Singer Laren dolblij met schenking schilderij Max Liebermann

29-06-2020 17:25 | 2 jaar geleden Binnenland

Dit is een origineel bericht van
Singer Laren

Dolblij is Singer Laren met de schenking van een schilderij van de beroemde Duitse impressionist Max Liebermann (1847-1935). Het gaat om het schilderij Gehendes Mädchen dat Liebermann in 1897 op de Brink in Laren schildert. De vlotte olieverfschets is een schenking van het Duitse verzamelaarsechtpaar Bühler-Brockhaus. Het is het eerste Larense schilderij van Liebermann in Nederlands openbaar kunstbezit. Gehendes Mädchen is van 30 juni t/m 23 augustus te zien in de presentatie Liebermann in Laren .

Liebermann in Laren

Aangetrokken door Rembrandt en Frans Hals komt Liebermann vanaf 1871 vaak naar Nederland en raakt hier bevriend met de schilder Jozef Israëls.Tijdens Liebermann’s huwelijksreis in 1884, neemt Israëls het jonge stel mee naar het kunstenaarsdorp Laren. Liebermann is op slag verliefd en keert er vele malen terug. Op de Brink tekent hij schetsboeken vol, schildert er dit schoolgaande meisje en maakt er schetsen voor schilderijen die hij later in zijn atelier in Berlijn zal uitwerken.

Max Liebermann en Jan Veth

In Laren raakt Liebermann bevriend met de kunstenaar Jan Veth (1864 - 1925). Veth leert Liebermann etsen, lithograferen en adviseert hem bij publicaties en tentoonstellingen. Liebermann introduceert op zijn beurt Veth bij zijn Berlijnse kunstenaarsvrienden. Samen schilderen ze de 'Larense meisjes'. Het is Veth die Liebermann de Vlasschuur in Laren wijst; een plek waar volwassenen en kinderen vlas aan het spinnen zijn. Het schilderij De Vlasschuur wordt zijn beroemdste werk en in 1888 krijgt het schilderij een gouden medaille bij een Internationale tentoonstelling in München. In de presentatie Liebermann in Laren presenteert Singer Laren het Larense meisje van Liebermann naast het Larens meisje met korenbloemen van Jan Veth .

Liebermannloop

Bij de presentatie introduceert Singer Laren de 'Liebermannloop'. Een wandeling van ca. 1 uur langs de plekken die Liebermann bezocht en schilderde; ook andere kunstenaars die rond die tijd in Laren woonden en werkten komen in de wandeling aan bod, zoals Wally Moes die in 1884 over haar eerste ontmoeting met Liebermann schrijft: “ Alles aan hen blonk van fijnheid en nieuwheid, mantels, portmanteaux, tot de smetteloze schilderkist van mooi hout toe. ” De wandelroute is te vinden op een interactieve kaart van de gratis app 'Spacetime Layers', onderweg zijn op de stoep icoontjes van het meisje aangebracht.

Noot voor de redactie / niet voor publicatie Meer informatie en persfoto's zijn op te vragen bij Esther Driessen via publiciteit@singerlaren.nl of 035-5393950.

Andere persberichten van deze organisatie

Verwacht: 'De ontdekking van het heden' met Picasso, Dalí, Mondriaan, Klee, Miró, Daniëls

Van 17 augustus t/m 28 november 2021 verrast Singer Laren het publiek opnieuw met een tot nu vrijwel onbekende particuliere kunstverzameling. Eerder was het de beurt aan collecties als De Heus-Zomer en de Van Vlissingen Art Foundation. Nu schittert de collectie van de JK Art Foundation in de net gerenoveerde museumzalen. De tentoonstelling met de titel De ontdekking van het heden toont topwerken uit de moderne en hedendaagse kunst en omvat een honderdtal werken waarin vrijwel alle grote Europese kunststromingen uit de twintigste en eenentwintigste eeuw vertegenwoordigd zijn. Een museaal geheel van werken en kunstenaars met klinkende namen als Pablo Picasso, Amadeo Modigliani, Constantin Brancusi, Jean Arp, Piet Mondriaan, Joan Miro, Pablo Picasso, Giorgio Morandi, Robert Delaunay en René Daniëls. De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met Het Noordbrabants Museum en zal aansluitend vanuit een andere invalshoek te zien zijn in ’s-Hertogenbosch.

