HP verliest hoger beroep Stichting 123inkt-huismerk klanten

19-12-2019 17:01 | 2 jaar geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
123inkt

HP verliest in hoger beroep de rechtszaak van de Stichting 123inkt-huismerk klanten. Afgelopen dinsdag kwam de uitspraak van de rechter dat HP onrechtmatig gehandeld heeft door het onjuist en gebrekkig informeren over de oorzaak en oplossing van een door HP in september 2016 wereldwijd doorgevoerde blokkade van huismerk cartridges. Het Hof Amsterdam oordeelt dat HP aansprakelijk is voor de door deelnemers van de Stichting 123inkt-huismerk klanten geleden schade.

Op 16 september 2016 kwamen plotseling massaal klachten binnen bij 123inkt.nl over het niet meer functioneren van het 123huismerk in diverse HP printers. Gebruikers kregen een foutmelding: “Probleem met cartridge. Een of meerdere cartridges lijken te zijn beschadigd. Verwijder de cartridges en vervang ze door nieuwe cartridges”. Echter, er was helemaal niets mis met de 123inkt.nl huismerk cartridges.

Na onderzoek bleek dat het probleem in de firmware van de printers zat. Voorgeprogrammeerde firmware zorgde ervoor dat de chip op huismerk cartridges niet meer gelezen kon worden, waardoor deze niet meer functioneerden. Klanten met huismerk cartridges werden daardoor gedupeerd.

Als reactie werd op 29 september 2016 de Stichting 123inkt-huismerk klanten opgericht. Deze Stichting wil soortgelijke problemen voorkomen in de toekomst. Daarnaast zet de Stichting zich in om eventuele schade, veroorzaakt door het handelen van HP, vergoed te krijgen voor haar deelnemers.

HP werd op 23 november 2016 door de Stichting 123inkt-huismerk klanten gedagvaard. Daarop volgde in 2017 een voor de Stichting negatief vonnis van de rechtbank Amsterdam, waarvan de Stichting in hoger beroep is gegaan. In dat hoger beroep heeft het Hof Amsterdam op 17 december 2019 uitspraak gedaan. Het hof verklaarde dat “HP onrechtmatig heeft gehandeld” en aansprakelijk is voor de geleden schade van de deelnemers van de Stichting. De omvang van die schade moet nog nader bepaald worden.

Ondanks alle lopende rechtszaken rolde HP in april dit jaar, voor een aantal printers, opnieuw een firmware update uit die ervoor zorgde dat wereldwijd huismerk cartridges niet meer geaccepteerd werden. Door snel schakelen had 123inkt deze situatie binnen enkele dagen onder controle. Echter, kleinere partijen hebben hier weken- tot maandenlang problemen door gekregen.

123inkt.nl beraadt zich op nadere juridische stappen om een verbod te krijgen op het (tijdelijk) blokkeren van niet originele cartridges door HP, zodat HP op deze manier geen monopoly kan creëren.

123inkt
plaats:
Nederhorst den Berg
website:
https://www.123inkt.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

123zakelijk en Ricoh leggen samenwerking vast in partnerovereenkomst

De samenwerking tussen 123zakelijk en Ricoh is op maandag 20 september jongstleden officieel bekrachtigd tijdens het ondertekenen van een partnerovereenkomst. Hiermee krijgt 123zakelijk, start-up op gebied van MPS (managed print services), toegang tot het volledige printportfolio van Ricoh. Klanten kunnen deze producten en services middels een koop- of leaseconstructie afnemen.

123zakelijk is eerder dit jaar gestart als zusterondermening van webwinkel 123inkt.nl en richt zich exclusief op de zakelijke markt. Door het aanbieden van flexibele en transparante alles-in-één-contracten voor het MKB, MKB+ en grootzakelijk segment, wil de start-up de stugge MPS-markt openbreken. Aan het roer staat Managing Director Albert Zwart, die jarenlange ervaring opdeed in de printerindustrie bij HP. Zwart richt zich op volledige ontzorging van klanten, door het aanbieden van printers, printeronderhoud en automatische levering van supplies als toners en printpapier.

De officiële samenwerking met Ricoh betekent een flinke toename in het aanbod van 123zakelijk. Het Ricoh portfolio omvat een groot aantal (multifunctionele) printers. Eerder dit jaar werd al een samenwerking met Kyocera aangegaan. Het aanbieden van verschillende merken past binnen de doelstellingen van 123zakelijk, waarbij klanten de keuze hebben uit een breed aanbod van print- en documentoplossingen. Naast de hardware van Ricoh, krijgt 123zakelijk ook toegang tot softwareoplossingen, technische support en service van Ricoh. 

Zwart licht toe waarom de overeenkomst met Ricoh een mijlpaal is: "Vanuit een samenwerking tussen twee partijen die premium service op één hebben staan, mag de klant natuurlijk heel wat verwachten! Ricoh denkt met ons mee over de beste oplossingen, staat klaar met support en is net zo enthousiast over de producten als wij bij 123zakelijk. Daar gaan onze klanten gegarandeerd van profiteren!"

