Online streams bereiken meer dan 12 miljoen personen in mei

3 maanden geleden

Dit is een origineel bericht van
GfK Netherlands B.V.

AMSTELVEEN, 22 juni 2021 – Uit de nieuwste cijfers van het bereiksonderzoek GfK DAM blijkt dat in mei 2021 maar liefst 12,1 miljoen personen online video- en audiostreams bekeken of beluisterden op Nederlandse sites en apps (82,1 procent, leeftijd 13 jaar en ouder).

DPG Media behaalde het hoogste online bereik met zijn contentstreams, meer dan 8,6 miljoen personen. Hierbij zijn met name de video’s op AD en NU.nl populair.

De online video- en audiostreams op Nederlandse websites en apps zijn in mei 2021 gezamenlijk door 12,1 miljoen personen bekeken of beluisterd. Dat is 82,1% van 13 jaar en ouder.

DPG Media behaalde het hoogste online bereik met haar Content Streams, meer dan 8,6 miljoen personen. Hierbij zijn met name de video’s op AD en NU.nl populair.

De videostreams van de Ster (Nederlandse Publieke Omroep) werden door meer dan 5,3 miljoen personen bekeken in mei. NOS en videoplatform NPO Start zijn hiervoor de grootste kanalen waarop de video’s werden afgespeeld.

Ook meer dan 5 miljoen personen bekeken streams van uitgever Mediahuis. De Nederlanders keken hun video's het meeste op websites en apps van Telegraaf en Dumpert. Smartclip Streams bevatten de Video Ad Streams van Ad Alliance.

Het merendeel van de Nederlandse streams werd bekeken op smartphones (50%), gevolgd door PC/Laptops (29%) en tablets (21%). Relatief gezien werden de meeste streams door jongeren bekeken (13 - 34 jaar). Zij zijn verantwoordelijk voor 41% van de streamstarts van Nederlandse publishers in mei 2021.

De dag met het hoogste bereik voor audio- en videostreams was zondag 23 mei, waarop o.a. video’s van het Songfestival en Formule 1 in Monaco werden bekeken.

GfK Netherlands B.V.
plaats:
Amstelveen
website:
https://www.gfk.com/home

Andere persberichten van deze organisatie

Duitse en Belgische e-bike consument jonger dan in Nederland

Amstelveen, 15 juni 2021 – Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bike kopers zijn in Duitsland en België dan in Nederland. Onder de e-bike kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland.

De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike wat gekocht wordt in onze buurlanden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het aandeel sportieve e-bikes in zowel in Duitsland als België een stuk groter is dan Nederland en dit type wordt vooral aangeschaft door de jongere doelgroep. Een andere verklaring is het meer bergachtige landschap dat hier ook een grote rol in kan spelen.

Daarnaast zien we dat in alle drie de landen de prijs de belangrijkste rol speelt bij de keuze van een e-bike. Bij de Nederlandse consument speelt naast prijs, ook actieradius een grote rol als ze een e-bike aanschaffen. Dit is voor de Duitse en Belgische consument een minder belangrijke beïnvloedingsfactor blijkt uit de GfK E-bike Monitor.

Nederlandse e-bike markt volwassener dan België en Duitsland

Ook laat het onderzoek duidelijk zien dat de Nederlandse e-bike markt volwassener is dan de Belgische en Duitse markt. Uit de cijfers van vorig jaar blijkt namelijk dat de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter is dan in België en Duitsland. Verder zien we dat het gebruik van de e-bike in Nederland hoger ligt. Zo heeft 30% van de potentiële e-bike kopers in Nederland al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en België waar respectievelijk 13% en 18% in het bezit is van een e-bike.

Er zijn dus nog veel groeikansen voor fabrikanten en retailers in onze buurlanden. Echter, moet er wel rekening gehouden worden met duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen ten opzichte van de Nederlandse markt.

Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in dit jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek. De GfK E-bike Monitor 2021 staat inmiddels al gepland. Wilt u meer informatie over de GfK E-bike Monitor 2021? Neem dan hier een kijkje of neem contact op met Account Manager Bikes bij GfK: Fidae Selmani (fidae.selmani@gfk.com).