Een veelzijdige en coherente verzameling

De collectie van de JK Art Foundation bestaat uit een zeshonderdtal kunstwerken, zowel objecten en sculpturen als schilderijen, tekeningen en grafiek. “Wij werden enorm verrast door deze fabuleuze collectie zilver, oude meesters, moderne en contemporaine kunst van internationaal niveau. Waar begeesterde collectioneurs in hun passie voor het verzamelen soms de samenhang tussen de werken uit het oog verliezen, is daar bij deze collectie geen sprake van: de verzameling is veelzijdig en tegelijkertijd uiterst coherent en kent in Nederland haar gelijke niet. Of het nu een zeventiende-eeuwse zilveren koffiekan betreft, een delicaat stilleven van Adriaen Coorte of Giorgio Morandi, of een concaaf werk van Anish Kapoor, alle getuigen van de grote kunstkennis en het feilloos gevoel voor verfijning en kwaliteit van deze verzamelaar.” schrijven museumdirecteuren Jan Rudolph de Lorm en Charles de Mooij in het voorwoord van de catalogus die bij de tentoonstelling verschijnt.

De ontdekking van het heden

De 20ste eeuw is een tijd van stroomversnellingen. De ontwikkelingen op technologisch, politiek en wetenschappelijk gebied volgen elkaar snel op en de groeiende industrialisering en de verstedelijking is niet te stoppen. En de kunst was er getuige van. De ontdekking van het heden vertelt over de ontwikkelingen die rond 1900 zijn ingezet en nog steeds onze wereld kleuren. Het was een tijd van groots dromen, een tijd waarin kunstenaars protesteerden tegen de gevestigde orde. Er werd volop gezocht naar nieuwe vormen; zo toont de tentoonstelling een kijkdoos van Joseph Cornell en een werk van plaatstaal van Armando. De tentoonstelling is thematisch van opzet, de chronologie is losgelaten; heden en het verleden lopen door elkaar heen.

De titel De ontdekking van het heden werd bedacht door kunstredacteur Edo Dijksterhuis die het inleidend essay bij de tentoonstelling schreef. In het modernisme is het heden ontstaan zo verklaart hij.

Verzamelaarsmusea

Dat de collectie van de JK Art Foundation in Singer Laren en in Het Noordbrabants Museum te zien is, is geen toeval. Beide musea zijn van oorsprong verzamelaarsmusea: zij danken zowel hun oprichting als hun ontwikkeling en bloei aan de intensieve betrokkenheid en steun van particuliere verzamelaars. “Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: musea en particuliere kunstverzamelaars kunnen niet zonder elkaar. Musea bieden de particulier de mogelijkheid om werken te vergelijken, de eigen kennis te verdiepen of te toetsen. Particuliere verzamelaars op hun beurt dagen musea uit om anders naar de museumcollectie te kijken, maken door het uitlenen van hun kunstschatten nieuwe tentoonstellingen mogelijk en verrijken musea door schenkingen of langdurige bruiklenen.” Jan Rudolph de Lorm en Charles de Mooij.

7 maanden geleden

Minister Van Engelshoven opent tentoonstelling Schilders van licht

Vanavond opende Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven de tentoonstelling Schilders van licht. Monet tot Sluijters in Singer Laren. De minister complimenteerde Singer Laren met het feit dat het museum er in deze tijd vol beperkingen in geslaagd is om een prachtige tentoonstelling te organiseren met werken uit de eigen collectie.

Een woord van dank

In het bijzonder richtte de minister zich tot Els Blokker-Verwer, van wie Singer Laren twee jaar geleden een bijzonder ruimhartige schenking ontving: de privé collectie van Els en Jaap Blokker (Collectie Nardinc). “Zonder hun toewijding aan de kunst, zouden de bezoekers van Singer Laren niet kunnen gaan zien wat ze gaan zien. Fantastisch dat werken uit die schenking nu in de tentoonstelling hangen en zo zichtbaar worden voor het grote publiek. Zo leeft de bezieling van zowel de kunstenaars als Jaap voort en kunnen zoveel mogelijk mensen genieten van de kunst. U snapt dan ook wel dat een ambassadeur als Els Blokker een speciaal plekje verovert in het hart van een minister van Cultuur.“ aldus Van Engelshoven.

Algemeen directeur Evert van Os maakte op zijn beurt van de gelegenheid gebruik om de minister te danken voor de financiële steun die het kabinet beschikbaar maakt voor de Cultuur als sector. Singer Laren maakt naast de generieke steunmaatregelen ook gebruik van de aanvullende steun voor culturele instellingen.