Voor Ricoh biedt de samenwerking een mooie kans om haar marktaandeel binnen de zakelijke markt te versterken. Via 123zakelijk wordt de MKB/MKB+-markt bediend, waar voor Ricoh interessante groeikansen liggen. Veel bedrijven binnen dit segment kiezen voor managed print services en vallen daarmee precies in het werkveld van 123zakelijk. De twee partijen ondertekenden de partnerovereenkomst op het hoofdkantoor van Ricoh in Den Bosch. Er wordt ingezet op een langdurige samenwerking.

2 maanden geleden

123inkt.nl zet met 123zakelijk in op printcontracten voor de zakelijke markt

De marktleider op gebied van online verkoop van printerbenodigdheden, 123inkt.nl, is gestart met een nieuwe service voor de zakelijke markt. Onder de naam 123zakelijk worden managed print services (MPS) aangeboden voor het zakelijk segment. Daarbij sluiten zakelijke klanten een alles-in-één-contract af voor printers, onderhoud en automatische levering van supplies als toners en printpapier. 123zakelijk ontzorgt haar klanten hiermee volledig: gedurende de looptijd van het contract hoeft op het gebied van printen nergens meer zelf aan gedacht te worden.

MPS lag tot voor kort buiten het werkgebied van webwinkel 123inkt.nl, die al meer dan twintig jaar levert aan zowel particuliere als zakelijke klanten. Zakelijke klanten gaven steeds vaker aan geen printersupplies bij 123inkt.nl te kunnen bestellen, omdat zij vast zaten aan een MPS-contract bij een andere partij. Uit die gesprekken bleek een grote behoefte aan een frisse wind op de MPS-markt. 123inkt.nl-directeur Gerben Kreuning licht toe: "De huidige grote spelers op de MPS-markt smijten flink met ondoorzichtige printcontracten. Hoge prijzen en stilzwijgende verlengingen zijn aan de orde van de dag. De klant is daar de dupe van, maar kan bijna geen kant op. Met 123zakelijk brengen wij daar verandering in, want wij houden niet van ondoorzichtige constructies die verre van klantvriendelijk zijn. Wij willen laten zien dat het ook anders kan."

De MPS-markt, een markt die draait op servicecontracten, is groot in Nederland. Uit eigen onderzoek van 123inkt.nl wordt de markt minstens op een half miljard euro geschat. 123inkt.nl signaleert een verschuiving van transactionele naar contractuele overeenkomsten, waarbij de focus steeds meer ligt op langdurige samenwerkingen en klanttevredenheid. 123zakelijk zet daarom hoog in op het vlak van consultancy. Ook advies over veiligheid, mobiel printen, scanoplossingen en de cloud valt onder de diensten. 123zakelijk vervult daarmee de rol van volwaardig document solutions provider voor de zakelijke klant.

Als Managing Director van 123zakelijk is Albert Zwart aangetreden. Zwart heeft jarenlange ervaring opgedaan in de printerindustrie en legt de focus op een hoog niveau van dienstverlening en klantgerichtheid. "Waarmee wij de MPS-markt omver gaan blazen? Transparantie, transparantie en nog eens transparantie! Wij bieden eerlijke en flexibele contracten, waarbij de klant nooit voor verrassingen komt te staan. Voor ons spreekt dit voor zich, maar in de huidige MPS-markt zijn wij hier uniek in."

Na een jaar van thuiswerken en lockdowns is het belang van een flexibel printcontract duidelijker dan ooit, aldus Zwart. "Wij rekenen geen hoofdprijzen als er nauwelijks geprint wordt, zoals tijdens de coronaperiode het geval was. Bij ons wordt alleen het echt geprinte aantal pagina’s verrekend. De traditionele MPS-aanbieders waren de lachende derde tijdens de lockdown. Zij vingen geld terwijl er haast niets geleverd werd. De klant met een langlopend, vaststaand contract kon geen kant op. Dus als de voordelen van een flexibel en transparant contract nog niet duidelijk genoeg waren, dan zijn ze dat na het afgelopen jaar wel geworden!"

123inkt.nl heeft inmiddels meer dan 3 miljoen klanten in Nederland en België. Dankzij de goede en grote naamsbekendheid van 123inkt.nl verwacht 123zakelijk op korte termijn een belangrijke speler te worden op het gebied van managed print services.

8 maanden geleden

HP/Samsung krijgen opnieuw rake klappen in octrooistrijd tegen 123inkt

Nederhorst den Berg, 30 april 2020 – HP, dat ruim twee jaar eigenaar is van de printerdivisie van Samsung, heeft afgelopen maanden wederom flinke verliezen geleden in meerdere octrooizaken tegen 123inkt.