3 maanden geleden

Lichte omzetdaling Non-Food detailhandel, de verschillen per sector zijn ongekend groot

AMSTELVEEN, 10 mei 2021 – In het eerste kwartaal van 2021 zette de Nederlandse Non-Food detailhandel een kleine €4,7 miljard om binnen 11 gemeten sectoren. Dit is een lichte daling van 1,4% vergeleken met het 1e kwartaal in 2020. De schade van de pandemie lijkt op het eerste gezicht mee te vallen, maar er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector.

“We kunnen vaststellen dat met name de ‘elektronica sectoren’ groei laten zien zoals groot-en klein huishoudelijke apparaten, IT, Telecom, en Consumenten elektronica”, zegt Niels van Steijn, Market Intelligence Lead bij GfK Nederland. “Een verklaring voor deze groei is toch echt de coronapandemie aangezien veel mensen noodgedwongen thuis zijn, werken, en/of studeren.” Naast de groeiende sectoren, zijn er ook sectoren die wel hard getroffen zijn, onder andere door de gedwongen winkelsluitingen van niet-essentiële winkels per half december 2020", vervolgt Niels van Steijn. “Dit zien we vooral binnen de Doe-het-zelf-sector. Daarnaast hebben de Fashion, Schrijfwaren, en Optiek branche het ook moeilijk in Q1 van dit jaar.”

Consumenten Elektronica

De omzetgroei van 5% binnen deze sector komt voornamelijk doordat consumenten duurdere producten zijn gaan kopen, met een zeer nadrukkelijke verschuiving naar het online kanaal (door de gedwongen winkelsluitingen). Het online aandeel in Q1 is verder opgelopen naar 67%. Producten die vooral goed werden verkocht zijn (grote) televisies en hoofdtelefoons.

Witgoed

De Witgoed markt blijft zich in het eerste kwartaal positief ontwikkelen (+13%). De sterkste groei in verkopen is te zien in koelkasten, vaatwassers, inbouw kookplaten en fornuizen/ovens. Dit betekent dat de Nederlandse consument nog steeds druk bezig is met de vernieuwing van zijn of haar keuken.

Het belang van internet neemt nog steeds toe binnen Witgoed. Vergeleken met het 1e kwartaal van vorig jaar is het aandeel online verkopen door de lockdown nog verder gestegen naar ruim een derde van alle bestedingen.

Klein huishoudelijke apparaten

De sector Klein huishoudelijk laat in Q1 2021 een omzetgroei van 20% zien. De grootste groei komt uit kitchen appliances; +23% (o.a. koffie -en keukenmachines) en home comfort; +22% (o.a. luchtreinigers en stofzuigers). Personal care laat ook groei zien maar in mindere mate; +15%.

De gemiddelde prijs is in elke categorie gegroeid; gemiddeld met zo’n 26% groei. We zijn dus gemiddeld meer uit gaan geven ten opzichte van vorig jaar. De online omzet is bijna verdubbeld vergeleken met het eerste kwartaal in 2020. Dit is ten koste gegaan van de omzet in het traditionele kanaal; deze is bijna gehalveerd.

IT

Ook de IT markt blijft groeien; +12%. Deze groei komt vanzelfsprekend nog altijd vanuit de noodzaak om vanuit huis te kunnen werken/studeren. Producten zoals notebooks, monitors, routers, toetsenborden, muizen, webcams, en printers zijn nog altijd erg gewild.

De groei in de IT markt komt daarnaast ook volledig uit het online kanaal. De online omzet groeide maar liefst met 62% in het eerste kwartaal naar een omzetaandeel van 83%.

Telecom

De totale Telecom markt (core wearables, headsets, mobile enhancements, phone devices en smart mobile phones) is in Q1 2021 ten opzichte van Q1 2020 met 3% in waarde gestegen. Core wearables, zoals smartwatches en fitness trackers, is relatief gezien de grootste groeier met 62%.

Het online aandeel was in Q1 2020 in totaal Telecom 51%, maar in het eerste kwartaal van dit jaar is dit zelfs gestegen naar 84%. Core wearables is hierin de uitschieter, 94% van alle omzet in Q1 werd in deze productgroep via het online kanaal gegenereerd. Hetzelfde kwartaal vorig jaar was dit nog “slechts” 68%.