Zonovergoten landschappen en scènes in felle spotlights

Schilders van licht presenteert in diverse thema’s hoe kunstenaars rond 1900 licht weergeven. Zo schildert Claude Monet impressies van natuurlijke lichtval, stippelen Jan Toorop, Co Breman en Ferdinand Hart Nibbrig vibrerende lichteffecten en experimenteert Jan Sluijters met kleur om de sensatie van licht te verbeelden. Leo Gestel vangt in zijn portretten het ‘innerlijke licht’ van zijn modellen, terwijl Kees Maks zijn schilderijen ensceneert in kunstlicht. Ten slotte gaan diverse kunstenaars op reis naar het mediterrane licht.

Avondopenstellingen

Vanwege de grote belangstelling voor de tentoonstellingen Schilders van licht, Nieuw werk van Herman van Veen en Abstractie in de Singercollectie is Singer Laren van 1 oktober tot 1 november op donderdag en vrijdagavond tot 21.00 uur open. Singer Laren adviseert bezoekers om voorafgaand aan een bezoek een online ticket te reserveren voor een datum en een tijdslot. Op de dag zelf is dit mogelijk aan de kassa, indien beschikbaar. Tijdslots zijn ingevoerd om de bezoekersstromen goed te kunnen reguleren en de 1,5 meter regel te handhaven.

Schilders van licht. Monet tot Sluijters is te zien t/m 10 januari 2021

 

1 jaar geleden

Antarctica. Peter Kuipers Munneke op onderzoek.

Gelijktijdig met de tentoonstelling Weer en wind. Avercamp tot Willink, toont Singer Laren van 3 september t/m 5 januari 2020 een presentatie over het wetenschappelijk onderzoek naar klimaatverandering door wetenschapper en weerman Peter Kuipers Munneke. In het onderzoek van Kuipers Munneke staat de vraag centraal hoe het smelten van de ijskappen op Groenland en Antarctica bijdragen aan het tempo van het stijgen van de zeespiegel. Samen met kunstenaar Suzette Bousema maakt hij aan de hand van zijn onderzoek een presentatie waarin de schoonheid van de wetenschap getoond wordt. “Het is een viering van de nieuwsgierigheid en de wetenschap.” aldus Peter Kuipers Munneke.

Muziek rond ijsvlaktes, gletsjers en besneeuwde landschappen

Op zondag 3 november om 15.00 uur is Peter Kuipers Munneke samen met Ralph van Raat, pionier en voorvechter van nieuwe en actuele pianomuziek, in het theater van Singer Laren te zien. Alfa en bèta ontmoeten elkaar: Peter Kuipers Munneke vertelt over zijn reizen naar de zuidpool, Groenland en Spitsbergen, waar hij smeltende gletsjers onderzocht en die prachtig op beeld vastlegde. Ralph van Raat omlijst dit ijzige programma met muziek vol sneeuw (Debussy), zwevende sneeuwkristallen (Ligeti) en noorderlicht (Tanaka). De Alaskaanse componist John Luther Adams verklankt bitterkoude bergtoppen. Anthony Fiumara vermengt muziek met veldopnamen uit de poolregio in Counting Eskimo Words for Snow.

Peter Kuipers Munneke en Suzette Bousema

Dr. Peter Kuipers Munneke (1980) is polair meteoroloog en postdoctoraal onderzoeker aan het Instituut voor Marien en Atmosferisch Onderzoek Utrecht (IMAU). Na zijn studie experimentele natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveerde hij aan het IMAU op onderzoek naar het klimaat in de poolgebieden, waarvoor hij expedities ondernam naar Antarctica, Groenland en Spitsbergen. Daarnaast presenteert hij sinds 2013 het weer voor de NOS.

Suzette Bousema (1995) studeerde afgelopen maand af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Bousema visualiseert hedendaagse milieuthema’s en is gefascineerd door de manier waarop mensen omgaan met de natuur en de vraag hoe de mens zich op individueel niveau tot de aarde verhoudt.

3 jaar geleden

Weer en wind. Avercamp tot Willink - 3 september t/m 5 januari 2020

Stormen op zee en land, opkomend onweer, dijkdoorbraken, noodweer dat onrust baart, besneeuwde landschappen, avondrood en poëtische mistbanken, vastgelegd door kunstenaars als Hendrick Avercamp, Jan van Goyen, Piet Mondriaan, George Hendrik Breitner,  Hendrik Johannes Weissenbruch, Jan Sluijters, Maurits Cornelis Escher en Carel Willink. In Weer en Wind. Avercamp tot Willink zijn ruim honderd verrassende en spannende kunstwerken te zien van Nederlandse kunstenaars in de afgelopen vier eeuwen, stuk voor stuk meesters in het verbeelden van mooi, dreigend of extreem weer. De tentoonstelling wordt begeleid door gedichten uit het boek Weer en wind – 100 gedichten en 100 gezichten, mede samengesteld door Nicolaas Matsier.