Al sinds december 2013 staan Samsung en 123inkt tegenover elkaar in de rechtszaal. De Zuid-Koreaanse multinational claimde dat bepaalde onderdelen in specifieke huismerktoners, inbreuk maakten op twee octrooien en twee gemeenschapsmodellen. Na de eerdere uitspraken in het kort geding en hoger beroep, volgde eindelijk de uitspraak in de bodemprocedure, die al ruim zes jaar loopt.

Dinsdag 21 april jl. deed het Hof Den Haag uitspraak en vernietigde grotendeels het eerdere vonnis van de rechtbank van 30 november 2016 én verklaarde één octrooi en twee gemeenschapsmodellen van Samsung nietig. Ook dienen de eerder door 123inkt betaalde proceskosten door HP/Samsung te worden terugbetaald aan 123inkt.   

Naast deze procedure, liep sinds december 2013 nog een bodemprocedure over drie octrooien. Dit had betrekking op de positie van de chips op tonercartridges. Na een bijna vijf jaar durende procedure, werden deze octrooien op 17 oktober 2018 door de rechtbank Den Haag in een vonnis vernietigd. HP/Samsung ging vervolgens in hoger beroep, maar op 25 februari 2020 is ook dit hoger beroep door 123inkt gewonnen. Daarmee zijn deze drie octrooien definitief nietig verklaard.

Niet alleen 123inkt is verwikkeld in rechtszaken, aangespannen door HP/Samsung. Ook de stichting die 123inkt huismerk klanten vertegenwoordigt, is verwikkeld in een strijd tegen HP. Deze stichting is opgericht in 2016 nadat er massaal klachten bij 123inkt.nl binnenkwamen. HP bleek zonder toestemming van de eigenaar van de printer (de gebruiker) de firmware te hebben geüpdatet, waardoor gebruikers van huismerkcartridges massaal foutmeldingen kregen. De Stichting 123inkt-huismerk klanten zet zich in om dergelijke updates te verbieden en eventuele geleden schade, veroorzaakt door het handelen van HP, vergoed te krijgen voor haar leden. En deels met succes, in december 2019 verloor HP het hoger beroep tegen de Stichting 123inkt-huismerk klanten en is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding.

Een verbod op blokkerende firmware updates kwam er echter niet. De Stichting 123inkt-huismerk klanten is daarom tegen de uitspraak in cassatie gegaan. “Een schadevergoeding is een pleister op de wond, maar wij willen dat gebruikers van huismerkcartridges in de toekomst gevrijwaard worden van dergelijke updates die de vrije keuze van printersupplies beperken”, aldus de stichting.

De uitspraken van de afgelopen maanden betekenen niet dat de rust is teruggekeerd in de printer- en cartridgemarkt. Er is eindelijk een definitieve uitspraak in een aantal zaken, maar de printerfabrikanten zitten niet stil. Zo is 123inkt nog steeds verwikkeld in andere rechtszaken met o.a. HP en Epson.

2 jaar geleden

123inkt is live in Franstalig België: 123encre.be

Nederhorst den Berg, 2 oktober 2019 – Al enige tijd werd er achter de schermen hard gewerkt aan de Franstalige uitbreiding van 123inkt. De van oorsprong Nederlandse organisatie bestaat bijna 20 jaar en is sinds 2003 ook actief in België. Tot op heden was het in België alleen mogelijk om bestellingen te plaatsen via de Nederlandstalige website 123inkt.be. Met de komst van 123encre.be komt daar verandering in. Vanaf vandaag kunnen Franstalige inwoners van België inktcartridges, kantoorartikelen, printers en meer in hun moedertaal bestellen. De nieuwe webshop is op 2 oktober 2019 officieel gelanceerd. 

 

123inkt is één van de eerste webshops die de Franstalige markt in België betreedt. De Belgische markt groeit hard en biedt volop kansen. Zo’n 40% van alle 11 miljoen inwoners van België spreekt Frans. Daar ligt enorm veel potentie om te groeien. De lancering van 123encre.be moet zorgen voor een sterkere positie in deze markt.

Naast de handleidingen, veel gestelde vragen en aanvullende documentatie, waren er zo’n 65.000 pagina’s die vertaald moesten worden. De organisatie heeft dit grote project met in-house specialisten voltooid. “Nadat we zeker wisten dat aan de achterkant van de website alles goed stond, zijn we aan de slag gegaan met de vertalingen. Vervolgens hebben we de website uitvoerig getest en nu zijn we officieel live in Wallonië!”, aldus een enthousiaste Gerben Kreuning, directeur van 123inkt.

Op 123encre.be gelden dezelfde gunstige voorwaarden als op 123inkt.be: klanten genieten van de laagste prijzen en hetzelfde uitgebreide assortiment, kunnen kosteloos achteraf betalen en hebben dezelfde razendsnelle levering: vóór 23:59 uur besteld, is de volgende dag in huis.

2 jaar geleden