Entertainment

De totale Entertainment sector liet een lichte omzetgroei van zo’n 3% zien. De Entertainment sector valt uiteen in een aantal subsectoren, namelijk: muziek, film, spelcomputers, games voor spelcomputers, en boeken.

Binnen muziek zien we de omzet in Q1 stijgen met 8% door een sterke stijging van ‘vinyl’. Film daarentegen laat een sterke daling zien van 29%. Dit komt door de lockdown en een aantal bioscoopreleases die in 2020 niet zijn doorgegaan.

De markt voor spelcomputers is door de introductie van Playstation 5 en nieuwe Xbox series aanzienlijk gegroeid in Q1 (+70%). De games daarentegen laten een omzetverlies zien van 6% als gevolg van de switch naar de nieuwe generatie spelcomputers waarbij het verlies van oudere PS4 / Xbox One titels (nog) niet werd gecompenseerd.

Tot slot is de omzet in de boeken markt gedaald met 10%. Dit heeft alles te maken met de winkelsluitingen.

Overall zien we het online aandeel binnen de Entertainment sector als gevolg van de lockdowns ook sterk toenemen; 77% van de omzet is via het online kanaal gegaan.

Fietsen

De Fietsenmarkt draait op volle toeren tijdens de Corona pandemie. Nu onder andere sportscholen gesloten zijn en het reizen met het openbaar vervoer verder is afgenomen, pakken veel consumenten de fiets als alternatief voor het ‘bewegen’ en ‘reizen’. De totale omzet is met 24% toegenomen, waarbij de groei nadrukkelijk komt vanuit het E-bike segment; +39%!

Doe-het-zelf (bouwmarkten)

De Doe-het-zelf bouwmarkten sector is hard geraakt. De totale omzet in Q1 is met bijna 40% gedaald. Dit is vanzelfsprekend volledig toe te schrijven aan de winkelsluitingen per midden december. Het winkelen middels ‘click & collect’ heeft enigszins nog iets goedgemaakt maar feit blijft dat deze sector heel erg afhankelijk is van de winkels en grote aantallen bezoekers.

Schrijf- en correctiemiddelen

De sector Schrijf- en correctiemiddelen laat in Q1 2021 een daling zien in waarde van -10,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De onderverdeling online versus offline is ook hier duidelijk op de online verkopen gericht. Online worden voornamelijk de duurdere producten verkocht. Viltstiften hebben bijvoorbeeld geprofiteerd van deze online waardestijging.

Fashion

De Fashion markt heeft het al langer zwaar te verduren. De omzetdaling in het 1e kwartaal is echter beperkt gebleven tot -0,3%, waarbij de verschuiving naar het online kanaal nog altijd duidelijk zichtbaar is.

80% van de gemeten omzet binnen Fashion is in Q1 2021 via het online kanaal gegaan. De markt voor schoenen springt er in het eerste kwartaal positief uit; hier groeide de omzet met 9%. De grootste daling daarentegen zit binnen het segment ‘bodyfashion’ (-11%), waarbij overigens wel een zeer sterke online groei zichtbaar is. Alleen kan deze het verlies in de winkels niet compenseren.

Optiek

Tot slot zien we dat de Optiekmarkt ook sterk afhankelijk is van de winkels. Deze sector zag de totale omzet in het eerste kwartaal van 2021 met -1,5% dalen. De markt krabbelt daarmee weer wat op na het zware omzetverlies in vooral het 2e kwartaal van vorig jaar na de 1e lockdown.

Vooral contactlenzen werden in het eerste kwartaal aanzienlijk minder goed verkocht (-11%), terwijl het vervangen van de bril wel weer voorzichtig lijkt te gebeuren (+0,4%).

4 maanden geleden

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

AMSTELVEEN, 2 februari 2021 – De groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps is sinds de uitbraak van het coronavirus fors toegenomen en dat zorgt voor een verschuiving in de mediaconsumptie binnen Nederland. Dit en meer blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.          

Coronavirus meeste impact op digitale communicatie

Het coronavirus en de daarbij behorende maatregelen hebben veel impact gehad op het mediagebruik in Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn Nederlanders met name meer gebruik gaan maken van videobellen, online winkelen, chatten/appen en het volgen van nieuws op nieuwssites/nieuwsapps.

