers (60%) heeft niet meer dan een kwart van haar vestigingen binnen 250 meter van een Action winkel.

Winkels in de modesector zien we nog het vaakst bij Action in de buurt. Van de 10 retailers die Action het vaakst als buur hebben, zijn er 7 actief in kleding of schoenen.

De rol van perfecte buren in omzetvoorspellingen

“Dit onderzoek van RetailSonar laat zien hoe retailers elkaar opzoeken om optimaal van elkaars bezoekers te profiteren”, besluit Pieter-Jan De Smet. “Op die manier verzekeren zij zich van extra omzet. Perfecte buren zijn dan ook een onmisbaar element in een goed doordachte, data-gedreven locatiestrategie”.

8 maanden geleden

RetailSonar wordt grootste Europese location intelligence speler na Franse overname

Steeds de juiste locatiebeslissingen nemen dankzij data & slimme algoritmes. Dat is het uitgangspunt van RetailSonar, een Nederlands-Belgische scale-up die o.a. de locatiestrategie van Action, Randstad, Jumbo, McDonald’s, Bouwmaat & VodafoneZiggo ondersteunt. Met de overname van het Parijse studiebureau Geocible brengen ze hun internationale expansie in een nieuwe stroomversnelling. “Sinds corona is er voor retailers geen enkele ruimte meer voor foute beslissingen”.

Elk jaar meer dan 8.000 locatie-simulaties

“RetailSonar telt anno 2021 meer dan 200 internationale klanten”, vertelt CEO Dieter Debels. “Dat zijn stuk voor stuk retailers & dienstverlenende bedrijven die dankzij het RetailSonar-platform steeds de juiste locatiebeslissingen nemen. Optimalisatie, krimp, sluitingen of expansie, elk jaar rekenen onze klanten samen meer dan 8.000 scenario’s door in hun eigen platform. Zo ondersteunen we o.a. de locatiekeuzes van PLUS, Intratuin, Leen Bakker, Decathlon & Adecco.

Europese expansie in cijfers

Internationalisatie is een essentieel onderdeel van het RetailSonar-DNA. “Onze oplossingen zijn op dit moment beschikbaar in 14 Europese landen. Daar komt jaarlijks data uit nieuwe landen bij. We zijn met stip marktleider in de Benelux en hebben daarnaast ook al flink wat tevreden Franse klanten. We zien Frankrijk als één van onze belangrijkste groeimarkten. Om onze ambities waar te maken zochten we naar een geschikte overname-partner”.

Geocible: meer dan 20 jaar geomarketing-ervaring

De keuze viel op het Parijse geomarketingbedrijf Geocible. Algemeen directeur Olivier Lamy richtte het bedrijf op in 1997. “Al 24 jaar lang zorgen we voor data-gedreven antwoorden op strategische locatievraagstukken. We staan bekend om onze ijzersterke kwaliteit. Vakwerk afleveren zit in ons bloed. Zelfs concurrenten praten vol bewondering over onze technologische expertise.”

90% accurate omzetvoorspellingen

“We maken nooit beloftes die we niet waar kunnen maken. Sinds de samenwerking met RetailSonar kunnen we nu ook de écht complexe vraagstukken beantwoorden. Met accuratere data, meer focus op optimalisatie en bovenal 90% accurate omzetvoorspellingen maken we samen de locatiestrategie in de Franse retailsector slimmer dan ooit.”

Au revoir Geocible, bienvenue RetailSonar France!

Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam. “Sinds 1 september gaat Geocible verder onder de naam RetailSonar France”, vertelt Olivier Lamy. “Vol vertrouwen & ambitie voegen we ons als nieuwste lid bij de internationale RetailSonar groep”.

Die groep telt ondertussen meer dan 45 experts met 6 nationaliteiten en is actief vanuit 3 verschillende kantoren: Utrecht, Gent & Parijs. Volgens CEO Dieter Debels maakt lokale expertise het verschil. “Niet alleen de taal maar ook de lokale dynamieken & ervaring zijn cruciaal om voor elk land & elke sector de juiste locatiebeslissingen te garanderen.”

Internationale groei versnellen

Wat brengt de toekomst voor RetailSonar? “De komende maanden focussen we verder op de uitrol van RetailSonar France. Daarna plannen we ook een externe investeringsronde om onze unieke oplossingen verder op te schalen en willen we snel verder groeien in andere Europese markten zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië.”

“In deze snel veranderende wereld is het essentieel om de vinger aan de pols te houden. Door onze internationalisatie versterken we non-stop de knowhow binnen onze organisatie. Daar profiteren ook onze bestaande klanten volop van.”

9 maanden geleden