Weer en wind. Avercamp tot Willink is te zien van 3 september t/m 5 januari 2020.

Vier eeuwen extreem weer verbeeld

Gastconservator Boudewijn Bakker, oud-hoofdconservator van het Stadsarchief Amsterdam en specialist op het gebied van het landschap in de Nederlandse beeldende kunst, maakte de selectie voor de schilderijen en tekeningen. De tentoonstelling is thematisch opgezet of en leidt de bezoeker aan de hand van thema’s als ‘Storm en regen’, 'Koud en guur, sneeuw en ijs’ en ‘Het weer vandaag’ door vier eeuwen verbeelding van veelal extreem weer.

Het oudste werk uit de tentoonstelling toont een indrukwekkend winterlandschap uit 1565: Kruiend ijs bij Delfshaven van Cornelis Jacobsz van Culemborch. Ook op het meest recente werk, IJsberg van Robert Zandvliet uit 2018, staat het ijs centraal; een spectaculair werk geïnspireerd op een schets van Louis Apol uit 1880 tijdens een expeditie naar Nova Zembla.

In de tentoonstelling zijn op de wand fragmenten van gedichten te lezen. Daarnaast is in de audiotour, ingesproken door acteur en regisseur Edwin de Vries, een aantal gedichten te beluisteren. De gedichten zijn afkomstig uit de gedichtenbundel Weer en wind – 100 gedichten en 100 gezichten.

Wetenschapper en weerman Peter Kuipers Munneke

Gelijktijdig met de tentoonstelling Weer en wind. Avercamp tot Willink, is een presentatie te zien over het wetenschappelijk onderzoek naar klimaatverandering door wetenschapper en weerman Peter Kuipers Munneke. In het onderzoek van Kuipers Munneke staat de vraag centraal hoe het smelten van de ijskappen op Groenland en Antarctica bijdragen aan het tempo van het stijgen van de zeespiegel. Samen met kunstenaar Suzette Bousema maakt hij aan de hand van zijn onderzoek een presentatie waarin de schoonheid van de wetenschap getoond wordt. “Het is een viering van de nieuwsgierigheid en de wetenschap.” aldus Kuipers Munneke.

Publicatie

De tentoonstelling wordt begeleid door gedichten uit de publicatie Weer & wind – 100 gedichten en 100 gezichten samengesteld door Nicolaas Matsier, Helmi Goudswaard en Boudewijn Bakker. Nicolaas Matsier (1945) vestigde zijn reputatie met de verhalenbundels Oud-Zuid (1976), Onbepaald vertraagd (1979) en de novelle De eeuwige stad (1982). In 2015 publiceerden de drie auteurs de veelgeprezen bundel Op ’t duin – 100 duingedichten en 100 duingezichten.

3 jaar geleden

Sophie Steengracht - winnaar Van Vlissingen Art Foundation Grant 2018

De 'Van Vlissingen Art Foundation' helpt talentvolle hedendaagse kunstenaars om door te breken met hun werk. Jaarlijks wordt een kunstenaar in de gelegenheid gesteld een reis te maken om inspiratie voor nieuw werk op te doen. Van het werk wordt een boek en een tentoonstelling gemaakt. Dit jaar werd beeldend kunstenaar Sophie Steengracht (1991) geselecteerd. Zij reisde voor inspiratie af naar Peru. Haar werk is van 27 november t/m 2 december 2018 te zien in Singer Laren.

Manu National Park in Zuid-Amerika

Sophie Steengracht maakte een reis naar Manu National Park in de zuidelijke Andes van Peru. In dit deel van het regenwoud heerst nog een enorme biodiversiteit en is de natuur nog ‘onaangetast’. Ze maakte hier schetsen en een serie foto’s als basis voor haar nieuwe schilderijen. De verhalen van de inheemse bevolking, de animistische cultuur en haar fascinatie voor de natuur vormen de leidraad voor de werken die in de expositie te zien zijn. 

Over Sophie Steengracht

Het werk van Sophie Steengracht omvat grafische technieken, schilderkunst, sculptuur en fotografie. Centraal in haar werk staat een interesse in flux en constante verandering in de natuur, en de verbeelding hiervan in verschillende animistische culturen en mythen. Sophie onderzoekt ook de wederzijdse samenhang van de mens met zijn omgeving. In haar beelden zoekt ze naar ritmes en organisch groeiende droombeelden van een bezielde wereld. Zij is aangesloten bij het in Londen gevestigde collectief The Earth Issue, dat werkt op de grens van beeldende kunst en milieu-activisme.