Digitale media populairste alternatieven voor persoonlijke ontmoetingen

Driekwart van de Nederlanders doet al aan videobellen. Vier op de tien Nederlanders is hier sinds de uitbraak van het coronavirus vaker gebruik van gaan maken. Onder 18-34 jarigen is zelfs meer dan de helft (53%) vaker gaan videobellen. Hoewel 65-plussers minder vaak dan andere leeftijdsgroepen aangeven dat het gebruik van videobellen is toegenomen (23%), is het gebruik ook onder deze leeftijdsgroep erg hoog. Meer dan de helft van de ouderen maakt weleens gebruik van videobellen.

Bijna drie op de tien Nederlanders is meer gaan chatten/appen sinds de coronacrisis. Het gebruik van deze communicatievorm is met 96% onder internettende Nederlanders onverminderd hoog. Whatsapp is veruit het grootste platform in deze categorie, gevolgd door Facebook’s Messenger. Het gebruik van chatten/appen is het meest toegenomen onder 13-17 jarigen (46%).

Naast videobellen en chatten/appen zijn veel Nederlanders meer gaan bellen sinds afgelopen maart. Maar liefst een kwart van de Nederlanders geeft aan dit meer te zijn gaan doen. 

In coronajaar 2020 volgden veel Nederlanders het nieuws op de voet. Bijna negen op de tien Nederlanders gebruikte hier weleens een nieuwssite en/of nieuwsapp voor. De meest gebruikte nieuwsapps en -websites zijn Nu.nl, NOS en AD. Bijna een kwart van de Nederlanders is het nieuws meer gaan volgen via apps en websites sinds de start van de coronacrisis.

Gebruik smart devices verder geïntensiveerd

In het jaar waarin Nederland nog meer dan anders was aangewezen op digitale apparaten is het gebruik van smart devices toegenomen. Ongetwijfeld beïnvloed door de diverse lockdowns, is er een forse groei te zien in het gebruik van de smartphone voor bellen, chatten, bankieren, nieuws lezen, online aankopen doen, video’s kijken, bestellen van eten en het luisteren naar radio, muziek en podcasts.

Naast het intensievere gebruik van de smartphone is er een toename in het bezit van smart TV’s, smartwatches en smart speakers te zien. Met name op smartphones en smart speakers is het gebruik van virtuele assistenten zeer divers. De meest gebruikte functionaliteiten op smart speakers zijn het luisteren naar de radio, streamen van muziek en het bedienen van andere apparaten in huis. Op smartphones worden virtuele assistenten het vaakst gebruikt voor bellen, het zoeken naar informatie en voor weer & verkeer.

8 maanden geleden

E-bike markt groeit al jaren en is in 2020 zelfs exponentieel gestegen

Amstelveen, 21 december 2020 – Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat de afgelopen 12 maanden meer Nederlandse consumenten een e-bike hebben aangeschaft dan een jaar eerder. En de verwachting is zelfs dat de e-bike markt volgend jaar weer gaat groeien. De komende 12 maanden overwegen namelijk steeds meer consumenten een e-bike aan te schaffen dan een jaar eerder.

Opvallend is dat de Nederlandse consument meer heeft besteed aan een e-bike dan het jaar daarvoor. De gemiddelde prijs die men uitgeeft aan een e-bike is met ruim 10% gestegen naar €2.191.

Daarnaast is ook te zien dat een groot deel van de huidige kopers aanvullende diensten afnemen. Hierbij kun je denken aan een onderhoudscontract, pechhulp of een verzekering. Zo sloot maar liefst 66% van de Nederlanders een anti-diefstal verzekering af bij de aanschaf van een e-bike.

Meer bewegen neemt toe als motivatie

De voornaamste reden voor consumenten om een e-bike aan te schaffen is “makkelijk lange afstanden kunnen leggen”.

Het onderzoek toont ook aan dat men de e-bike steeds meer is gaan gebruiken om meer te bewegen. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door COVID-19, is de e-bike hiermee een goed alternatief geworden om toch te blijven sporten. Gemiddeld fietst men zo’n 43 kilometer per week met de e-bike.

Fidae Selmani, Account Manager Bikes bij GfK zegt: “De e-bike markt groeit al jaren en in 2020 is de markt voor e-bikes zelfs exponentieel gestegen. Omdat er recreatief steeds minder mogelijk is, zijn er steeds meer mensen gaan fietsen in hun vrije tijd. De e-bike is hierdoor nog meer in populariteit toegenomen. Ook zien we een stijgende groep consumenten die van plan is hun huidige e-bike te vervangen voor een nieuwe.”

Nederlandse e-bike markt volwassener dan België en Duitsland

Het onderzoek laat duidelijk zien dat de Nederlandse e-bike markt volwassener is dan de Belgische en Duitse markt. Zo is de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter dan in België en Duitsland. Daarnaast wordt de e-bike in Nederland ook meer gebruikt.  30% van de potentiele e-bike kopers in Nederland heeft al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en Belgie, waar respectievelijk 13% en 18% in het bezit is van een e-bike.

Er zijn dus genoeg groeikansen voor fabrikanten en retailers in de buurlanden. Echter moet er wel rekening gehouden worden met duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen ten opzichte van de Nederlandse markt. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in dit jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek.

Wilt u meer informatie over de GfK E-bike Monitor 2020? Neem dan contact op met Account Manager E-bikes bij GfK: Fidae Selmani (fidae.selmani@gfk.com) of vraag meer informatie aan via de website: https://insights.gfk.com/nederland-e-bike-onderzoek-2020

9 maanden geleden

Unieke groei Technical Consumer Goods markt sinds COVID-19

Uit GfK’s wekelijks Sales Tracking onderzoek blijkt dat er een unieke situatie is ontstaan sinds COVID-19 ons land beheerst. Met name de technology branche profiteert en groeit week-op-week sinds COVID-19.

In week 46 is er 38% meer verkocht (in waarde) ten opzichte van week 46 vorig jaar. De verkoop in waarde is zowel online als offline gestegen. De grootste groei is online zichtbaar. Dit jaar is de online verkoopwaarde +69% en de offline verkoopwaarde +10% ten opzichte van week 46 in 2019.

Kijkend naar de trend in week 46 2020 vs week 46 2019 is de grootste groei in de productgroepen: digitale thermometers +214%, monitoren +134%, visuals camera’s +121%, toetsenborden +117% en fun cooking +98%. De Nederlandse consument geeft nog steeds veel geld uit aan producten die o.a. het thuiswerken prettiger maken.

Het is opvallend dat er geen enkele sprake is van een terugloop in de verkopen zo kort voor Black Friday. En de verwachting is zelfs dat Black Friday nog een extra boost gaat geven aan de verkoop van Technical Consumer Goods.

10 maanden geleden

YouTube breidt toppositie onder jongeren uit en stijgt in gebruiksduur

YouTube breidt toppositie onder jongeren uit en stijgt in gebruiksduur

GfK Crossmedia Link (GXL) toont aan dat YouTube het meest gebruikte platform blijft onder jongeren (96% online bereik in oktober 2020, leeftijd 13-24 jaar). De gemiddelde tijd die online besteed wordt op YouTube steeg in een jaar tijd van gemiddeld 64 naar 67 minuten per dag onder de doelgroep (online op smartphone, tablet en PC/laptop, zonder de tijd op het televisiescherm).

Onder overige (sociale-)videoplatforms met advertising is een sterke stijging te zien in het gebruik van Instagram; het maandbereik steeg in een jaar tijd van 71% naar 87% onder jongeren.

Ook TikTok maakt een duidelijke groei door onder jongeren, terwijl Snapchat juist minder vaak gebruikt werd door hen. TikTok verdubbelde haar tijd per actieve dag in oktober ten opzichte van een jaar eerder.

Binnen GXL wordt zowel het online gebruik als de kijktijd naar televisiezenders gemeten. Hieruit blijkt dat de tijd die jongeren op YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok besteden ongeveer gelijk is aan hun televisiekijktijd (25 grootste live tv zenders).

Online videoplatform Videoland doet het ook goed en steeg in maandbereik van 16% naar 21%.

10 maanden geleden