Over de Van Vlissingen Art Foundation

De stichting 'Van Vlissingen Art Foundation' werd in 2008 opgericht door John en Marine Fentener van Vlissingen-de Pourtalès. Doel van de Stichting is het bevorderen en ondersteunen van kunst in het algemeen en de hedendaagse kunst in het bijzonder. Jaarlijks selecteert de Stichting een talentvolle hedendaagse kunstenaar om belangstelling voor zijn/haar werk in bredere kring te stimuleren. Na Eppe de Haan, Peter Blokhuis, Scarlett Hooft Graafland, Tomas Hillebrand, Erik de Bree, Nathalie Duivenvoorden, Vincent Mock en Bastiaan Woudt, is Sophie Steengracht de negende kunstenaar op rij.

3 jaar geleden

Piet Oudolf ontvangt de Singer Prijs 2018

Op zondag 3 juni a.s. ontvangt tuin- en landschapsarchitect Piet Oudolf (1944) de Singer Prijs 2018. Deze oeuvre-prijs van de Vrienden van Singer Laren wordt tweejaarlijks uitgereikt aan een Nederlandse kunstenaar. De feestelijke gebeurtenis vindt plaats in de door Oudolf ontworpen openbare beeldentuin van Singer Laren, die op dezelfde dag officieel geopend wordt. Gelijktijdig openen in het museum een overzichtstentoonstelling van het werk van Piet Oudolf en de zomertentoonstelling Geschilderde tuinen. De exposities en de gratis toegankelijke beeldentuin zijn vanaf dinsdag 5 juni open voor publiek.

Tweejaarlijkse prijs voor Nederlandse kunstenaar

De Singer Prijs is een tweejaarlijkse oeuvreprijs voor een hedendaagse Nederlandse kunstenaar. De prijs bestaat uit een tentoonstelling in Singer Laren en de aankoop van een kunstwerk voor de museumcollectie. In 1968 werd de Singer Prijs voor het eerst uitgereikt. Eerdere winnaars waren onder anderen: M.C. Escher, Charlotte van Pallandt, Constant Nieuwenhuys, Fioen Blaisse, Gerald van der Knaap, Dorothé van Driel, Maria Roosen en Caspar Berger. De Singer Prijs wil zo bijdragen aan de ontwikkeling van de hedendaagse Nederlandse beeldende kunst en sluit aan op het gedachtegoed van kunstverzamelaars Anna en William Singer, de grondleggers van Singer Laren. 

Een schilder die de aarde als doek gebruikt

Piet Oudolf behoort wereldwijd tot de toonaangevende tuin- en landschapsontwerpers. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van 'The Dutch Wave', een stroming in de Nederlandse tuincultuur die zich kenmerkt door het gebruik van vaste planten en het spelen met de de seizoenen. Bij de keuze van zijn planten houdt hij vooral rekening met de levenscyclus van een plant, de structuur en het karakter.

"De Stichting Vrienden van Singer Laren kent Piet Oudolf vol overtuiging de Singer Prijs 2018 toe. Wij beschouwen Piet Oudolf als kunstenaar, als schilder die de aarde als doek gebruikt en zijn composities inkleurt met bloeiende vaste planten, struiken en bomen. De planten vormen zijn palet. In Oudolfs tuinen speelt de cyclus van de plant een belangrijke rol, zo verandert het beeld van zijn prachtige plantcombinaties het hele jaar door." aldus kunsthistoricus Harriet Stoop-de Meester, gastconservator van de tentoonstelling Piet Oudolf, Singer Prijs 2018 en bestuurslid van de Stichting Vrienden van Singer Laren.

Tentoonstellingen in het teken van de tuin

In de tentoonstelling Piet Oudolf, Singer Prijs 2018 zijn foto's en ontwerptekeningen van de Singer beeldentuin en andere toonaangevende ontwerpen van Oudolf in binnen- en buitenland te zien. Geschilderde Tuinen toont impressionistische werken van Claude Monet en Evert Pieters, maar ook kunstenaars als Pyke Koch, Charley Toorop, Gustave de Smet, Emil Nolde, Henri le Sidaner, Herman Kruyder en Kees Maks zijn vertegenwoordigd. Een tentoonstelling vol beeldschone verrassingen.

4 jaar geleden